تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,890 |
اثربخشی نظارت و راهنمایی (سوپرویژن)آموزشی مدیران بر احساس کارآمدی، کارآمدی جمعی و اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 2، تیر 1400، صفحه 7-25 اصل مقاله (203.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2021.1186 | ||
نویسندگان | ||
زهرا امینی1؛ ذبیح پیرانی* 2؛ داود تقوایی3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی نظارت و راهنمایی (سوپرویژن) آموزشی مدیران بر احساس کارآمدی، کارآمدی جمعی و اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی انجام شد. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر اراک بودند (697 نفر) که از بین آنها 40 نفر که بالای 15 سال سابقه کار و مدرک تحصیلی فوقلیسانس و بالاتر داشتند انتخاب شدند و در دو مرحلهی پیشآزمون، پرسشنامههای احساس کارآمدی، کارآمدی جمعی و اشتیاق شغلی را تکمیل کردند. نمونه پژوهش بهصورت تصادفی در دو گروه 20 نفره جایگزین شدند. گروه اول، مدیران آنها تحت آموزش بسته نظارت و راهنمایی (سوپرویژن) آموزشی قرار گرفتند و مدیران گروه دوم هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج نشان داد که شرکت مدیران در دوره نظارت و راهنمایی (سوپرویژن) آموزشی بر احساس کارآمدی، کارآمدی جمعی و اشتیاق شغلی معلمان تأثیرگذار است (05/0p<). بنابراین میتوان از این راهبرد مداخلهای در بهبود کارایی و اشتیاق شغلی معلمان مدارس ابتدایی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بسته نظارت و راهنمایی آموزش مدیران؛ احساس کارآمدی؛ کارآمدی جمعی؛ اشتیاق شغلی؛ معلم مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
احمدی هریسی، فرهمند. (1394). تأثیر تناسب تخصص کارکنان با جایگاه شغلی در کارآمدی و بهرهوری سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایعدستی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.
اسکندرپور، فاطمه و قلعهای، علیرضا. (1394). بررسی رابطه بین نظارت و راهنمایی آموزشی مدیران با عملکرد معلمان در مدارس ابتدایی. اولین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران، تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
پورملک، اسلام؛ یاسورپورعلی، آزیتا؛ هیبت الله پور، زهرا و مطلق معاوی، هجریه. (1396). شیوههای نظارت بر عملکرد نیروی انسانی از دیدگاه مدیریتی حضرت علی (ع). اولین کنفرانس بین المللی الگوهای مدیریت در عصر پیشرفت، تهران: پژوهشکده دولت اسلامی -پژوهشگاه علوم انتظامی مطالعات اجتماعی ناجا، دانشگاه تهران.
سجادی، سیده اعظم؛ فتحی مقدم، عبداله و آزرمی، سمیه. (1395). مروری بر نظارت آموزشی اثربخش، نشریه مطالعات آموزشی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 5(1)، 49-40.
شهنی ییلاق، منیجه؛ سهرابی، فرزانه و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1385). تحلیل چند سطحی روابط کارآمدی جمعی معلمان، تجارب تبحری ریاضی، تجارب تبحری خواندن و وضعیت اجتماعی- اقتصادی با عملکرد ریاضی و خواندن دانش آموزان دختر کلاس پنجم شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 13(1)، 60-31.
ضیاالدینی، محمد و رمضانی قوام آبادی، سکینه. (1392). الگوی غنیسازی و اشتیاق شغلی برای سنجش میزان تمایل به ترک خدمت کارکنان. مجله مطالعات مدیریت راهبردی، 51، 199 -177.
طاهری، عبدالمحمد و شعبانی، محمد (1394). بررسی رابطه بین سبک ارزشیابی و نظارت و راهنمایی گروههای آموزشی با توانمند سازی دبیران مقطع راهنمایی شهرستان کهگیلویه در سال 91. اولین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار، گیلان، موسسه پویندگان اندیشه های نو و شهرداری صومعه سرا، مجتمع فرهنگی و هنری فارابی اداره فرهنگ و ارشاد.
قلیچ زاده، علی؛ عابدی، یاسر؛ نظری، احسان و فروتن، پیمان. (1396). بررسی رابطه بین میزان نظارت آموزشی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهر گنبدکاووس. اولین کنفرانس بین المللی توسعه و ترویج علوم انسانی در جامعه، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
کاظمی، شمشاد؛ قائدی، وهاب و بهرامی، بوستان. (1394). تبیین رابطه عملکرد نظارتی سرگروه های آموزشی با تعهد سازمانی و اثر بخشی آموزشی معلمان دوره متوسطه اول نواحی چهار گانه شهر شیراز، کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی، شیراز، مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران (متانا).
میرحیدری، اشرف؛ سیادت، سیدعلی؛ هویدا، رضا و عابدی، محمدرضا. (1391). رابطه یادگیری سازمانی و خودکارآمدی مسیر شغلی با اشتیاق کاری مدیران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(10)، 154-139.
نریمانی، محمد و وحیدی، زهره. (1392). مقایسهی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانییادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(2)، 91-78.
نریمانی، محمد؛ خشنودنیای چماچائی، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس. (1392). نقش درک حمایت معلم در پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 3(1)، 127-109.
وزیر پناه، زهره. (1391). بررسی رابطه میزان اشتیاق شغلی و ابعاد نگرش های کارکنان در دستگاه های اجرایی شهرستان کاشمر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان.
Ahmadi Harisi, F., (2015). The effect of proportionality of employees' expertise with job position on the Efficiency and Productivity of the Cultural Heritage Organization of Tourism and Handicrafts, M.Sc. Thesis, Islamic Azad University of Saveh. (Persian) Chalofsky, N., & Krishna, V (2009). Meaningfulness, commitment, and engagement: The intersection of a deeper level of intrinsic motivation. Advances in Developing Human Resources, 11 (2), 189-203. Han, J., Yin, H., & Wang, W (2015). The effect of tertiary teachers’ goal orientations for teaching on their commitment: The mediating role of teacher engagement. Educational Psychology, 1-22 Iskanderpour, F., & Ghalehaei, A. (2015). Study of the relationship between supervision and educational guidance of principals with the performance of teachers in primary schools. The first national conference on strategies for development and promotion of educational sciences, psychology, counseling and education in Iran, Tehran, Association for Development and Extension of Sciences and Basic techniques. (Persian) Jahanian, R., & Ebrahimi, M. (2013). Principles for educational supervision and guidance. Journal of Sociological Research, 4(2). Jennings, P. A., & Greenberg, M. T (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, 79 (1), 491-525. Kazemi, Sh., Qaedi, W., & Bahrami, B. (2015). Explaining the relationship between supervisory Performance of Educational Departments and Organizational Commitment and Educational Effectiveness of First Secondary School Teachers in the Four Districts of Shiraz, National Conference on the Third Millennium and Humanities, Shiraz, Iran. (Persian) Mir Heydari, A., Siadat, S.A., Hoveida, R., & Abedi, M.R. (2012). The relationship between organizational learning and self-efficacy of career path with the work ethic of managers. Journal of New Approaches in Educational Administration, 3(10), 139-154. (Persian) Narimani, M., Khoshnoodnia Chomachaei, B., Zahed, A., & Abolghasemi, A. (2013). The role of perceived teacher support in predicting academic self-efficacy in students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 3(1), 109-127. (Persian) Narimani, M., & Vahidi, Z. (2014). A comparison of alexithymia, self-efficacy and self-esteem in students with and without learning disability. Journal of Learning Disabilities, 3(2), 78-91. (Persian) Pourmalek, I., Yasurpour, A., Azita, H., Zahra, M., & Maavi, H. (2017). Methods of Supervising the Performance of Manpower from the Management Perspective of Imam Ali (AS), The First International Conference on Management Models in the Age of Progress, Tehran, Islamic State Research Institute . (Persian) Qelichzadeh, A., Abedi, Y., Nazari, E., & Foroutan, P. (2017). Study of the relationship between parents' educational supervision and academic achievement of primary school boys in Gonbad Kavous. The first international conference on the development and promotion of humanities in society, Tehran, Science Development and Promotion Association And basic techniques. (Persian) Sajjadi, S.A., Fath Moghadam, A., & Azarmi, S. (2016). Review of effective educational supervision. Journal of Educational Studies, Center for the Study and Development of Medical Education, Army University of Medical Sciences, 5(1), 40-49. (Persian) Schaufeli, W., Marfitnez, I., Gonzalez-Roma, V., Salanova, M., & Bakker, A. (2001). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach, Jr happiness Stud, 3, 71 - 92. Shahni Yilaq, M., Sohrabi, F., & Mehrabizadeh Honarmand, M. (2006). Multilevel analysis of teachers' collective effectiveness relationships, mathematical skills experiences, reading skills experiences and socio-economic status with mathematical performance and reading of fifth Grade female students in Ahvaz. Journal of Educational Sciences and Psychology, 13(1), 31-60. (Persian) Taheri, A. M., & Shabani, M. (2015). Study of the relationship between evaluation style and supervision and guidance of educational groups with the empowerment of middle school teachers in Kohgiluyeh in 1991", First International Conference on Accounting, Management and Business Innovation, Gilan, Pooyandegan Institute New Thoughts and Soomehsara Municipality, Farabi Cultural and Artistic Complex of Culture and Guidance Office. (Persian) Vazir Panah, Z. (1391). Investigating the relationship between job motivation and the dimensions of employees' attitudes in the executive bodies of Kashmar city (master's thesis). Islamic Azad University of Rafsanjan. (Persian) Zia al-Dini, M., & Ramezani Ghavamabadi, S. (1392). Enrichment model and job motivation to measure the tendency of employees to leave the service. Journal of Strategic Management Studies, 51, 1991. (Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,899 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,186 |