تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,243 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,578 |
حکمرانی آموزش عالی در ایران؛ فراتحلیلی بر آسیبها و راهکارها | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 1، شماره 4، اسفند 1399، صفحه 27-46 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا رجبی1؛ سیده نیلوفر شامرادی* 1؛ نرگس حسن مرادی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
حکمرانی خوب، مدیریت شفاف و پاسخگو در یک نظام آموزشی با هدف تضمین توسعه علمی، اقتصادی و اجتماعی عادلانه و پایدار صورت میگیرد. نظام آموزشی همواره برآن است، با تکیه بر این مفهوم و ارائه شاخصهای آن بتواند جایگاهی مستحکم برای خود در میان ذینفعان بیابد. حکمرانی خوب به عنوان روشی نوین برای توسعه پایدار نظام آموزشی مطرح بوده و میتوان ادعا کرد که یکی از دلایل پرداختن به حکمرانی خوب، نقش آن بر کارآمدی نظامهای آموزشی است. پژوهش حاضر با ارائه تعریفی از این مفهوم به بیان شاخصها و مؤلفههای آن پرداخته و ضمن ارائه آسیبهای حاکم در حکمرانی آموزش عالی ایران و بررسی آثار آن، به ارائه راهکارهایی برای رفع آسیبها و اعمال صحیح حکمرانی خوب در نظام آموزشی پرداخته است. پژوهش حاضر را میتوان فرا تحلیلی تفسیری از وضعیت آسیبهای حکمرانی آموزش عالی در ایران برشمرد لذا ضمن مطالعه کتابخانهای و اسنادی از روش تحلیل مضمون و تجزیه و تحلیل گزارشهای علمی استفاده شده است. یافتههای پژوهش بیانگر این است که میتوان با شناخت مسائل اساسی و اولویت دار؛ که زمینهساز آسیبهای فراوان در حکمرانی آموزش عالی است و همچنین کشف روابط بین آنها، راهکارها و پیشنهاداتی برای اعمال حکمرانی مطلوب در نظام آموزشی ایران ارائه داد. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمرانی آموزش عالی؛ ایران؛ آسیبها؛ راهکارها | ||
مراجع | ||
Afkhami Rouhani, H. Rahmani Seresht, H. and Marjani, Sh. (1393). Scientific governance and evaluation of portals and web applications. Letter of Higher Education, 7 (28), 96- 75. Ahmadi Rezaei, Hossein; Maleki, Faezeh Sadat. (2015). Policy Making in Higher Education with a (Good) Governance Approach, Tehran Meshkooh Danesh Publications. Bagheri Moghadam, Ahmad; Ahmadi, Hussein (1397). Pathology of Governance in the Higher Education System of Iran, Quarterly Journal of Public Policy, Volume 4, Number 4, Winter, 74-55. Burns, A. (2007). Corporate Governance: Model Statements for Inclusion in Annual Reports. Annex J. Cheng, K. K. Y., & Beigi, A. B. (2012). Education and religion in Iran: The inclusiveness of EFL (English as a Foreign Language) textbooks. International Journal of Educational Development, 32(2), 310-315. Chibambo, M. L. (2003, July). Records management: the key to good governance and sustainable development, In XVII BIENNIAL Eastern and Southern Africa Regional of Branch of the International Council on Archives (ESARBICA) General Conference on Archives, Society and Good Governance, Mozambique, Maputo, JULY 22 (Vol.26 2003). Chou, M.H., Jungblut, J., Ravinet, P. and Vukasovic, M., 2017. Higher education governance and policy: an introduction to multi-issue, multi-level and multi-actor dynamics. Clark, B. (1998). Creating entrepreneurial universities: Organizational pathways of transformation. Oxford: Pergamon-Elsevier Science Entezari, Yaghoub (2006) University-Industry Interaction Analysis Report from the Perspective of Knowledge Economy. Tehran: Cultural Studies Office of the Research Deputy of the Islamic Consultative Assembly. Fathallah, Ahmad, Yamani, Mohammad, Sabbaghian, Zahra, Farasatkhah, Maghsoud, Qazi Tabatabai, Mahmoud (2014). Content analysis of Iran's five development programs according to the categories of higher education governance models, Iranian Higher Education Association Quarterly, Year 6, Issue 4. Felt, U. (2003). University autonomy in Europe: Changing paradigms in higher education policy. Paper presented at the EAU convention of European Higher Education Institutions, Graz 39-31 May, 2003. http://eua.uni-graz.at/Ulrike_Felt.pdf (consulted 12 May 2006). Ghorchian, Nader Gholi; Rezaei, Hossein Ahmadi (2014). Governance of world-class universities; Necessity or need, Management Futures Research Quarterly, Year 25 / No. 011 / Spring and Summer 23-24. Huang, F. (2018). “University governance in China and Japan: Major findings from national surveys”. International Journal of Educational Development. 63, 12-19. Javadi, Mojtaba; Danaifard, Hassan (2018). Identification and pathology of the governance framework of research in humanities in the Islamic Republic of Iran, Strategy Quarterly, Year 27, No. 87, Summer, 61-86. Kjaer, A. M. (2008), Governance, Cambridge: Polity. Maidari, Ahmad and Jafar Kheirkhahan (2004), Good Governance of the Development Foundation, Research Center of the Islamic Consultative Assembly, Office of Economic Studies. Marginson, S. (2013). Different Roads To A Shared Goal: Political and Cultural Variation in World- lass Universities. Different Approaches to a Shared Goal, Q. Wang, Y. Cheng and N. C. Liu, Eds, Sense Publisher, Rotterdam. Namaki, Saeeid (2018). Challenges of higher education, publications of the country's program and budget organization, the future of higher education; Challenges and solutions, a series of specialized meetings, the fifth specialized meeting. May 24, 23-5. Naqibi-Mofrad, Hesam (2010), Good Governance in the Light of Globalization of Human Rights, Tehran: Shahr-e-Danesh Institute for Legal Studies and Research. Neave, G. (2003). The bologna declaration: Some of the historic dilemmas posed by the reconstruction of the community in Europe’s system of higher education. Educational Policy, 17(1), 141–164. Rafati Asl, Seyed Aziz, Shamoradi, Seyedeh Niloufar (2020). Identification of NAJA readiness and support agility criteria (Case study: NAJA readiness and support). Scientific Thought Ready 1-23. (75) 19. Roshan, Ahmad Reza; Motevaseli, Mahmoud (2018). Stakeholder model based on good governance to improve the quality of the Ministry of Science, Research and Technology, Quarterly Journal of Research in Educational Systems, 12 (41), 100-81 Sardarnia, Khalilallah (2008). The effect of social capital on good governance ", Political-Economic Information, 132-145 Shariati Niasar, Mojtaba (2018). Higher Education; Challenges and solutions, Publications of the National Program and Budget Organization, The future of higher education; Challenges and solutions, a series of specialized meetings, the fifth specialized meeting. May 24, 23-5. Tanzi, Vito (2017). “Corruption Around the World: Causes, Consequences, Scope, and Cures”. IMF Staff Papers, 45(4), 559- 594. Yáñez, S., Uruburu, Á., Moreno, A., & Lumbreras, J. (2019). The sustainability report as an essential tool for the holistic and strategic vision of higher education institutions. Journal of Cleaner Production, 207, 57-66. Yeganegi, Seyed Atefeh; Alvani, Seyed Mahdi and Memarzadeh, Gholamreza (2016). Prioritization of good governance in efficient organizations. Public Management Mission Quarterly, 7 (21), 1-9. Zakir Salehi, Gholamreza (2009) Research Environment in Iran and Proposing Research Objectives and Policies in the Fifth Development Plan, Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, No. 53. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,637 |