تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,237 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,839 |
طراحی و اعتباریابی مدل مدرسه شبکهای در بستر شبکه اجتماعی مجازی مدارس | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 88-101 اصل مقاله (4.93 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2021.1137 | ||
نویسندگان | ||
محسن زارعی* 1؛ اسماعیل زارعی زوارکی1؛ خدیجه علی آبادی1؛ علی دلاور2 | ||
1تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفهها و ارائه چارچوب مدل مدرسه شبکهای در بستر شبکه اجتماعی مجازی (پلت فرم سمیم) انجام شد و اعتباریابی آن مورد سنجش قرار گرفت. روش ها در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته استفاده شد. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل اسناد مکتوب و الکترونیکی در دسترس بود و نمونهگیری به روش هدفمند انجام شد. در بخش کمی، از روش پیمایشی، مدیران و معاونین مدارس دارای پلتفرم سمیم در کشور به عنوان جامعه پژوهش در نظر گرفته شدند و 51 نفر از ایشان از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافته ها نتایج پژوهش منجر به شناسایی چهار مؤلفه اصلی شامل پشتیبانی، توانمندسازی، تعامل و واکاوش یادگیری شد. نتیجه گیری همچنین نتایج، بیانگر آن است که مؤلفه توانمندسازی بر اساس نتایج آزمونهای آماری مورد تأیید نیست، اما سایر مؤلفههای مدل با اطمینان 0/95 و سطح خطای کمتر از 0/05 مورد تأیید قرارگرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
شبکه اجتماعی؛ ارتباطگرایی؛ مدرسه شبکهای؛ اعتباریاب | ||
مراجع | ||
Afifi, M.K., Alamri, S.S. (2014). Effective principles in designing ecourse in light of learning theories. Turk Online Journal Distance Education, 15(1), 128-43.
Alhazmi, A. K., & Rahamn, A. A. (2013). Social networking sites in higher education: Potential advantages for student learning. International Journal of Research in Education Methodology, 4(2), 493-499.
Aloisi, G., & Scana, M. (2016).Social networks and collaborative learning. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 1(1), 51-57.
Al-Rahmi, W., Othman, M. S., & Yusuf, L. M. (2015). The role of social media for collaborative learning to improve academic performance of students and researchers in Malaysian higher education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning,16(4), 35-40.
Callens, M.V. (2014). Using Bloom’s Taxonomy to teach course content and improve social media literacy. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 3(1), 17-26.
Cao, Y., Ajjan, H., & Hong, P. (2013). Using social media applications for educational outcomes in college teaching: A structural equation analysis. British Journal of Educational Technology, 44(4), 581-593.
Casey, G., & Evans, T. (2011). Designing for learning: Online social networks as a classroom environment. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(7), 1-26.
Couros, A. (2010). Developing personal learning networks for open and social learning. Emerging Technologies in Distance Education, 1,109-127.
Czerkawski, B. (2016). Blending formal and informal learning networks for online learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(3), 44-76.
Diaz, V. M., Martinez, A. I. V., & McMullin, K. J. (2014). First steps towards a university social network on personal learning environments. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(3), 45-67.
Donlan, L. (2014). Exploring the views of students on the use of Facebook in university teaching and learning. Journal of Further and Higher Education, 38(4), 572-588.
Gülbahar, Y., Rapp, C., Kilis, S., & Sitnikova, A. (2017).Enriching higher education with social media: Development and evaluation of a social media toolkit. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(1), 23-39.
Jonnavithula, L., & Tretiakov, A. (2012). A model for the effects of online social networks on learning. Future challenges, sustainable futures. Proceedings Ascilite Wellington, 1(30), 435-437.
Jucevičienė, P., & Valinevičienė, G. (2010). A conceptual model of social networking in higher education. Elektronika ir Elektrotechnika, 102(6), 55-58.
Junco, R. (2012). The relationship between frequency of Facebook use, participation in Facebook activities, and student engagement. Computers & Education, 58(1), 162-171.
Lee, M. J., & McLoughlin, C. (2007). Teaching and learning in the Web 2.0 era: Empowering students through learner-generated content. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 4(10), 21-43.
Madge, C., Meek, J., Wellens, J., and Hooley, T. (2009). Facebook, social integration and informal learning at university: It is more for socialising and talking to friends about work than for actually doing work. Learning, Media and Technology, 34(2), 141–155.
Özmen, B., & Atıcı, B. (2014). Learners’ views regarding the use of social networking sites in distance learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(4), 21-42.
Raspopovic, M., Cvetanovic, S., Medan, I., & Ljubojevic, D. (2017). The effects of integrating social learning environment with online learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(1), 142-160.
Roblyer MD, Webb M, Herman J, Witty JV. (2010). Findings on Facebook in higher education: A comparison of college faculty and student uses and perceptions of social networking sites. The Internet and Higher Education, 13(3):134-40.
Rohr, L. E., Costello, J., & Hawkins, T. (2015). Design considerations for integrating Twitter into an online course. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(4), 55-70.
Selwyn, N. (2009). Faceworking: exploring students' education‐related use of Facebook. Learning, Media and Technology, 34(2), 157-174.
Siemens, G. (2005). Connectivism: Learning as network-creation. Association for Talent Development Learning News, 10(1), 1-28.
Strong, K.E. & Hutchins, H.M. (2009). "Connectivism: a theory for learning in a world of growing complexity." Impact: Journal of Applied Research in Workplace E-learning, 1(1), 53–67.
Tinmaz, H. (2012). Social networking websites as an innovative framework for connectives. Contemporary Educational Technology, 3(3), 234-245.
Veletsianos, G., & Navarrete, C. (2012). Online social networks as formal learning environments: Learner experiences and activities. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(1), 144-166. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 960 |