تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,503 |
مدلیابی عوامل مؤثر بر پیامدهای مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه شهر اردبیل (پژوهشآمیخته) | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 2-17 اصل مقاله (6.51 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2021.1129 | ||
نویسندگان | ||
حسن احمدی* 1؛ عادل زاهد بابلان2؛ مسعود مرادی2؛ علی خالق خواه2 | ||
1گروه آموزش ابتدایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
2گروه آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف هدف تحقیق حاضر، مدلیابی عوامل مؤثر بر پیامدهای مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه شهر اردبیل بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا دادههای کیفی و سپس بر اساس یافتههای آن، دادههای کمی نیز گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری تحقیق معلمان دوره متوسطه شهر اردبیل و معلمان نمونه شهر اردبیل بود. روش ها در بخش کیفی و با استفاده از نمونهگیری هدفمند هجده نفر از معلمان نمونه تحت مصاحبه قرار گرفتند و از بین جامعه 2360نفری، 331 نفر در مرحله کمی به صورت نمونهگیری چندمرحلهای و طبقهای متناسب انتخاب شدند. در مرحله بعد بر مبنای یافتههای حاصل از مرحله پژوهش کیفی، پرسشنامه مدیریت استعداد تهیه شد که آلفای کرونباخ آن 81/0 به دست آمد. دادههای کیفی پژوهش از طریق فرایند کدگذاری، مبتنی بر طرح نظامدار نظریه دادهبنیاد تحلیل شد. به منظور تحلیل دادههای کمی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار Pls Smart استفاده شد. یافته ها یافتهها نشان داد که شایستهگرایی (شایستهپروری، شایستهگماری) از طریق راهبردهای مدیریت استعداد (آموزش کارکنان، طرحریزی اجرای مدیریت استعداد، تمرکززدایی)، عوامل زمینهای (مشارکت معلمان، ساختار نظاممند، امکانات آموزشی) و استقلال مدارس تأثیر مثبت و معناداری بر بالندگی سازمانی دارد. نتیجه گیری طبق نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که مدیریت استعداد از طریق شایستهپروری و شایستهگماری و با کاربرد راهبردها و زمینههای لازم برای پیادهسازی مدیریت استعداد میتواند تأثیر بسیار مهمی در رشد و بالندگی معلمان در آموزشوپرورش داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشوپرورش؛ مدیریت استعداد؛ شایستهگرایی؛ پیامدهای مدیریت استعداد | ||
مراجع | ||
احمدی، حسن؛ زاهد بابلان، عادل؛ مرادی، مسعود و خالقخواه، علی. (1396). عوامل اثرگذار بر نگهداشت معلمان نخبه و مستعد در دوره دوم متوسطه مدارس دولتی آموزش و پرورش شهر اردبیل در راستای سیاستهای کلی (ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش)). فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 7 (23)، 111-95. اشتراس، آنسلم و کوربین، جولیت. (1990). اصول روش تحقیق کیفی نظریة مبنایی؛ رویهها و شیوهها؛ ترجمه بیوک محمدی(1390).تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. آقایی، علیاکبر؛ بحرالعلوم، حسن و اندام، رضا. (1399). طراحی و تبیین مدل فرآیند مدیریت استعداد معلمان تربیت بدنی. فصلنامه مطالعات ورزشی، 12 (52)، 206- 177. طهماسبی، رضا؛ قلیپور، آرین و جواهریزاده، ابراهیم (1391). مدیریت استعدادها : شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر جذب و نگهداشت استعدادهای علمی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 5 (17)،26- 5. عزیزی، غلامرضا؛ عزتی، میترا و محمدداودی، امیرحسین. (1399). ارائه الگوی مدیریت استعداد در مدارس تیزهوشان: یک مطالعه کیفی. فصلنامه مدیریت مدرسه، 8 (2)، 320- 300. میرکمالی، سیدمحمد و غلامزاده، حجت. (1391). بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت معلمان مدارس منطقه آموزش و پرورش دستگردان(استان یزد). فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 6 (1) ،144-127. Aghaei, A., Bahrelolum, H., & Andam, R. (2020). Designing and explaining the model of talent management process for Physical education teachers. Quarterly Journal of Sports Studies, 12 (52), 206-177. (Persian)
Aguinis, H., Gottfredson, R. K., & Joo, H. (2012). Using performance management to win the talent war. Business Horizons, 55(6), 609-616.
Ahmadi, H., Zahed Babalan, A., Moradi, M., & Khaleqkhah, A. (2017). Factors affecting the retention of elite and talented teachers in the secondary school of public education in Ardabil in line with General Policies (Creating a Transformation in the Education System). Quarterly Journal of Strategic Studies in Public Policy, 7 (23), 95-111. (Persian)
Aksakal, E., Dagdeviren, M., Eraslan, E., & Yuksel, İ. (2013). Personal selection based on talent management. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 73, 68-72.
Altınöz, M., Çakıroğlu, D., & Çöp, S. (2013). Effects of talent management on organizational Trust: A field study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 843-851.
Aziz, A., & Ogbolu, M. (2012). Talent: China's elusive strategic resource. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 350-354.
Azizi, Gh., Ezzati, M., & Mohammad Davoodi, A. (2020). Presenting a talent management model in talented schools: A Qualitative Study. School Management Quarterly, 8 (2), 300-320. (Persian)
Bilim, I. (2014). Pre-service elementary teachers’ motivations to become a teacher and its relationship with teaching self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 653-661.
Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning. Conducting, and Evaluating.
Hamzah, M. I. M., & Shamsudin, S. (2017). Talent management and teacher leadership talent development in high performing school in Malaysia. International Journal of Educational Best Practices, 1(1), 19-35.
Harun, N., Mahmood, N., & Othman, S. (2020). The effect of talent management factors on teacher’s leadership at the secondary schools. Management Science Letters, 10(1), 225-234.
Iles, P., Chuai, X., & Preece, D. (2010). Talent management and HRM in multinational companies in Beijing: Definitions, differences and drivers. Journal of World Business, 45(2), 179-189.
Kehinde, J. (2012). Talent Management: Effect on organization performances. Journal of Management Research, 4(2), 178-186.
Kermally, S. (2004). Developing and Managing Talent. London: Thorogood.
Martin G., & Hetrick, S. (2006). Corporate reputations, branding and people management: A strategic approach to HRM. Oxford: Butterworth Heinemann.
Megri, Z. (2014). The impact of talent management system on the enterprise performance: a study on a sample of workers in National company of Juice and canned-food Unit MANAA (Batna). Arab Economic and Business Journal, 9(2), 156-165.
Mirkamali,S. M., & Gholamzadeh, H. (2012). Investigation the relationship between organizational commitment and intention to leave the service of teachers in the School District Dastgerd (Yazd). Journal of Educational Leadership and Management, 6(1), 9-25. )Persian(
Newman, I., & Ridenour, C. S. (2008). Mixed methods research: Exploring the interactive continuum. SIU Press.
Sahai, S., & Srivastava, A. K. (2012). Goal/target setting and performance assessment as tool for talent management. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 37, 241-246.
Strauss, A., & Corbin, J. (2011). Principles of qualitative research methodology of basic theory; Procedures and methods; Translated by Buick Mohammadi. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. (Persian)
Sweem, S. L. (2009). Leveraging Employee Engagement through a Talent Management Strategy: Optimizing Human Capital Through Human Resources and Organization Development Strategy in a Field Study. ProQuest.
Tahmasebi, R., Gholipour, A., & Javaherizade, A. (2012). Talent management: Explain, identify and the Rank influencing factors on recruitment and retention of academic talent. Management Researches, 5(17), 5-26. (Persian)
Veladat, F., & Navehebrahim, A. (2011). Designing a model for managing talents of students in elementary school: A qualitative study based on grounded theory. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 29, 1052-1060.
Vural, Y., Vardarlier, P., & Aykir, A. (2012). The effects of using talent management with performance evaluation system over employee commitment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 340-349. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,766 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,463 |