تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,964 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,408 |
اثربخشی بازی های حرکتی ریتمیک (موزون) بر میزان کارکردهای اجرایی کودکان با ناتوان یهای یادگیری عصب روان شناختی تحولی پیش از دبستان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 1، مهر 1391، صفحه 53-77 اصل مقاله (223.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-1-91-7-4 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی دهقانی* 1؛ نرگس کریمی2؛ عباسعلی تقیپورجوان3؛ فهیمه حسننتاججلودار3؛ علی پاکیزه4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران، اهواز | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد کودکان با نیاز های خاص، دانشگاه اصفهان | ||
4دانشجوی کارشناسی ارشد کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی بازی های حرکتی ریتمیک بر میزان کارکرد های اجرایی کودکان با ناتوان یهای یادگیری عصب روان شناختی صورت گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. جامعه ی آماری در این پژوهش کلیه ی کودکان پسرپیش دبستانی 5 تا 6 ساله شهر بابل 1390 بودند. برای انتخاب نمونه 20 کودک پسر که - در سال تحصیلی 1391 نمره ی کمتری در پرسشنامه ی عصب-روان شناختی کانرز وآزمون برج نپسی دریافت کردند به شیوه ی نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی اتنخاب شدند و به تصادف در دوگروه 10 نفره کنترل وآزمایش قرار گرفتند. فعالیت بازی های حرکتی ریتمیک به مدت سه ماه و هر هفته 2 جلسه ( 45 دقیقه ای) به صورت فردی-گروهی بر روی گروه آزمایش انجام شد. پس آزمون به وسیلهی تست عصب روان شناختی کانرز و آزمون برج نپسی بر روی هر دو گروه انجام شد. داده ها به روش توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) تجزیه وتحلیل شد. یافته ها نشان داد بازی های حرکتی ریتمیک در بهبود عملکرد آزمودنی ها در عملکرد مقیاس های مشکلات توجهی، مشکلات حافظه و یادگیری و عملکرد حسی- حرکتی مؤثر است وسبب کاهش این مشکلات می گردد. همچنین این بازی ها سبب افزایش مهارت حل مسئله-برنامه ریزی و مهارت سازماندهی رفتاری–هیجانی در کودکان با ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی در پیش از دبستان می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی ریتمیک؛ ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی؛ کارکردهای اجرایی | ||
مراجع | ||
احدی، حسین وکاکاوند، علیرضا ( 1383 ). مقایسه ی حافظه ی آشکار و نهان کودکان مبتلا به نارسایی ویژه در یادگیری و کودکان عادی از طریق آزمون های تصویری. فصلنام هی دانش و پژوهش در .155- روا نشناسی، 22 و 168 ،21 امیریانی، فرشته؛ طاهایی، علی اکبر و کمالی، محمد ( 1390 ). بررسی مقایسه ای توجه شنیداری در .55-63 ،(1) 7 ساله. شنوایی شناسی، 20 - دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی 9 برهمند، اوشا؛ نریمانی، محمد و امانی، ملاحت ( 1385 ). شیوع اختلال حساب نارسایی در دانش آموزان .917-930 ،(4) دبستانی شهر اردبیل. فصلنام هی پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 6 بهراد، بهنام ( 1384 ). فراتحلیل شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان ابتدایی ایران. فصلنام هی .417-436 ،(4) پژوهش در حیط ه کودکان استثنایی، 7 .( دادستان، پریرخ ( 1389 ). اخت لا لهای زبان. رو شهای تشخیص و بازپروری(روان شناسی مرضی تحولی 3 تهران: انتشارات سمت. رمضانی، مژگان و فرضی گلفزانی، محمد ( 1381 ). مقایسه ی حافظه ی کوتاه مدت در دانش آموزان .75-93 ،(1) حساب نارسا و عادی. فصلنام هی پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 4 شفیعی، بیژن؛ توکل، سمیرا؛ علی نیا، لیلا؛ مراثی، محمد رضا؛ صداقتی، لیلا و فروغی، رقیه( 1387 ). طراحی و ساخت آزمون غربالگری تشخیصاختلال در خواندن در پایه های اول تا پنجم دانش آموزان مقطع .53-60 ،(2) ابتدایی در شهر اصفهان. شنوایی سنجی، 17 شهیم، سیما ( 1388 ). کاربرد مقیاس هوش وکسلر کودکان در ایران. مجل هی پژوه شهای روان شناختی، .5-15 ،( 3 و 4 )1 عابدی، احمد؛ ملک پور، مختار، مولوی؛ حسین؛ عریضی سامانی، حمیدرضا و امیری، شعله ( 1387 ). مقایسه ی ویژگی های عصبروان شناختی کودکان خردسال با ناتوانی های یادگیری عصبروان شناختی/تحولی و .1-18 ،(1) عادی پیشاز دبستان. فصلنام هی پژوهشدر حیط هی کودکان استثنایی، 8 کجباف، محمد باقر؛ لاهیجانیان، زهرا؛ عابدی، احمد ( 1389 ). مقایسه ی نیم رخ حافظه ی کودکان عادی ،(1) با کودکان دچار ناتوانی های یادگیری در املاء ریاضی و روخوانی. تاز ههای علوم شناختی، 12 .17-25 مارنات، گری-گراث ( 2003 ). راهنمای سنج شروان . ی ترجمه: حسین پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو( 1386 ). تهران: انتشارات رشد. نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران؛ افروز، غلامعلی و صمدی خوشخو، حسن ( 1390 ). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان. فصلنام هی .109-128 ،(1) ناتوان یهای یادگیری، 1 هادیان فرد، حبیب؛ نجاریان، بهمن؛ شکرکن، حسین و مهرابی زاده هنرمند، مهناز ( 1379 ). تهیه و ساخت .388-404 ،(4) فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته. مجل هی روا نشناسی، 4 Alizadeh, H. (2004). [Attention deficit, hyper activity disorder (Persian)] First edition. Tehran. Roshd publication. Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition ,sustained attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94. Barrett, D. (1975). The effects of play therapy on social and psychological adjustment of five to nine years old children. Deration abstract international, 36, 20-32. Barton, G. R., bankart, J. & davis, A. C. (2005). A Comparison of the Quality of Life of Hearing Impaired People as Estimated by Three Different Utility Measures. International Journal of Audiology, 44(3), 157-63. Brosnan, M., Demetre. J., Hamill, S., Robson, K., Shepherd, H & Cody, G. (2002). Executive functioning in adult and children with development dyslexia. Neuropsychological, 40, 2144-2155. Brown, B. J. (1967). The effect of an isometric strength program on the intellectual and social developmental of trainable retarded measles. American Corrective Therapy Journal, 31, 44-43. Clawson, M. (2002). Play of language: Minority children in an early childhood setting. In J. L. Roopnarine (Ed.), Conceptual, social-cognitive, and contextual issues in the fields of play (Vol. 4, pp. 93-116). Westport, CT: Ablex. Coe, D. P., Pivarnik, J. M., Womack, C. J., Reeves, M. J & Malina, R. M. (2006). Effect of physical education and activity levels, on academic achievement in children. Medicine and sciences in sport and exercise, 38, 15-19. Davis, C. L., Tomporowski, P. D., Boyhe, C.A., Wallev, J. H., Miller ,P. H & Naglieri, J. A. (2007). Effect of aerobic exercise on over weight children cognitive functioning a randomized controlled trail, Research Quarterly for Exercise and Sport, 5(2), 35-41. Davis, D. W., & Burns, B. (2001). Problems of regulation: A new way to view deficits in children born prematurely. Issues in Mental Health Nursing, 22, 305-323. Dawson, P & Guare, R. (2004). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York: The Gilford press. Denckla, M. B. (2003). ADHD: Topic update. Brain and Developmental, 25, 383-389. Farmer, E. M. Z., Compton, S. N., Burns, B. J. & Robertson, E. (2002). Review of the evidence base for treatment of childhood psychopathology: Externalizing disorders. Journal Consult Clinical Psychology, 70(6), 1267-1302. Gartlan, M. & Strosnider, R. (2007). Learning Disability and young children: Identification and Intervention. Learning Disability Quarterly, 30(1), 63-72. Goldshtrom, Y., Korman, D & Bendavid, J. (2010). The effect of rhythmic exercise on cognition behavior of maltreated children: A pilot study 37, 50 Berdan Are. Fair lawn. Nj, 07710USA. Gregory, D. (2002). Music listening for maintaining attention of older adults with cognitive impairments. Journal Music Therapy, 39(4), 244-264. Gyton, A. C. (2006). Hall JE Text book of medical physiology. 11th ed. Elsevier, India, 717-722. Holmes, R., & Geiger, C. (2002). The relationship between creativity and cognitive abilities in preschoolers. In J. L. Roopnarine (Ed.), Conceptual, social-cognitive, and contextual issues in the fields of play (Vol. 4, pp. 127-148). Westport, CT: Ablex. Hooper, S. R., Swartz, C. W., Wakely, M. B., Dekruif, R. E & Montgomery, J. w. (2002). Executive functioning in elementary school children with and without \problems in written expression. Journal of Learning Disabilities, 35, 57-68. Joheson, J. P., Im-Bolter, N & Pascal-Leone, J. (2003). Developmental of mental attention in gifted and mainstream children: The role of mental capacity, inhabitation,and speed of processing. Child Development,74, 1594-1614. Kaplan, R. S & Steele, A. L. (2005). An analysis of music therapy program goals and outcomes for clients with diagnoses on the autism spectrum. J Music Ther, 42(1): 2-19. Keita, K., Yoichi, H., Tomoaki, S.,Tatsuhisa, Y., Kiyoji T & Yoshiaki N.(2009). Acute Effects of Aerobic Exercise on Cognitive Function in Older Adults. Gerontol B Psychol Sci Soc Sci, 64B (3), 356-363. Kenya, S., Masal, A. (2004). Rhythmic actives and initiatives for adult. Facilitators .Teachers and kids, Published inconjuction with funding. Kirk, S. A., Gallagher, J. J., Anastasiow, N. J & Coleman, M. R. (2006). Educating exceptional children. Boston: Houghton Mifflin. Leisman, G & Melillo, R. (2010). Effects of motor sequence training on attentional performance in ADHD children. Int J Disabil Hum Dev, 9(4). by Walter de Gruyere Berlin New York. DOI 10. 1515/IJDHD Lerner, J. W.(2003). Children whit Learning Disabilities: Theories, diagnosis & teaching strategies. Boston: Hoghton Millfflin. Boston: Allyn and Bacon. Levinowitz, L. (1998). The importance of music in early childhood, General Music Today, 12, 36–45. Lundqvist-Persson, C. (2001). Correlation between level of self-regulation in newborn infant and developmental status at two years of age. Actapaediatrica. Martin, D. (1988). Training im Kindes- und Jugendalter. Schorndorf: Hofmann., 85–96. Mcclintack, C. (2009). Play Therapy behaviors and Themes in physically Abused sexually abused, and non-abused children. Dissertation of doctor of psychology. Baylor University. McCune, L., & Zanes, M. (2001). Learning, attention, and play. In S. Go beck (Ed.), Psychological perspectives on early childhood education (pp. 92-106). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. McGaugh, J. l. (2000). Memory- a century of consolidation. Science, 287, 248-251. Michalowski, M. P & Kozima, H. (2007). Methodological issues in facilitating rhythmic play with. 16 IEEE international conference on Ronot & Human Interactive Communication. Nober, A. C & Reill, J. (2004). Time is of the essence. Trends in Cognitive Sciences, 8, 387-389. Journal of Learning Disabilities, Autumn 2012 مجله ی ناتوانی های یادگیری، پاییز 1391 Vol. 2, No.1/53-77 53-77/ دوره ی 2، شماره ی 1 77 Pollatou, E., Karadimou, K. & Gerodimos, V. (2004). Gender differences in musical aptitude, rhythmic ability and motor performance in preschool children. Early Child Development and Care, 175(4), 361–369. Seidman, L. J. (2006). Neuropsychological functional in people with ADHD across the lifespan. Clinical Psychology Review, 41, 466-485. Smilansky, S., & Shefatya, L. (1999). Facilitating play: A medium for promoting cognitive, socio-emotional and academic development in young children. Gaithersburg, MD: Psychosocial and Educational Publications: Snell, R. (1994). Clinical neuroanatomical. Boston: Little, Brown & Company, 477-490. Steel, M. (2004). Making the case for early Identification and Intervention for young children at for risk learning Disabilities. Children Education Journal, 32(2), 75-79. Strayhorn, J. M. (2002). Self-control: Toward systematic training programs. Journal of the American of Child & Adolescent Psychiatry, 41, 17-27. Stuss, D. T & Levine, B. ( 2002). Adults clinical neuropsychology: Lessons from studies of the frontal lobes. Ann rev anthropol, 53, 401-433. Sutoo, D & Akiyama, K.(2003). Regulation of brain function by exercise. Neurobiol Dis, 13(1): 1-14. Sutton-Smith, B. (1997). The ambiguity of play. Cambridge, MA: Harvard University Press. Swanson, L. H & Jerman, O. (2007). The influence of working memory on reading growth in subgroups of children with reading disabilities. Journal of Exceptional Child Psychology. Thomas, J. & Moon , D. (1976). Measuring motor rhythmic ability in children, Research Quarterly, 47(1), 20–32. Tomporowski, P. D., Davis, C. H & Narglieri, J. A.(2008). Exercise and children Intelligence, cognition and Academic Achievement. Educ psycho Rev, 20, 111-131. Valera, E., & Seidman, L. J. (2006). Neurobiology of attention deficit/hyperactivity disorder in preschooler. Infants and young Children, 19(2), 94-108. Van de Winckel, A., Feys, H., De Weerdt, W & Dom, R. (2004). Cognitive and behavioral effects of music-based exercises in patients with dementia. ClinRehabil, 18(3): 253-60. Whitley, E & Ball J.(2002). Statistics review 4: Sample size calculations. Crit Care , 6, 335-341. Zelazo, p .d., Muller, U., Frye, D., Marcovitch, S., Argitis, G., Bosevski,. Chiang, J, K., Hongwanishkul, D., Schuster, B. V & Sutherland, D. (2003). The development of executive function in early childhood. Monographs of the society Research in child development, 68(3), 138-151. Zelazo, P. D & Muller, U. (2002). Executive functions in typical and atypical development. In u. Go swami (ED), Blackwell Handbook of childhood cognitive development (pp.445-469). Oxford: Blackwell. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,028 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,363 |