تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,206 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,706,430 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,214,863 |
اثربخشی آموزش ریاضی بر عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، نوشتن و بهنجار بر اساس مدل مککارتی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 37، بهمن 1399، صفحه 226-239 اصل مقاله (6.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JLD.10.2.3 | ||
نویسندگان | ||
محمد شفائی1؛ منصور بیرامی* 2؛ محمد نریمانی1؛ وکیل نظری1؛ تورج هاشمی2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش ریاضی بر عزت نفس و خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی، نوشتن و بهنجار بر اساس مدل مککارتی است. روش ها این تحقیق از لحاظ روش، با توجه به ماهیت موضوع نیمهآزمایشی (پیشآزمون پسآزمون چند گروهی) بود، جامعه آماری تحقیق شامل همه دانشآموزان پایه ششم مبتلا به اختلال یادگیری (ریاضی و نوشتن) و غیرمبتلا به اختلال یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده از بین دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص ریاضی و نوشتن (بیست نفر از هر گروه) مراجعهکننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر اردبیل و تصادفی خوشهای از دانشآموزان بهنجار شهر اردبیل (چهل نفر) انتخاب شدند. یافته ها: دادهها با استفاده از مقیاس عزت نفس روزنبرگ و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر در مرحله پیشآزمون پسآزمون در هر چهار گروه جمعآوری شد. دادههای بهدستآمده با نرمافزار SPSS نسخه24 و به روش آماری کوواریانس تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین عزت نفس و خودکارآمدی، گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P). به عبارتی، نتایج حاکی از آن است که میانگین نمرههای عزت نفس و خودکارآمدی گروه آزمایشی به طور معنادار بیشتر از گروه کنترل بود. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق میتواند در محیطهای آموزشی جهت بهبود وضعیت مؤلفههای خود (عزت نفس و خودکارآمدی) دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری و بهنجار استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل مککارتی؛ آموزش ریاضی؛ عزت نفس؛ خودکارآمدی؛ اختلال یادگیری | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، ع.، رضاییجمالویی، ح.، نریمانی، م.، و زاهدبابلان، ع. (0931). مقایسه شایستگی اجتماعی و مؤلفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا. ناتوانیهای یادگیری، 1(1)،6-23. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,761 |