تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,716,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,222,388 |
اثربخشی آموزش توانبخشی شناختی بر بهبود پردازش اطلاعات و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 37، بهمن 1399، صفحه 212-225 اصل مقاله (4.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JLD.10.2.2 | ||
نویسندگان | ||
علی رحمانی* 1؛ ذبیح پیرانی2؛ حسین داوودی1؛ حسن حیدری1 | ||
1گروه روانشناسی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر پردازش اطلاعات و عملکرد تحصیلی دانشآموزان نارساخوان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با کارآزمایی بالینی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمام دانشآموزان نارساخوان مراجعهکننده به مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری امید شهر اراک در سال 1396 بود. روش ها: روش نمونهگیری در دسترس بود و همه دانشآموزان مرکز در پژوهش شرکت کردند. سی دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل آزمون عملکرد تحصیلی فام و تیلور و آزمون گام به گام جمعبندی توالی شنیداری بود. گروه آزمایش در دوازده جلسه تحت آموزش توانبخشی شناختی قرار گرفت. یافته ها: نتایج با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج مانکوا نشان داد که توانبخشی شناختی بر پردازش اطلاعات دانشآموزان نارساخوان مؤثر است (P≤0/05)، اما تأثیر معناداری بر عملکرد تحصیلی آنها نداشته است (P≤0/05). نتیجه گیری: توجه به مسائل توانبخشی شناختی کودکان یادشده میتواند در تسریع یادگیری آنها اثرگذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
توانبخشی شناختی؛ پردازش اطلاعات؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشآموزان؛ نارساخوانی | ||
مراجع | ||
رجبی، س.، ابوالقاسمی، ع.، نریمانی، م.، و قائمی، ف. (1931). اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر خودکارآمدی و ابعاد آن در دانشآموزان دارای نشانههای ADHD. روانشناسی مدرسه، 1(4)، 57-73. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,383 |