تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,985 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,427 |
اثربخشی بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری بر ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 37، بهمن 1399، صفحه 200-211 اصل مقاله (5.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JLD.10.2.1 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی پورفرهمند؛ محبوبه طاهر* | ||
گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش، تعیین تأثیر استفاده از بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری بر ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری خاص بود. روش ها: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری شهر جغتای در سال تحصیلی 1396-1397 بودند که سی نفر از آنها با نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. یافته ها: هر دو گروه، مقیاس ادراک دیداری فراستیگ، تشخیص شنیداری وپمن و تشخیص سطح خواندن عابدی را تکمیل کرده و گروه آزمایش به مدت هشت جلسه 45 دقیقهای تحت آزمایش با بازیهای رایانهای قرار گرفتند. نتایج تحلیلکوواریانس نشان داد، میانگین ادراک دیداری (0/01>P)، تشخیص شنیداری (0/05>P) و تشخیص سطح خواندن (0/05>P) گروه آزمایش افزایش یافته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری از طریق افزایش توجه و دقت دانشآموزان منجر به بهبود ادراک دیداری شنیداری فضایی و سرعت ردیابی خواندن آنها شد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای رایانهای؛ ادارک دیداری شنیداری فضایی؛ سرعت ردیابی خواندن؛ اختلالهای یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
بهراد، ب. (4831). فراتحلیل شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان ابتدایی ایران. کودکان استثنایی، 5(4)، 417-436. تبریزی، م. (1392). درمان اختلالات خواندن. تهران: فراروان. پاکتچی، ر.، یاریاری، ف.، و مرادی، ع. ر. (2931). تأثیر آموزش بازیهای رایانهای بر عملکرد حافظه بینایی دانشآموزان نارساخوان. تعلیم و تربیت استثنایی، 6(119)، 30-38. حسینی، ز. (5931). طراحی بازیهای رایانهای متناسب با مهارتهای دیداری و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دیکته در دانشآموزان پایه اول ابتدایی با اختلال دیکتهنویسی شهرستان سوسنگرد [پایاننامه کارشناسیارشد]. یزد: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد. زاهد، ع.، رجبی، س.، و امیدی، م. (1931). مقایسه سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 43-62. شریفی، ع. ا.، و داوری، ر. (1931). شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان پایه اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری. ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 63-76. عبدی، ر.، و محمدی، ش. (1392). تأثیر وجود شاخصهای فرا گفتمانی بر درک مطلب خواندن انگلیسی دانشآموزان دبیرستانی. مجله روانشناسی مدرسه، 2(2)، 106-93. عظیمی، ا.، و موسویپور، س. (3931). تولید چندرسانهای آموزشی دیکتهیار و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دوم با ناتوانی یادگیری املای شهر اراک. ناتوانیهای یادگیری، 4(1)، 73-88. قمری گیوی، ح.، نریمانی، م.، و محمودی، ه. (1931). اثربخشی نرمافزار روی توابع اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کودکان نارساخوان و توجه نقص. مجله ناتوانیهای یادگیری، 1(2)، 115-98. کلانی، س.، اصغرینکاح، س. م.، و غناییچمنآباد، ع. (4931). اثربخشی برنامه مبتنی بر بازیهای نرمافزاری با رویکرد زبانشناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان با اختلال خواندن. ناتوانیهای یادگیری، 4(4)، 66-84. مقدادی، س. (7931). اثربخشی کاربرد بازیهای رایانهای مبتنی بر مهارتهای دیداری بر ادراک دیداری و افزایش تمرکز در کودکان دارای اختلال صرع [پایاننامه کارشناسیارشد]. یزد: دانشگاه علم و هنر یزد. مقصودی، س. (4931). بررسی مقایسهای تأثیر امکانات آموزشی تکنولوژیک بر افزایش یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دیرآموز شهر بجنورد [پایاننامه کارشناسیارشد]. بجنورد: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنورد. ملازهیدشتوک، ر. (5931). اثربخشی شیوه آموزش الکترونیک بر افزایش مهارتهای خوانداری و نوشتاری دانشآموزان دارای اختلالهای یادگیری مراجعهکننده به کلینیک آموزش و پرورش شهرستان سراوان [پایاننامه کارشناسیارشد]. یزد: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد. موسیپور، ن. (1378). دبیران مدارس متوسطه چگونه تدریس میکنند؟ پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 1(2)، 114-138. نریمانی، م.، سلیمانی، ا.، و تبریزچی، ن. (4931). بررسی تأثیر توانبخشی شناختی بر بهبود نگهداری توجه و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دارای اختلال ADHD. روانشناسی مدرسه، 4(2)، 118-134. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,364 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,841 |