تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,992 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,440 |
بررسی مدل معادلات ساختاری آگاهی فراشناختی، خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی با نگرش به درس ریاضی: با آزمون نقش واسطهای اضطراب ریاضی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 37، بهمن 1399، صفحه 282-299 اصل مقاله (7.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.32598/JLD.10.2.7 | ||
نویسندگان | ||
وحید نوروززاده؛ اسماعیل سلیمانی* | ||
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: بررسی مدل هدف این پژوهش، بررسی مدل معادلات ساختاری آگاهی فراشناختی، خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی با نگرش به درس ریاضی: با آزمون نقش واسطهای اضطراب ریاضی در مبتلایان به LD بود. روش ها: روش پژوهش مطالعه، همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص پایههای چهارم تا ششم ابتدایی استان آذربایجان شرقی بود که در نیمسال اول سال تحصیلی96-1397 مشغول تحصیل بودند. نمونه آماری مطالعه حاضر شامل 213 دانشآموز دارای اختلال یادگیری خاص از بین جامعه آماری بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامههای اضطراب ریاضی، نگرش به ریاضی، انگیزش تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه پاسخ دادند. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نگرش به ریاضی با آگاهی فراشناختی، بین خودکارآمدی تحصیلی با نگرش به ریاضی و بین نگرش به ریاضی با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین بین اضطراب ریاضی با آگاهی فراشناختی، خودکارآمدی تحصیلی، انگیزش تحصیلی درونی و بیرونی، ادراک از نگرش معلم و نگرش به ریاضی رابطه منفی معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: آزمون بوت استراپ نرمافزار AMOS نشان داد که مسیرهای غیرمستقیم راهبردهای فراشناختی به نگرش به درس ریاضی از طریق اضطراب ریاضی، انگیزه تحصیلی به نگرش به درس ریاضی از طریق اضطراب ریاضی و خودکارآمدی تحصیلی به نگرش به درس ریاضی از طریق اضطراب ریاضی دارای برازش است. | ||
کلیدواژهها | ||
فراشناخت؛ خودکارآمدی؛ انگیزه تحصیلی؛ نگرش به درس ریاضی؛ اضطراب ریاضی؛ اختلال یادگیری خاص | ||
مراجع | ||
آقاجانی، س.، خرمایی، ف.، رجبی، س.، و رستماوغلیخیاوی، ز. (1931). ارتباط حرمت خود و خودکارآمدی با اضطراب ریاضی دانشآموزان. روانشناسی مدرسه، 1(3)، 6-26. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,933 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,309 |