تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,956 |
نارسایی های پردازش اطلاعات حسی در کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1، مهر 1391، صفحه 25-42 اصل مقاله (233.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-1-91-7-2 | ||
نویسندگان | ||
سجاد بشرپور* 1؛ علی عیسی زادگان2؛ لیلا احمدیان3 | ||
1استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه ارومیه | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
به نظر می رسد که کودکان مبتلا به ناتوان یهای یادگیری به دلیل داشتن بدکارکردی های مغزی، اطلاعات را به شیوه ای متفاوت از کودکان عادی دریافت و پردازش کنند. برای آزمون این فرض پژوهش حاضر با هدف مقایسه الگوی پردازش اطلاعات حسی در کودکان با ناتوانی یادگیری و عادی انجام گرفت. تعداد 3 گروه مبتلا به ناتوانی یادگیری ( 15 نفر با نارساخوانی/ نارسانویسی، 15 نفر با نارسایی در حساب و 15 نفر با نارسایی مختلط از هر سه اختلال) که از بین دانش آموزان مراکز ناتوانی های یادگیری اداره آموزش و پرورش شهر ارومیه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند و یک گروه تصادفی 15 نفری از دانش آموزان عادی در یک مطالع هی مقطعی – مقایسه ای شرکت کردند. بعد از انجام مصاحب هی بالینی ساختار یافته برای اختلالات یادگیری جهت تأیید یا رد نوع تشخیص از مادران کودکان خواسته شد به پرسشنامه ی نیم رخ کوتاه حسی پاسخ دهند. داده های به دست آمده نیز با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس یک راهه، تحلیل شد. نتایج نشان داد که LSD تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی تفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمرات گروه ها در مؤلف ههای حساسیت لمسی، احساس خواهی، فیلتر کردن اطلاعات شنیداری، حساسیت دیداری/ شنیداری و همچنین نمره ی کلی نیم رخ حسی وجود دارد، ولی در مؤلفه های حساسیت بویایی/ چشایی، میزان انرژی و حساسیت به حرکت تفاوت بویایی/ چشایی معنی داری بین گروه ها یافت نشد. این نتایج مبین وجود نارسایی هایی در پردازش اطلاعات لمسی، دیداری/ شنیداری، احساس خواهی و توانایی فیلتر کردن اطلاعات شنیداری در کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
پردازش اطلاعات حسی؛ نارسایی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
Bosse, M. L., Tainturier, M. J., & Valdois, S. (2007). Developmental dyslexia: The visual attention span deficit hypothesis. Cognition, 104(2), 198–230. Breslau, N., Chilcoat, H. D., Johnson, E. O., Andreski, P., & Lucia, V. C. (2000). Neurologic soft signs and low birthweight: Their association and neuropsychiatric implications. Biological Psychiatry, 47, 71–79. Conlon, E. G., Sanders, M. A., & Wright, C. M. (2009). Relationships between global motion and global form processing, practice, cognitive and visual processing in adults with dyslexia or visual discomfort. Neuropsychologia, 47, 907–915. Dalen, K., Bruaroy, S., Wentzel-Larsen, T., Nygaard, M., & Laegreid, L. M. (2006). Nonverbal learning disabilities in children with infantile hydrocephalus, aged 4–7 years: A population-based, controlled study. Neuropediatrics, 37, 1–5. De Luca, M., Burani, C., Paizi, D., Spinelli, D., & Zoccolotti, P. (2010). Letter and letterstring processing in developmental dyslexia. Cortex, 46, 1272–1283. Dunn, W. (1999). Sensory profile user’s manual. USA: The Psychological Corporation. Eden, G. F., VanMeter, J.W., Rumsey, J. M., Maisog, J. M.,Woods, R. P., & Zeffiro, T. A. (1996). Abnormal processing of visual motion in dyslexia revealed by functional brain imaging. Nature, 382, 66–69. Geary, D. C. (2010). Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components. Learning and Individual Differences, 20, 130–133. Grant, A. C., Zangaladze, A., Thiagarajah, M. C., & Sathian K. (1999). Tactile perception in developmental dyslexia: a psychophysical study using gratings. Neuropsychologia, 37, 1201-1211. Hari, R., & Renvall, H. (2001). Impaired processing of rapid stimulus sequences in dyslexia. Trends in Cognitive Science, 5, 525–532. Hecht, S. A., Torgesen, J. K.,Wagner, R., & Rashotte, C. (2001). The relationship between phonological processing abilities and emerging individual differences in mathematical computation skills: A longitudinal study of second to fifth grades. Journal of Experimental Child Psychology, 79, 192–227. Jameson, P. L. (2006). Diabetes, cognitive function, and school performance. School Nurse News, 23, 34–36. Kirby, J. R., Parrila, R. K., & Pfeiffer, S. L. (2003). Naming speed and phonological awareness as predictors of reading development. Journal of Educational Psychology, 95, 453–464. McIntosh, D. N., Miller, L. J., Shyu, V., & Dunn, W. (1999). Short sensory profile. USA: The Psychological Corporation. Miller, L. J., Anzalone, M. E., Lane, S. L., Cermak, S. A., & Osten, E. T. (2007). Concept evolution in sensory integration: A proposed nosology for diagnosis. American Journal of Occupational Therapy, 61, 135–140. Parham, D. L., & Mailloux, Z. (2001). Sensory integration. In J. Case-Smith, A. S. Allen, & P. N. Pratt (Eds.), Occupational therapy for children (3rd ed., pp. 307–355). St. Louis Mosby. Raghubar, K., Cirino, P., Barnes, M., Ewing-Cobbs, L., Fletcher, J., & Fuchs, L. (2009). Errors in multi-digit arithmetic and behavioral inattention in children with math difficulties. Journal of Learning Disabilities, 42, 356−371. Roach, N. W., & Hogben, J. H. (2007). Impaired filtering of behaviourally irrelevant visual information in dyslexia. Brain, 130, 771–785. Rogers, J. S., Hepburn, S., & Wehner, E. (2003). Parent reports of sensory symptoms in toddlers with autism and those with other developmental disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 33(6), 631–642. Romani, C., Tsouknida, E., di Betta, A. M., & Olson, A. (2011). Reduced attentional capacity, but normal processing speed and shifting of attention in developmental dyslexia: Evidence from a serial task. Cortex, 47, 715–733. Shaywitz, B. A., Shaywitz, S. E., Pugh, K. R., Mencle,W. E., Fulbright, R. K. & Skudlarski, P. (2002). Disruption of posterior brain systems for reading in children with developmental dyslexia. Biological Psychiatry, 52, 101–110. Shillingsford, A. J., & Wernovsky, G. (2004). Academic performance and behavioral difficulties after neonatal and infant heart surgery. Pediatric Clinics of North America, 51, 1625–1639. Silver, C. H., Ruff, R. M., Iverson, G. L., Barth, J. T., Broshek, D. K., Bush, S. S., Koffler, S. P. & Reynolds, C. R. (2008). Learning disabilities: The need for neuropsychological evaluation. Archives of Clinical Neuropsychology, 23 , 217–219. Stenneken P., Egetemeir, J., Schulte-Korne, G., Müller,H.J., Schneider, W. X. & Finke K. (2011). Slow perceptual processing at the core of developmental dyslexia: A parameter-based assessment of visual attention. Nneuropsychologia, 49, 3454-3465. Swanson, H. L. & Beebe-Frankenberger, M. (2004). The relationship between working memory and mathematical problem-solving in children at risk and not at risk for serious math difficulties. Journal of Educational Psychology, 96, 471–491. Tsatsanis, K. D., Fuerst, D. R., & Rourke, B. P. (1997). Psychosocial dimensions of learning disabilities: External validation and relationship with age and academic functioning. Journal of Learning Disabilities, 30, 490–502. Wang, W. C. (2007). Central nervous system complications of sickle cell disease in children: An overview. Child Neuropsychology, 13, 103–119. Wilson, K. M., & Swanson, H. L. (2001). Are mathematics disabilities due to a domaingeneral or a domain-specific working memory deficit? Journal of Learning Disabilities, 34, 237–248. Wolf, M., Bowers, P. G., & Biddle, K. (2000). Naming-speed processes, timing, and reading: A conceptual view. Journal of Learning Disabilities, 33, 387–407. Wright, C. M., Conlon, E. G., & Dyck, M. J. (2012). Visual search deficits are independent of magnocellular deficits in dyslexia. Annul of Dyslexia, 62, 53–69. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,910 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,117 |