تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,102 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,802 |
اثربخشی برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه ی دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1، مهر 1391، صفحه 6-24 اصل مقاله (176.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-2-1-91-7-1 | ||
نویسندگان | ||
جلیل اصلانی* 1؛ حمید علیزاده2؛ صغری ابراهیمی قوام آبادی3؛ نورعلی فرخی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
4استادیار گروه سنجش، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه ی تلفیقیِ روانی - آموزشی بر سبک تبیین بدبینانه دانش آموزان با ناتوانی های یادگیری بود. این مطالعه ی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه ی پژوهش شامل 30 دانش آموز میتلا به اختلال یادگیری در مرکز ناتوای های یادگیری شهر همدان است که به صورت به (n= و کنترل( 15 (n= در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش( 15 صورت تصادفی جایگزین شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از آزمون هوش ریون، آزمون ریاضی کی- مت، آزمون خواندن و پرسشنامه سبک های اسناد کودکان استفاده شد. آموزش برنامه تلفیقی در 10 جلسه به مدت یک ماه برگزار شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامه ی تلفیقی روانی - آموزشی بر کاهش سبک تبیین بدبینانه ی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری به صورت معن یداری تأثیر دارد. این نتایج می تواند پشتوانه ای برای کاربست مداخلات عاطفی- هیجانی در کنار دوره های آموزش تحصیلی برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری باشد | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ی تلفیقی روانی آموزشی؛ سبک تبیین بدبینانه؛ ناتوانی های یادگیری | ||
مراجع | ||
استالارد، پل( 2005 ). درمان شناختی- رفتاری با کودکان و نوجوانان (ترجمه ی حمید علیزاده و علی محمد گودرزی، 1389 ). تهران: نشر دانژه. زاهد، عادل؛ رجبی، سعید؛ و امیدی، مسعود( 1391 ). مقایسه ی سازگاری اجتماعی، هیجانی، تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، 1 .43 -62 ،(2) علایی خرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد؛ و علایی خرایم، سارا( 1391 ). مقایسه ی باورهای خودکارآمدی و انگیزه ی پیشرفت در میان دان شآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجل هی ناتوان یهای یادگیری، .85-104 ،(3)1 فلاح چای، حمیدرضا( 1373 ). بررسی اختلال خواندن و نوشتن در بین دان شآموزان ابتدای . ی پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس. لطیفی، زهره؛ امیری، شعله؛ ملک پور، مختار؛ و مولوی، حسین( 1388 ). اثربخشی آموزش حل مسئله ی شناختی- اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی، تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی .70-84 ،(3) دانش آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری. تاز ههای علوم شناختی، 11 Journal of Learning Disabilities, Autumn 2012 مجله ی ناتوانی های یادگیری، پاییز 1391 Vol.2, No.1/6-24 6-24/ دوره ی 2، شماره ی 1 23 محمد اسماعیل، الهه( 1378 ). انطباق و هنجارگزینی آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی ایران کی -مت تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی. Banks, R. (2006). Psychotherapeutic interventions for people with learning disabilities. The journal of psychiatry. Elsevier Ltd 5, 10. Bloom, B. S. (1982). Human characteristics and school learning. New York: McGraw- Hill. Chapman, James. W., & Boersma, Frederic, J. (1979). Self – Perception of ability, expectations and locus of control in elementary learning disabled children. Paper presented at the annual meeting of the American educational research association. Sanfrancisco, California. Dunn, P. B., & Shapiro, S. K. (1999). Gender differences in the achievement goal orientation of ADHD children. Cognitive therapy and Research, 23, 327-344. Freilich, R., & Shechtman, Z. (2010). The contribution of art therapy to the social, emotional, and academic adjustment of children with learning disabilities. The Arts in psychotherapy, 37, 97-105. Fulk, B. M., Brigham, F. J., & Lohman, D. A. (1998). Motivation and self-regulation: A comparison of students with learning and behavior problems. Remedial and Special Education, 19, 300–309. Heath, N. L., & Ross, S. (2000). Prevalence and expression of depressive symptomatology in students with and without learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 23, 24–36. Magyar-Moe, J. (2009). Therapists guided to positive psychological interventions. New York, Elsevier. Miranda, A., Villaescusa, M. I., Vidal-Abarca, E. (1997). Is attribution retrairing necessary? Use of self regulation procedures for enhancing the reading comprehension strategies of children with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 30(5), 503-512. Nicki, G. (1996). Learned Helplessness and Attribution for Success and Failure in LD Students. National Center for Learning Disabilities. Olivier, M. A. J., & Steenkamp, D. S. (2004). Attention-dificit/hyperactivity disorder: Underlying deficit in achievement motivation. International Journal for the Advancement of Counselling, 26, 47-63. Pearl, R. (1982). LD children attributions for success and failure: A replication with a labeled LD sample. Learning Disability Quarterly, 5, 173-176. Pearl, R., Bryan, T., & Donahue, M. (1980). learning disabled children attributions for success and failure. Learning Disability Quarterly, 3, 3-9. Peterson, I., Maier, S. F., Seligman, M. E. P. (1993). Learned helplessness: A theory for the age of personal control. New York: Oxford University Press. Pintrich, P. R., Anderman, E. M., & Klobucar, C. (1994). Intraindividual differences in motivation and cognition in student with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 27, 360-370. Riddick, B., Sterling, C., Farmer, M., & Morgan, S. (1999). Self-esteem and anxiety in the educational histories of adult dyslexic students. Dyslexia, 5, 227–248. Sideridis, G. D. (2006). Classroom goal structures and hopelessness as predictors of day-today experience at school: Differences between students with and without learning disabilities. Department of psychology. University of Crete. Sideridis, G. D. (2007). Why are student with LD depressed? Journal of Learning Disabilities. Hammill Institute on disabilities. Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction of students with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology: A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39, 215–229. Snyder, C. R, Lopez, S. J.(2007). Positive Psychology: The Scientific and Practical Explorations of Human Strengths. Thousand Oaks. Tarnowski, K. J., & Nay, S. M. (1989). Locus of control in children with learning disabilities and hyperactivity: A subgroup analysis. Journal of Learning Disabilities, 22(6), 381-383. Valas, H. (2001). Learned helplessness and psychological adjustment: Effects of learning disabilities and low achievement. Scandinavian Journal of Educational Research, 45, 101–114. Zealand. A. (2004). Relationships among achievement, perceptions of control, selfregulation, and self-determination of students with and without the classification of learning disabilities. Submitted for the degree of doctor of philosophy of the graduate school of arts and sciences. Columbia University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,341 |