تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,149 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,806 |
بررسی توان پیش بینی آزمون بندر-گشتالت برای آمادگی ابتلاء به ناتوانی های خواندن و دیکته در کودکان پیش دبستانی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 3، تیر 1391، صفحه 118-130 اصل مقاله (145.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-3-91-4-7 | ||
نویسندگان | ||
سید ابوالقاسم مهری نژاد* 1؛ ناصر صبحی قراملکی2؛ سارا رجبی مقدم3 | ||
1استادیار روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س)تهران | ||
2استادیار روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه الزهراء(س) | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر توان آزمون بندر-گشتالت را در پیش بینی ابتلاء به ناتوانی خواندن و دیکته ی کودکان پیش دبستانی تهران بررسی کرده است. این تحقیق برای دستیابی به آزمونی جهت تشخیص کودکان نیازمند درمان ناتوانی خواندن و دیکته ی قبل از ورود به دبستان انجام شد. این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای بود. 473 کودک پیش دبستانی به صورت تصادفی از مناطق 5،2،3 و 6 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب و با آزمون بندر-گشتالت آزمون شدند. وضعیت خواندن و دیکته ی آن ها در پایه ی اول 85 مبتلا - ابتدایی بررسی شد که 28 کودک دارای بهر هی هوش 95 به ناتوانی خواندن و دیکته با 28 کودک دارای همان سطح هوش و نشان داد که عدم t فاقد ناتوانی یادگیری مقایسه شدند. نتایج آزمون خطای یکپارچگی کودکان پی شدبستانی آماده برای ابتلاء به ناتوانی خواندن و دیکته بیش از کودکان پیش دبستانی عادی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
نارساخوانی؛ نارسانویسی؛ آزمون بندر گشتالت | ||
مراجع | ||
اری لوئیز، مارلی( 1982 ). آسیب شناسی عضوی مغز و ازمون بندر - گشتال . ت ترجمه ی حبیب الله قاسم زاده و اکرم خمسه( 1377 ). تهران: رشد. براهنی، نقی( 1371 ). هنجاریابی آزمون بندر گشتالت با سیستم نمره گذاری رشدی کوپتیز برروی دانش آموزان 5 تا 10 ساله تهران، کتابخانه ی انستیو روان پزشکی تهران. پوراعتماد، حمید( 1369 ). مقایس هی الگوی پاس خهای کودکان نارساخوان و بهنجار به آزمون بندر گشتال . ت پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. پورشریفی، حمید؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ علیزاده، رسول و رخشان، فریدون( 1375 )، هنجاریابی آزمون 1 و ) بینایی حرکتی بندر گشتالت در مدارس ابتدایی شهر تبریز. مجل هی پژوه شهای روا نشناختی، 3 .17-35 ،(2 رجبی، غلامرضا( 1387 ). هنجاریابی آزمون ماتریس های پیشرونده ریون رنگی کودکان در دانش آموزان .41-63 ،(1) شهر اهواز. روا نشناسی معاص ر، 3 دیویس رونالد دی، الدون، ام. براون( 1984 ). موهبت نارساخوانی، ترجمه ی مهناز اخوان تفتی و فیضی( 1382 )، تهران: دانشگاه الزهرا. عابدی، محمدرضا، رحمانی، جهان بخش( 1388 ). هنجاریابی آزمون ریون رنگی کودکان 5 تا 10 ساله در .3-23 ، استان اصفهان. فصلنام هی آموز ه، 23 عزیزیان، مرضیه( 1378 ). بررسی و مقایسه توان آزمون بنتون و بندر گشتالت در تشخیص مشکلات بینایی 8 سال تهران. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه - کودکان نارساخوان و عادی سنین 10 طباطبایی. علیزاده، حمید( 1372 ). بررسی حافظ هی بینایی کودکان نارساخوان و عادی پای هی دوم ابتدایی شهر تهرا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. قلمبر، نادر( 1374 ). بررسی و مقایسه ادراک دیداری حرکتی در کودکان نارساخوان و عادی در مقطع 73 . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. - ابتدایی شهر تهران سال تحصیلی 74 سلیکوتیز، ام. ( 1998 ). نارساخوانی و سایر مشکلات یادگیر . ی ترجمه عصمت فاضلی( 1383 ). تهران: انتشارات سیطرون. مارنات، گرک گراث( 1990 ). راهنمای سنجش روان . ی ج 1. ترجمه ی حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو( 1384 ). تهران: انتشارات سخن. Angela, J. Eve, K(2007). Cognitive Functioning in children with and without attention – deficit Hyperactivity discover with and without comorbid learning disabilities. Journal of learning disability, 25, 14-32. Bernice, W. Lorraine, G. Maureen, H. Jeanett, B(2009). The ABCS of learning. Learning Disabilities. Press kleas. Etek(2008).Emergency triage education kit. Australia. Department of health and aging. Judi, L.(1984). The bender visual motor gestalt test: Implications for the diagnosis and prediction of reading achievement. Journal of school psychology, 22(4), 391-405. Kohil, A., Malhotra, S., Mohanty, M. Khehra. N. Kaur, M.(2005). Specific learning disabilities in children: Deficits and neuropsychological profile. International journal of rehabilital research, 28(2), 165-169. Koppitz, E(1975). Bender Gestalt test for young children. Alyn sjbacon Inc. Kisltuk, D.S., Mottnen, R., Sams, M .(2008). Visual processing affects the neural basis of auditory discrimination. Journal of cognitive neuro science, 19(1),16-41 Otto, B. (2008). Common areas of expectations in language arts for kindergartners. Pearson Allyn Bacon rorentice Hall. Proctor, B. Prevatt, F .(2003). Agreement among four models used for diagnosing learning disability. Journal of learning disabilities, 36(4), 57-64. Silver, A. Hagin, R. (2002). Learning Disorder in Childhood. 2nd . New York :John Wiley & sons. Snow, J.H. (1998). Clinical Use of the Benton Visual Retention Test for Children and Adolescents with learning disabilities. Journal clinical neuropsychology, 13,1-14. Tung-Kuang, Wu,Shian-chang Huang and Ying-Kumeng(2008).Evaluation of ANN and SVM classifiers as predictors to the diagnosis of students with learning disabilies. Expert systems APPL, 34(3),29-43 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,457 |