تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,740,353 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,237,893 |
واکاوی تجارب نومعلمان فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان از پداگوژی دانش محتوا ( PCK ) در کلاس درس مدارس ابتدایی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، شهریور 1399، صفحه 1-12 اصل مقاله (638.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمد سیدکلان* 1؛ امین گلشن2؛ امیررضا کوهی3 | ||
1گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان اردبیل، اردبیل -ایران. | ||
2گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان اردبیل، اردبیل- ایران. | ||
3گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان اردبیل، اردبیل- ایران | ||
چکیده | ||
پداگوژی حوزهی وسیعی در علوم تربیتی است که در فرایند یاددهی و یادگیری تأثیر بسزایی دارد. این حوزهی مطالعاتی در نیمهی دوم قرن بیستم بعد از تحولات زیادی که مدیریت آموزشی طی کرد، همراه با پیشرفت دانش و فناوری به رهبری آموزشی تبدیل شد. مقاله حاضر باهدف بررسی تجارب نومعلمان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان از پداگوژی دانش محتوا در کلاس درس مدارس ابتدایی انجامشده است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل مفهومی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل نومعلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اردبیل که در سالهای تحصیلی 1397-1395 فارغالتحصیل تحصیل شده بودند، هست. تعداد حجم نمونه 25 نفر از نومعلمان پسر و دختر که به روش نمونهگیری هدفمند انتخابشدهاند، بوده است. حد کفایت نمونه نیز اشباع نظری و اطلاعاتی بود. ابزار اندازهگیری پژوهش از نوع فن مصاحبه عمیق بود که نحوه تجزیهوتحلیل دادهها بر مبنای کدگذاری عرفی بود. برای روایی و اعتبار پژوهش نیز ازنظر متخصصان و خود مصاحبهشوندگان کمک گرفته شد که نتایج مورد تائید آنها بود. بر اساس یافتهها تدریس یک رویداد پداگوژیک تلقی میشود که پیشایندهای آن (تفکرات و ادراکات معلم)، چگونگی آموزش در قالب کنشها و تعاملات انسانی در کلاس درس (نحوه عمل) و بروندادهای ناشی از آموزش (نتیجه تفکرات و عمل معلم) را دربرمی گیرد که بر اساس دیدگاههای فلسفی، روانشناختی و سواد چندگانه معنا پیدا میکند. درنتیجه، میتوان گفت که پداگوژی دانش محتوا بهعنوان تلفیق علم و هنر موردنیاز همه معلمان و مربیان تعلیم و تربیت در کشور محسوب می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
پداگوژی؛ پداگوژی دانش محتوا؛ نو معلم؛ مدارس ابتدایی؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,500 |