تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,208 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,720,639 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,225,281 |
بررسی عوامل مؤث ر بر مهار تهای خوانانویسی دانش آموزان دوره ی ابتدایی از دیدگاه معل مان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 3، تیر 1391، صفحه 29-45 اصل مقاله (240.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-3-91-4-2 | ||
نویسندگان | ||
مهناز خسروجاوید* 1؛ سارانا قوامی لاهیج2 | ||
1استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه گیلان | ||
2کارشناس ارشد زبان شناسی | ||
چکیده | ||
یکی از مشکلات شایع در مدارس ابتدایی خوانایی دست خط دانش آموزان است. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤث ر بر این خوانانویسی دانش آموزان دوره ی ابتدایی است. روش انجام این پژوهش توصیفی– پیمایشی و نمونه ی آماری شامل 100 نفر از آموزگاران دوره ی ابتدایی شهرستان لاهیجان بودند. که با استفاده از روش نمون هگیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. پس از بررسی مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش، 4 عامل به عنوان عوامل اصلی انتخاب و بر اساس آن ها سؤالات پژوهش طراحی شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محق ق ساخته t 24 سؤالی بود. جهت تجزیه و تحلیل داد هها ازروش آماری تک متغیره برای مقایسه ی میانگین ها با سطح متوسط 3 استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که عوامل پیش نیاز نوشتاری، عوامل کارپژوهی و عوامل مرتبط با دیکته نویسی بر خوانانویسی دانش آموزان مؤث ر است و عوامل مربوط به خطاهای متداول تأثیر چندانی بر خوانانویسی دانش آموزان ندارد | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نوشتاری؛ خوانانویسی؛ عوامل کارپژوهی؛ مهارت های پیش نیاز نوشتاری؛ خطاهای متداول در دست نویسی | ||
مراجع | ||
آدم زاده ، فاطمه( 1380 ). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی در اصلاح نوشتاری دان شآموزان دارای ناتوانی یادگیری پای هی پنجم ابتدایی نجف آبا . د پایان نام هی کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تهران، تهران. اسدپور، ساسان ( 1375 ). بررسی مشکلات درست نویسی در دان شآموزان پسر و دختر پای هی پنجم در شهر شیرا . ز پایان نامه ی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران. تبریزی، مصطفی( 1382 ). درمان اختلالات دیکته نویس . ی تهران: انتشارات فراروان. ترکمان، منوچهر( 1373 ). آمادگی برای نوشت . ن(چاپ اول). تهران: انتشارات کودک آموز. سلیکویتز، مارک( 1998 ). نارساخوانی و سایر مشکلات یادگیر . ی ترجمه عصمت فاضلی ( 1383 ). چاپ اول. تهران: نشر یسطرون. .22-33 ،(8) سلیمی، مسعود( 1387 ). اختلال در نوشتن. ماه نام هی تعلیم و تربیت استثنایی، 6 سلیمانی، زهرا( 1387 ). ارتباط آگاهی واج شناختی و نمر ه ی دیکته ی دانش آموزان فارسی زبان .21-28 ، دوم ابتدایی. تاز ههای علوم شناختی، 1 صمدی ، رضا( 1382 ). تأثیر سبک های گرفتن قلم بر میزان خوانایی، دقت و سرعت نوشتاری .57-63 ، دانش آموزان ابتدایی. تاز ههای علوم شناختی، 4 .( گلاور،جان و برونینگ، راجر( 1990 ). روان شناسی تربیت . ی ترجمه علی نقی خرازی( 1385 تهران، نشر دانشگاهی. نادرتبار، مهستی( 1377 ). بررسی عملکرد دان شآموزان پای هی دوم ابتدایی مدارس دولتی منطقه 9 آموزش و پرورش تهران، در سه الگوی گرفتن مداد، مهارت کاربرد شیءدرو ن دست، و مهارت یدی و رابط هی آن با میزان مهارت دست نویس . ی پایان نامه ی کارشناسی ارشد . دانشگاه علوم بهزستی و توان بخشی، تهران. والاس، جرالد و مک لافلین، جیمزآ( 1980 ). ناتوان یهای یادگیری و ویژگ یهای آ . ن ترجمه نقی منشی طوسی ( 1371 ). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. هامیل ، دونالد و بارتل، نتی آر. ( 2002 ). آموزش دان شآموزان دارای مشکلات یادگیری و رفتار . ی ترجمه اسماعیل بیابانگرد و محمدرضا نا یینیان ( 1381 ). تهران، پژوهشکده کودکان استثنایی. هالاهان ، دانیل پی. و کافمن، جیمزام. ( 1998 ). کودکان استثنایی مقدمه ای بر آموز شهای ویژ.ه ترجمه مجتبی جوادیان ( 1371 ) . مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. Amundson, S. J.(1995). Evaluation Tool of Children's Handwriting (ETCH) Examiner's Manual. O.T. Kids, Homer, AK. Cornhill, H., & Case-Smith, J.(1996). Factors that relate to good and poor handwriting. The American Journal of Occupational Therapy, 50, 732-739. Dennis, J.L and Swinth, Y.(2001). Pencil grasp and children’s handwriting legibility during different length writing tasks. American journal of Occupational Therapy, 55, 75-163. Feder, k. and Majnemer, A.(2007). Handwriting development, competency and intervention, journal of Developmental Medicine and Child Neurology, 49(4), 312-317. Fletcher, J., Lyon, G., Fuchs, L. & Barnes, M.(2007), Learning disabilities, USA: The Guilford press. Groff, P.(1995). Handwriting and its relationship to spelling, journal of The Simplified Spelling Society, 19, 22-25. Galanis, J.(2008). The effect of the handwriting without tears program on student cursive writing achievement at central institute for deaf, M thesis, Washington University School of medicine. Koziatek, S. and Powell, N.(2003). Pencil grips, legibility, and speed of fourth graders’ writing in cursive, American journal of Occupational Therapy, 57, 284-288 . Marr, D., Windsor, M., Cermak. Sh.(2003). Handwriting Readiness locatives and Visomotor skills in kindergarten years. ECRP, 3( 1),112-121. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,278 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,550 |