تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,741,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,605 |
بررسی مقدماتی الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 2، فروردین 1391، صفحه 116-139 اصل مقاله (404.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-2-91-1-7 | ||
نویسندگان | ||
کامران گنجی* 1؛ رزیتا ذبیحی2؛ روشنک خدابخش3 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایر | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر | ||
3استادیار دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی و ارزیابی آزمون ترسیم ساعت به عنوان ابزاری برای غربالگری در جمعیت کودکان ایرانی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پسرویدادی با گروه همتا است که در آن 53 دانشآموز نارساخوان 9 تا 11 ساله با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و 53 دانشآموز عادی که از نظر سن، جنسیت، دست برتری، پایه ی تحصیلی و هوش بهر با آن ها همتا بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از این رو حجم کل نمونه مورد بررسی 106 نفر بود. شرکت کنندگان، پس از تکمیل فرم معلمان و والدین فهرست نشان هی مرضی کودک، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون تشخیص خواندن و مصاحبه با ساختار براساس ملاکهای چاپ چهارم راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روان پزشکی آمریکا انتخاب شدند. مفهوم سازی زمان و ترسیم ساعت، به طور جداگانه و با استفاده از سامانه نمره گذاری کوهن، ریکی،کیبی و ادموندز که بر روی کودکان مدرسه رو هنجار شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان با نارساخوانی تحولی، در ترسیم ساعت و جایگزینی عقربه ها به طور معناداری از کودکان عادی ضعیف تر است. تحلیل کیفی عملکرد، خطاهایی را آشکار ساخت که ناشی از برنامه ریزی ضعیف در انجام تکلی فهای نیازمند هماهنگی است. با توجه به تحلیل های کمی و کیفی و تفاوت های بین الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی، آزمون ترسیم ساعت ابزار غربالگری مناسب و بخش سودمندی از ارزیابی جامع عصب روان شناختی در کودکان با نارساخوانی تحولی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون ترسیم ساعت؛ نارساخوانی تحولی؛ ارزیابی عصب روان شناختی؛ کارکردهای اجرایی | ||
مراجع | ||
بهراد، بهنام ( 1384 ). فراتحلیل شیوع ناتوانی های یادگیری در دانش آموزان ابتدایی ایران . فصلنامه ایرانی .415-436 ، کودکان استثنایی، 4 Journal of Learning Disabilities, Spring 2012 مجله ی ناتوانی های یادگیری، بهار 1391 Vol.1, No.2/116-139 116-139/ دوره ی 1، شماره ی 2 137 رحیم زاده، سوسن؛ پوراعتماد، حمیدرضا؛ سمیعی کرانی، صمصام و زاده محمدی، علی ( 1387 ). ارزیابی سلامت روانی والدین کودکان واجد اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی و پیشنهاد شیوههای .355-366 ، مداخله گری. فصلنام هی روانشناسان ایرانی، 16 شهیم، سیما ( 1373 ). مقیاس تجدید نظر شد هی هوشی و کسلر برای کودکا ن/ انطباق و هنجاریاب ی(چاپ سوم). شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز. عزیزیان، فاطمه و عابدی، محمد رضا ( 1384 ). ساخت و هنجاریابی آزمون تشخی ص خواندن، نمایه .45-50 ، پژوهشی، سازمان آموزش و پرورش استان اصفها . ن 5 قصابی، صمد؛ تجریشی، معصومه ؛ و میرزمانی، سید محمود ( 1388 ). تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر کاهش نشانه های برانگیختگی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی . فصلنام هی .209 -220 ، روا نشناسان ایرانی، 19 گنجی،کامران؛ دلاور، علی و احدی، حسن ( 1389 ). الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون اختلال .321-334 ،(4) نارسایی توجه/ بیش فعالی. فصلنامه ایرانی کودکان استثنای . ی 10 محمد اسماعیل،الهه ( 1383 ). بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی 6 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهرا . ن تهران، - بر روی دانشآموزان 14 (CSI- کودکان ( 4 پژوهشکده کودکان استثنایی. Barkley, R. A. (2006). Attention deficit/ hyperactivity disorder: A clinical handbook (3rd ed). New York: Guilford Press Becker, M. G., Isaac, W., & Hynd, G. W. (1987). Neuropsychological development of nonverbal behaviors attributed to “frontal lobe” functioning. Developmental Neuropsychology, 3, 275- 298. Berninger, VI. W., Nielsen, K. H., Abbott, R. D., Wijsman, E., & Raskind, W. (2008). Writing problems in developmental dyslexia: under-recognized and under-treated. Journal of School Psychology, 46(1), 1-21. Blair, C., Zelazo, D., & Greenberg, M. (2005). The measurement of executive functions in early childhood. Journal of Developmental Neuropsychology, 28, 561- 571. Brodaty, H. & Moore, C. M. (1997). The clock drawing test for dementia of the Alzheimer’s type: A comparison of three scoring methods in a memory disorders clinic. International Journal of Geriatric Psychiatry 12, 619-627. Brock, S. E., Jimerson, S. R., & Hansen, R. L. (2009). Identifying, Assessing, and Treating ADHD at School. New York: Springer. Brocki, K. C., Eninger, L., Thorell, L. B., & Bohlin, G. (2010). Interrelations between executive function and symptoms of hyperactivity/impulsivity and inattention in preschoolers: A two year longitudinal study. Journal of Abnormal Child Psychology, 38(2), 163-171. Carte, E. T., Nigg, J. T., & Hinshaw, S. P. (1996). Neuropsychological functioning, motor speed, and language processing in boys with and without ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 24, 481- 49. Castellanons, E. X. (1997). Toward a path physiology of attention–deficit/ hyperactivity disorder. Clinical Pediatrics, 36, 381-393. Chan, D., Ho, C. S., Tsang, S., Lee, S. H., & Chang, K. H. (2007).Prevalence, gender ratio and gender differences in reading related cognitive abilities among Chinese children with dyslexia in Hong Kong. Educational Studies, 33, 249-265. Cohen, M. J., Riccio, C. A., Kibby, M. Y., & Edmonds, J. E. (2000). Developmental progression of clock face drawing in children. Child Neuropsychology, 6, 64-76. Denckla, M. B. (1996). Biological correlates of learning and attention: What is relevant to learning disability and attention–deficit/hyperactivity disorder? Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics. 17, 114-119. Daimond, A. (2000). Preschool children’s performance in cognitive functions. Journal of Developmental Neuropsychology, 28, 689 - 729. Dawson, P., & Guare, R. (2004). Executive skills in children and adolescents. New York: Guilford Press. Eden, G. F., Wood, F,. & Stein, J. F. (2003). Clock drawing in developmental dyslexia. Journal of Learning Disabilities, 36(3), 216-228. Freedman., M., Leach, L., Kaplan, E., Wincor, G., Shulman, K. I., & Delis, D. C. (1994). Clock Drawing: A neuropsychological Analysis. New York: Oxford University Press. Gadow, K. D., & Sprafkin, J. (1994). Child symptom inventories manual. Stony Brook. New York: Checkmate Plus Ltd. Ganji, K. & Zabihi, R. (2010). Clock drawing pattern in children with and without attention – deficit / hyperactivity disorder (ADHD) in Iran. Oral presentation at the ICBEPS 2010: International Conference on Behavioral, Cognitive and Psychological Science, Paris, France. Hallahan, D. P., & Kauffman, T. M. (2003).Exceptional Learners: Introduction to special education. (3rd ed). New York: Allyn and Bacon. Kelly, P. D. (2002). THIS ISSUE: Learning Disorders. Pediatric Annals, 34(4), 259-262. Kibby, M. Y., Cohen, M. J., & Hynd, G. W. (2002). Clock face drawing in children with attention deficit/ hyperactivity disorder. Arc of Clinical Neuropsychology, 17, 531-546. Kirk, S. A., Gallagher, J. J., Anastasiow, N. J., & Coleman, M. R. (2006). Educating Exceptional Children. Boston: Houghton Mifflin. Libon, D. J., Malamut, B. L., Swenson, R., Sands, L. P., & Cloud, B. S. (1996). Further analyses of clock drawings among demented and no demented older subjects. Archives of Clinical Neuropsychology, 11, 193-205. Nigg, J. T., Hinshaw, S. P., Carte, E. T., & Treuting, J. J. (1998). Neuropsychological correlates of childhood attention – deficit/hyperactivity disorder: Explainable by comorbid disruptive behavior or reading problems? Journal of Abnormal Psychology. 107: 468-480. O’Rourke, N., Tuokko, H., Hayden, S., & Beattie, B. L. (1997). Early identification of detention: Predictive validity of the clock test. Archives of Clinical Neuropsychology, 12, 257-267. Passler, M. A., Isaac, W., & Hind, G. W. (1985). Neuropsychological development of behavior attributed to frontal lobe functioning in children. Developmental Neuropsychology, 1, 349-370. Pinto, E., & Peters, R. (2009). Literature Review of the Clock Drawing Test as a Tool for Cognitive Screening. Dementia Greater Cog Discords, 27, 201-213. Purvis, K. L., & Tannock, R. (1997). Language abilities in children with attention deficit hyperactivity disorder, reading disabilities and normal controls. Journal of Abnormal Child Psychology. 25: 133-144. Rouleau, I., Salmon, D. P., & Butters, N. (1996). Longitudinal analysis of clock drawing in Alzheimer’s disease patients. Brain and Cognition, 31, 17-34. Sadock , V., & Sadock , B.(2005) .Comprehensive Textbook of Psychiatry . (8th ed). William & Wilkins, chap 39, p, 3183-3204. Seidman, L. J. (2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical Psychology Review, 26, 466-485. Shulman, K. & Feinstein, A. (2004). Quick Cognitive Screening for Clinicians. London: Martin Dunitz. Welsh, M. C., Pennington, B. F., & Groisser, D. B. (1991). A normative – developmental study of executive function: A window of prefrontal function in children. Developmental Neuropsychology, 7, 131-149. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,534 |