تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 364 |
تعداد مقالات | 3,223 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,742,350 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,238,918 |
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصب-زبان شناختی و آموزش ذهن آگاهی بر خودپنداره تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به ناتوانی های یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 4، مرداد 1401، صفحه 91-103 اصل مقاله (995.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2022.10384.2006 | ||
نویسندگان | ||
لیلا منصوری1؛ علیرضا حاجی یخچالی* 2؛ منیجه شهنی ییلاق3؛ غلامحسین مکتبی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشیار روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استاد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای برنامهریزی عصب-زبانشناختی و آموزش ذهنآگاهی بر خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به ناتوانیهای یادگیری انجام گرفت. روشها: روش پژوهش حاضر آزمایشی همراه با پیشآزمون-پسآزمون و دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر ایذه در سال تحصیلی 400-1399 تشکیل دادند. از جامعه فوق 45 نفر مبتلا به ناتوانیهای یادگیری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به عنوان حجم نمونه پژوهش انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در قالب سه گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه خودپنداره تحصیلی (لیو و وانگ، 2005) بود. آزمودنیهای گروههای آزمایشی به مدت دو ماه در 10 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش راهبردهای برنامهریزی عصب-زبانشناختی و آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از شاخصهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) و به وسیله نرمافزار SPSS نسخه بیست و دوم انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد بین راهبردهای برنامهریزی عصب-زبانشناختی و آموزش ذهنآگاهی با گروه گواه از لحاظ خودپنداره تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0>P) ولی بین دو روش آموزشی از لحاظ خودپنداره تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت آموزش راهبردهای برنامهریزی عصب-زبانشناختی و ذهنآگاهی دو روش مفید و مؤثر در افزایش خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به ناتوانیهای یادگیری هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی عصب-زبان شناختی؛ ذهن آگاهی؛ خودپنداره تحصیلی؛ ناتوانی های یادگیری | ||
مراجع | ||
امینی، ا.، صالحی، م.، توحیدیتبار، ف.، بخشوده نیا، ف و سلمانی، خ. (1400). اثربخشی بازی های گروهی در پیشگیری از اضطراب مدرسه و بهبود خودپنداره کودکان دبستانی. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(1)، 18-31. http://jsp.uma.ac.ir/article_1125.html
ارفع بلوچی، ف و غفاری، ا. (1390). رابطه انگیزش پیشرفت و خودپنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(2)، 136-121. https://tpccp.um.ac.ir/article_29675.html
پورپاریزی، م.، توحیدی، ا و خضریمقدم، ن. (1397). تأثیر ذهنآگاهی بر پیشرفت و سازگاری تحصیلی: نقش واسطه ای خودپنداره تحصیلی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 4(3)، 43-29. https://ppls.ui.ac.ir/article_23203.html
حسینی، م.، مرادی، ع.، کرمینوری، ر.، حسنی، ج و پرهون، ه. (1395). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی (نما). فصلنامه تازه های علوم شناختی، 18(1)، 34-23. http://icssjournal.ir/article-1-409-fa.html
ردی، ر و برتون، ک. (2012). برنامه ریزی عصبی-کلامی، NLP. ترجمه فرشید قهرمانی (1398)، چاپ سوم، تهران: انتشارات آوند دانش. https://www.fordummies.ir/ProductDetails.aspx?pid=46
عطایی، ف.، احمدی، ع.، کیامنش، ع و سیف، ع. (1398). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در افزایش انگیزش پیشرفت نسبت به تحصیل در دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه. مجله روانشناسی مدرسه، 8(4)، 199-176. [Doi: 10.22098/JSP.2020.871]
قادری رمازی، م.، باعزت، ف و دهقان، ح. (1397). مقایسه سبک های شوخ طبعی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری خاص مقطع متوسطه. مجله مطالعات ناتوانی، 68(8)، 6-1. http://jdisabilstud.org/article-1-721-fa.html
مرادی، ش.، محمدرضایی، ع و طالع پسند، س. (1397). ساخت و اعتباریابی ابزار تشخیص اختلال زبان نوشتاری برای پایه یکم تا ششم ابتدایی. مجله ناتوانی های یادگیری، 8(2)، 99-124. http://jld.uma.ac.ir/article_759.html
محمداسماعیل، ا و هومن، ح. (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کیمت. فصلنامه کودکان استثنایی، 2(4)، 332-323. http://joec.ir/article-1-477-fa.html
گوروئی، م.، خیر، م و هاشمی، ل. (1390). بررسی رابطه بین کمال گرایی و خودپنداره تحصیلی با توجه به نقش واسطه ای اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان. روش ها و مدل های روانشناختی، 2، 149-137. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193777
وطن خواه محمد آبادی، م.، کافی، م.، ابوالقاسمی، ع و شاکرنیا، ا. (1400). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با تعامل شاخص توده بدنی بر کنترل وزن، کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان دانش آموزان نوجوان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 10(2)، 181-203. http://jsp.uma.ac.ir/article_1229_6e6507442396b93c76f9b2620a40a7f4.pdf
References Amini, A., Salehi, K., Tohidi Tabar, F., Bakhshoodehnia, I., & Salmani, K. H. (2021). Effectiveness Group Games in Prevention of School Anxiety and Improve Educational Self-Thought Students. Journal of Psychology and institutions, 10(1), 18-31. http://jsp.uma.ac.ir/article_1125.html Alroudhan, H. E. (2018). The effect of neuro-linguistic programming coaching on learning english. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(4), 184-190.[DOI.org/10.7575/aiac.ijalel.v.7n.4p.184] Arfaa Baloochi, F., & Gaffari, A. (2010). The examination of relationship between achievement motivation, academic self-concept and anxiety in graduate students of ferdowsi university of mashhad. Research in Clinical Psychology and Counseling. 1(2), 121-136. (Persian). [Doi: 10.22067/IJAP.V1I2.8204]. Ataei, F., Ahmadi, A., Kiamanesh, A. R., & Saif, A. A. (2020). The effectiveness of mindfulness practice in increasing academic motivation among high school students. Journal of School Psychologh and institutions, 8(4), 176-199. [Doi: 10.22098/JSP.2020.871]. Bull, L. (2007). Sunflower therapy for children with specific learning difficulties (dyslexia): a randomised, controlled trial. Complementary therapies in clinical practice, 13(1), 15-24. [doi: 10.1016/j.ctcp.2006.07.003]. Crego, A., Yela, J. R., Gomez-Martinez, M. A., Riesco-Matías, P., & Petisco-Rodríguez, C. (2021). Relationships between mindfulness, purpose in life, happiness, anxiety, and depression: testing a mediation model in a sample of women. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3), 925. [doi: 10.3390/ijerph18030925]. Chaulia, A. (2020). Effectiveness of neuro-linguistic programming on various dimensions of academic self-Concept among institutionalized orphans. Doctoral dessertation, Panjab University. http://hdl.handle.net/10603/342270 Franco, C., Manas, I., Cangas, A. J., & Gallego, J. (2010). The applications of mindfulness with students of secondary school: results on the academic performance, self-concept and anxiety. In World Summit on Knowledge Society (pp. 83-97). Springer, Berlin, Heidelberg. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-16318-0_10 Galante, J., Dufour, G., Benton, A., Howarth, E., Vainre, M., Croudace, T. J., &Wagner, A. P., Stochl, J., & Jones, P. B. (2016). Protocol for the mindful student study: a randomised controlled trial of the provision of a mindfulness intervention to support university students' well-being and resilience to stress. BMJ open, 6(11), e012300. [Doi: 10.1136/bmjopen-2016-012300]. Glozman, J. (2015). Developmental neuropsychology: learnin disabilities and remediation. The open behavioral science journal, 9, 1-12. [DoI: 10.2174/1874230001509010012]. Ghaderi, M., Baezzat, F., & Dehghan, H. (2018). Comparison of humor styles and social skills between high school students with and without specific learning disability disorder. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 68(8), 1-6. (Persian). http://jdisabilstud.org/article-1-721-fa.html Gourouvi, M., Khayer, M., & Hashemi, L. (2012). Investigating the relationship between perfectionism and academic self-concept with regard to the mediating role of academic procrastination in students. Psychological Methods and Models, 2, 149-137. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193777 Hakeem, M. L., & Yesuraja, M. (2018). Effectiveness Of nlp in enhancing the self-esteem among the adolescence. Pramana Research Journal, 8(10), 208-201. https://www.pramanaresearch.org/gallery/prj-p290.pdf Liu, W. C., & Wang, C. K. J. (2005). Academic self-concept: a cross-sectional study of grade and gender differences in a Singapore secondary school. Asia Pacific Education Review, 6(1), 31-37. [Doi:10.1007/BF03024964]. Mohammadesmaeil E, Hooman H A. (2003). Adaptation and standardization of the iran key-math test of mathematics. Journal of Exceptional Children. 2(4), 323-332. (Persian). http://joec.ir/article-1-477-en.html Moradi A., Hoseini M., Karami Nouri R., Hassani J., & Parhoon, H. (2016). Reliability and validity of reading and Ddyslexia test (NEMA). Advances in Cognitive Sciences, 18(1), 22-34. (Persian). http://icssjournal.ir/article-1-409-en.html Moradi, S., Mohammad rezaei, A., & Tale pasand, S. (2017). Making and validating a written language disorder tool for elementary one to sixth grade. Journal of learning disabilities, 8(2), 99-124. http://jld.uma.ac.ir/article_759.html
Morris, E. M. J., Johns, L. C., & Oliver, J. E. (2013). Acceptance and commitment therapy and mindfulness for psychosis. London: John Wiley & Sons. [Doi:10.1002/9781118499184]. Nompo, R. S., Pragholapati, A., & Thome, A. L. (2021). Effect of neuro-linguistic programming (NLP) on anxiety: a systematic literature review. KnE Life Sciences, 496-507. [Doi: 10.18502/kls.v6i1.8640]. Nunez, J. C., Rodríguez, C., Tuero, E., Fernández, E., & Cerezo, R. (2020). Prior academic achievement as a predictor of non-cognitive variables and teacher and parent expectations in students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 1-13. [DOI.org/10.1177%2F0731948720925402] Ongen, D. E. (2010). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression and submissive behavior: gender and grade level differences in turkish adolescents. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1516–1523. [DOI.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.358] Palomino, M. D. C. P. (2017). An analysis of self-concept in students with compensatory education needs for developing a mindfulness-based psychoeducational program. SAGE Open, 7(2), 1-11. [DOI.org/10.1177%2F2158244017708818] Perelmutter, B., McGregor, K. K., & Gordon, K. R. (2017). Assistive technology interventions for adolescents and adults with learning disabilities: An evidencebased systematic review and meta-analysis. Computers & Education, 114(3), 139-163. [Doi: 10.1016/j.compedu.2017.06.005]. Porparizi, M., Towhidi, A., & Khezri Moghadam, A. (2018). The effect of mindfulness on academic achievement, and academic adjustment: the mediation role of academic self-concept. Journal of Positive Psychology Research, 4(3), 29-44. (Persian). [Doi: 10.22108/PPLS.2018.111795.1464]. Randal, C., Pratt, D., & Bucci, S. (2015). Mindfulness and self-esteem: a systematic review. Mindfulness, 6(6), 1366-1378. [Doi: 10.1007/s12671-015-0407-6]. Ready, R., & Burton, K. (2012). Neuro-verbal programming, NLP. Translated by Farshid Ghahremani (1398), Third Edition, Tehran: Avand Danesh Publications. (Persian). https://www.fordummies.ir/ProductDetails.aspx?pid=46 Savardelavar, M., & Kuan, G. (2017). The use of neuro-linguistic programming as an educational-therapeutic programme: two Case studies. Education in Medicine Journal, 9(1). 49-58. [DOI.org/10.21315/eimj2017.9.1.5] Silva, D. (2017). Contributions of neurolinguistic programming in school education. EC Neurology, 1, 10-13. Retrieved from https://www.ecronicon.com/ecne/si/ECNE-01-SI-04.pdf Sharif, S., & Aziz, E. A. (2015). Application of neuro-linguistic programming techniques to enhance the motivation of at-risk student. International E-Journal of Advances in Education, 1(1), 42-48. [Doi: 10.18768/ijaedu.65269]. Trautner, M., & Schwinger, M. (2018). Differentiation of academic self-concept in primary school students with mild learning difficulties: A factor mixture analysis approach. Learning and Individual Differences, 65, 20-29. [DOI.org/10.1016/j.lindif.2018.05.004] Vatan khah Mohammad Abadi, M., Kafi, M., Abolghasemi, A., & Shakernia, A. (2021). The Effectiveness of Mindfulness-Based Cognitive Therapy with Interaction of Body Mass Index on Weight Control, Executive Functions and Emotion Regulation in adolescent Students. Journal of Psychology and institutions, 10(2), 181-203. http://jsp.uma.ac.ir/article_1229_6e6507442396b93c76f9b2620a40a7f4.pdf Walsh, K. E. (2018). Self-concept in middle year students with learning disabilities. Doctoral dissertation, University of British Columbia. https://open.library.ubc.ca/soa/cIRcle/collections/ubctheses/24/items/1.0372955 Ziadat, A. H. (2021). Online learning effects on students with learning disabilities: Parents perspectives. Cypriot Journal of Educational Sciences, 16(2), 759-776. [Doi: 10.18844/cjes.v16i2.5656]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,572 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,002 |