
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 403 |
تعداد مقالات | 3,535 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,432,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,711,084 |
جایگاه، نقش و چالشهای راهبران آموزشی: پژوهشی کیفی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16222.1498 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی کدخدا1؛ هادی پورشافعی* 2؛ سیدعلیرضا قاسمی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم رفتاری، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی،گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. | ||
چکیده | ||
در راستای اجرای عدالت آموزشی و بهرهمندی تمام مدارس از افراد باتجربه، نظام آموزشی در اوایل دهه 1390 خورشیدی از نقش "راهبران آموزشی و تربیتی" رونمایی کرد. این راهبران بهعنوان قلب سیستم آموزشوپرورش روستایی شناخته میشوند. هدف پژوهش حاضر تحلیل تجارب زیسته این راهبران از جایگاه، نقش و چالشهایشان در نظام آموزشی است. پژوهش به شیوه کیفی و پدیدارشناسی انجام شد و با استفاده از نمونهگیری هدفمند، دادهها از 16 راهبر آموزشی با مصاحبه عمیق جمعآوری شد تا به اشباع برسد. دادهها به روش کُلایزی (2002) تحلیل و برای اعتبارسنجی از ملاکهای گوبا و لینکن (1985) استفاده شد؛ همچنین نرمافزار MAXQDA12 برای تحلیل دادهها به کار رفت. یافتهها در قالب 7 مضمون اصلی شامل "جایگاه و نقش مدیریتی"، "جایگاه و نقش اجتماعی"، "جایگاه و نقش آموزشی"، "چالشهای مسافتی"، "چالشهای مالی"، "چالشهای مدرسه" و "سایر چالشها" طبقهبندی شدند. نتایج نشان میدهد که راهبران با مجموعهای از وظایف و چالشها مواجهاند که با تغییر رویکرد کلی در سیستم آموزشی قابل کنترل است؛ بنابراین نیاز به تجدیدنظر در رویکردهای کلی سیستم آموزشی احساس میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
نظارت؛ ارزیابی؛ مدرسه؛ راهبر؛ آموزشوپرورش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |