
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 403 |
تعداد مقالات | 3,535 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,432,254 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,711,085 |
ارائه مدل فلات زدگی شغلی در کارکنان مدارس شهر تهران | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16553.1526 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه قاسمی زرگر1؛ پریوش جعفری* 2؛ نادرقلی قورچیان3؛ امیرحسین محمد داودی4 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران | ||
چکیده | ||
فلاتزدگی شغلی در میان کارکنان مدرسه به رکود حرفهای اشاره دارد که در آن افراد فرصتهای محدودی را برای پیشرفت یا رشد در حرفه خود تجربه میکنند. این پدیده به دلیل تأثیرات قابل توجهی که بر روحیه کارکنان، رضایت شغلی و اثربخشی کلی سازمانی در محیطهای آموزشی دارد، قابل توجه است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای کاهش فلاتزدگی شغلی در کارکنان مدارس شهر تهران انجام شد. روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد آمیخته اکتشافی و از نظر استراتژی در بخش کیفی، تحلیل مضمون و در بخش کمّی توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. در بخش کیفی، علاوه بر بررسی متون، 17 نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش به روش هدفمند برای انجام مصاحبه نیمهساختمند انتخاب شدند. در بخش کمّی، برای تعیین اثرگذاری و اثرپذیری عوامل موثر بر فلاتزدگی شغلی، پرسشنامه مقایسات زوجی بین 35 نفر از صاحب نظران مدیریت آموزشی که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، توزیع و دادههای آن به وسیله تکنیک دیمتل تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرمافزارهای متلب و اکسل استفاده شد. یافتهها: نتایج بخش کیفی نشان داد مدل شناسایی شده شامل یازده بعد اصلی بود که عبارتند از: سیاستهای نامناسب مدرسه و نظام آموزشی، ساختار و قوانین نامناسب، مدیریت ناکارآمد، ارزیابی نامناسب، شرایط اجتماعی و اقتصادی، مسائل مالی، ویژگیهای فردی، تعاملات ناسالم میان همکاران، سیستم پاداش و ارتقای نامناسب، ویژگیهای شغل و فقدان پویایی سازمانی. | ||
کلیدواژهها | ||
فلاتزدگی شغلی؛ کارکنان مدارس؛ دیمتل | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |