
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 403 |
تعداد مقالات | 3,535 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,432,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,711,104 |
شناسایی مؤلفههای جذب و انتخاب معلمان کارآمد در نظام آموزش و پرورش کشور | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16565.1527 | ||
نویسندگان | ||
یگانه قلی زاده کشتلی1؛ سکینه جعفری* 2 | ||
1دانش آموخته رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر جذب و انتخاب معلمان کارآمد در نظام آموزش و پرورش کشور انجام گرفته است. روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کابردی و با رویکرد کیفی و روش اکتشافی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش متخصصان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت و مدیران ستادی سطوح مختلف آموزش و پرورش در سال تحصیلی 03-1402 بودند که 16 نفر برمبنای اصل اشباع نظری و نمونهگیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی اسناد موجود در زمینه موضوع پژوهش بود. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای بازخورد مشارکتکننده، بازخورد همکار و ناظر بیرونی اعتباریابی شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون با استفاده از نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. یافتهها: نتیجه تحلیل دادهها منجر به شناسایی مؤلفههای جذب و انتخاب معلمان کارآمد شد. مضامین فراگیر در سه سطح مؤلفههای فردی، تعاملی و سازمانی طبقهبندی شد. مؤلفههای فردی شامل دو مقوله فرعی تعهد و تخصص بوده است. مؤلفههای تعاملی در دو مقوله فرعی ارتباط و اقدام دستهبندی شده است. مؤلفههای سازمانی شامل دو مقوله تعلق و تغییر بوده است. زمینههای جذب و انتخاب معلمان کارآمد عبارتاند از: الزامات و زیرساختهای سیاسی، ساختاری، مدیریت منابع انسانی، سیمای سازمانی، نظام جذب، شیوههای انتخاب و تأمین معلم و نظام گزینش. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش به سیاستگذاران و مدیران آموزشی یاری میرساند تا با ایجاد برنامههای مؤثر و بازنگری در تدوین شاخصها، معلمان شایسته را جذب کنند و از خسارات و هزینههای انتخاب نیروی انسانی ناکارآمد جلوگیری کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم کارآمد؛ جذب معلمان؛ انتخاب معلمان؛ آموزش و پرورش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |