
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 406 |
تعداد مقالات | 3,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,525,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,777,673 |
شناسایی مؤلفههای جذب و انتخاب معلمان کارآمد در نظام آموزش و پرورش کشور | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 2، تیر 1404، صفحه 122-136 اصل مقاله (1.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.16565.1527 | ||
نویسندگان | ||
یگانه قلی زاده کشتلی1؛ سکینه جعفری* 2 | ||
1دانش آموخته رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر جذب و انتخاب معلمان کارآمد در نظام آموزش و پرورش کشور انجام گرفته است. در این راستا زمینههای جذب و انتخاب معلمان کارآمد بررسی شد. روششناسی پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کابردی و با رویکرد کیفی و روش اکتشافی انجام شد. مشارکتکنندگان پژوهش متخصصان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت و مدیران ستادی سطوح مختلف آموزش و پرورش در سال تحصیلی 03-1402 بودند که 16 نفر برمبنای اصل اشباع نظری و نمونهگیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و بررسی اسناد موجود در زمینه موضوع پژوهش بود. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای بازخورد مشارکتکننده، بازخورد همکار و ناظر بیرونی اعتباریابی شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون با استفاده از نرمافزار مکسکیودا استفاده شد. یافتهها: نتیجه تحلیل دادهها منجر به شناسایی مؤلفههای جذب و انتخاب معلمان کارآمد شد. مضامین فراگیر در سه سطح مؤلفههای فردی، تعاملی و سازمانی طبقهبندی شد. مؤلفههای فردی شامل دو مقوله فرعی تعهد و تخصص بوده است. مؤلفههای تعاملی در دو مقوله فرعی ارتباط و اقدام دستهبندی شده است. مؤلفههای سازمانی شامل دو مقوله تعلق و تغییر بوده است. زمینههای جذب و انتخاب معلمان کارآمد عبارتاند از: الزامات و زیرساختهای سیاسی، ساختاری، مدیریت منابع انسانی، سیمای سازمانی، نظام جذب، شیوههای انتخاب و تأمین معلم و نظام گزینش. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش به سیاستگذاران و مدیران آموزشی یاری میرساند تا با ایجاد برنامههای مؤثر و بازنگری در تدوین شاخصها، معلمان شایسته را جذب کنند و از خسارات و هزینههای انتخاب نیروی انسانی ناکارآمد جلوگیری کنند. در نهایت، این اقدامات به بهبود کیفیت آموزش و پرورش و افزایش عملکرد دانشآموزان خواهد انجامید. | ||
کلیدواژهها | ||
معلم کارآمد؛ جذب معلمان؛ انتخاب معلمان؛ آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
Ali, A., Ullah, R., Hashim, S., Safdar, M. Z., & Nawaz, T. (2023). Exploring the Impact of Recruitment and Selection on Organizational Performance. Journal of Asian Development Studies, 12(3), 205-215. [DOI: https://doi.org/10.62345/] Azizah, Z., Mariya, S., Gistituati, N., & Ananda, A. (2022). Comparison Of Teacher Recruitment And Development In Indonesia And England. International Journal Of Humanities Education and Social Sciences, 1(6), 1047-1054. [DOI: 10.55227/ijhess.v1i6.193] Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. [DOI] Chhy, S., & Kawai, N. (2024). The Causal Impact of Recruitment and Selection on the Perceived Performance of Teachers: Evidence from Public Secondary Schools in Phnom Penh, Cambodia. Journal of Education for Sustainability and Diversity, 3(1), 28-52. [DOI: 10.57142/jesd.v3i1.540] Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (2007). Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do. John Wiley & Sons. [DOI: https://books.google.com] Fallah Nooshabadi, M., Mahmoudzadeh, S. M., Abbaspour, A., & yazdanshenas, M. (2022). Identifying and Ranking The Dimensions and Components of The Employer Brand Pattern of the Ministry of Education to Recruit and Retain Human Resources. Public Organizations Management, 10(3), 55-74. [DOI: 10.30473/ipom.2022.62714.4536] (in persian) Farahani, A. R., Nasr Isfahani, A. R., & Sharif, S. M. (2012). Study Methods of Elementary School Teachers Selection in Education System. Technology of Education Journal (TEJ), 6(4), 223-234. [DOI: 10.22061/tej.2012.186] (in persian) Fauzi, I., & Johan, A. N. (2024). Reviewing Teacher Effectiveness in Improving Student Learning. EBONY: Journal of English Language Teaching, Linguistics, and Literature, 4(1), 39-49. [DOI: 10.37304/ebony.v4i1.12295] Francesco, C., Coco, D., Frattini, G., Vago, P., & Andrea, C. (2019). Effective teaching competences in Physical Education. Journal of physical education and sport, 19, 1806-1813. [DOI: 10.7752/jpes.2019.s5265] Girsang, R. M., Tarigan, W. J., & Sipayung, T. (2023). The effect of recruitment and selection on employee performance. Enrichment: Journal of Management, 13(1), 95-106. [DOI: 10.35335/enrichment.v13i1.1243] Gjefsen, H. M. (2020). Wages, teacher recruitment, and student achievement. Labour Economics, 65, 101848. [DOI: 10.1016/j.labeco.2020.101848] Haidari, S. M., & Koçoğlu, A. (2023). A meta-summary study of qualitative research on good teacher characteristics. International Innovative Education Researcher (IEdRes), 3(1), 1-14. [DOI: 10.29228/iedres.64795] Hajhosseini, m., Naghsh, Z., & Moradbeygi, M. (2020). The Relationship between Social Status of the Teacher and the Student's Academic Self-Efficacy The Mediating Role of the Class Target Structure. Educational Psychology, 16(57), 21-42. [DOI: 10.22054/jep.2021.22702.1839] (in persian) Hajizadehanari, H. (2022). Conceptual Model of Farhangiān University Based on the Fundamental Reform Document of Education. Teacher Education Policy, 5(3), 145-115. [DOI: 20.1001.1.26457725.1401.5.3.6.9] Harris, D. N., Rutledge, S. A., Ingle, W. K., & Thompson, C. C. (2010). Mix and match: What principals really look for when hiring teachers. Education Finance and Policy, 5(2), 228-246. [DOI: 10.1162/edfp.2010.5.2.5205] Jafari, S. (2024). Identifying the Challenges of Public Normal Schools Based on Educational and Educational Justice. Journal of Research in Educational Systems, 18(65), 57-71. [DOI] (in persian) Klassen, R. M., & Kim, L. E. (2019). Selecting teachers and prospective teachers: A meta-analysis. Educational Research Review, 26, 32-51. [DOI: 10.1016/j.edurev.2018.12.003] Klassen, R. M., & Kim, L. E. (2021). Teacher selection: Evidence-based practices. Springer. [DOI] Klassen, R. M., Rushby, J. V., Durksen, T. L., & Bardach, L. (2021). Examining teacher recruitment strategies in England. Journal of Education for Teaching, 47(2), 163-185. [DOI: 10.1080/02607476.2021.1876501] Klepić, I. (2019). Correlation of recruitment and selection of human resources and the performance of small and medium enterprises. Naše gospodarstvo/Our economy, 65(4), 14-26. [DOI: 10.2478/ngoe-2019-0016] Liston, D., Borko, H., & Whitcomb, J. (2008). The teacher educator's role in enhancing teacher quality. Journal of Teacher Education, 59(2), 111-116. [DOI: 10.1177/0022487108315581] Loeb, S., & Myung, J. (2020). Economic approaches to teacher recruitment and retention. In The economics of education, 403-414. Elsevier. [DOI: 10.1016/B978-0-12-815391-8.00029-X] Lopez-Agudo, L. A., & Marcenaro-Gutierrez, O. D. (2017). Engaging children in lessons: The role of efficient and effective teachers. School effectiveness and school improvement, 28(4), 650-669. [DOI: 10.1080/09243453.2017.1364272] motahhari nejad, h. (2017). Competence-Based Employment of Human Resource. Journal of Research in Human Resources Management, 9(1), 21-50. [https://hrmj.ihu.ac.ir/article_26114_d05c5d701d31640d7ea6e45307d007ed.pdf] (in persian) Nabavi, S. S., & farhadian, a. (2021). Identifying the Problems of the Specialized Interview Process of Candidates for Admission to Farhangian University in Order to Provide a Favorable Model. Educational and Scholastic studies, 10(1), 105-136. [DOI] (in persian) Nurfadillah, A., & Daulay, T. H. (2023). Teacher Competence in Improving Student Achievement. LECTURES: Journal of Islamic and Education Studies, 2(3), 118-126. [DOIhttps://pma.cfu.ac.ir/article_1632_43265bdc37efd8250f82714c353fbd91.pdf] Rangriz, H., Abdollahi, B., Zeinabadi, H., & Teimouri, N. (2018). Studying the influential variables in Designing Pattern of Recruitment and Selection of Human Resources Based on Merit System in Petrochemical Companies [Research]. Strategic studies in the oil and energy industry, 9(34), 83-114. [https://iieshrm.ir/article-1-259-fa.html] (in persian) Salimi, E., Mirsepasi, P. D., N., & Daneshfard, P. D., K. (2022). A Pathology of the Human Resources Management System in the Ministry of Education and Ways to Improve the System (A Quantitative Study) [Research]. Quarterly Journal Of Education, 38(3), 67-84. [DOI] (in persian) Santos, A., Armanu, A., Setiawan, M., & Rofiq, A. (2020). Effect of recruitment, selection and culture of organizations on state personnel performance. Management science letters, 10(6), 1179-1186. [DOI] Sharifzadeh, S. A., Borjali, A., Eskandari, H., Farrokhi, N. A., & Sohrabi, F. (2020) .Presenting a pattern for Specifying psychological characteristics in choosing of the teachers of preliminary schools. Educational Psychology, 16(57), 282-301. [DOI: 10.22054/jep.2021.46550.2770] (in persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |