
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 403 |
تعداد مقالات | 3,535 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,432,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,711,137 |
طراحی مدل تعاملات بینسازمانی دانشگاهها در راستای توسعه نوآوری فناورانه | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2025.17165.1561 | ||
نویسندگان | ||
معصومه محترم* 1؛ زهرا پاکباز2؛ جعفر ترک زاده3؛ قاسم سلیمی4؛ مهدی محمدی3 | ||
1استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی؛ دانشگاه شیراز؛ شیراز؛ ایران | ||
2کاندیدای دکتری مدیریت آموزشی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3استاد بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
تعامل و همکاری اثربخش دانشگاهها با سایر بازیگران زیستبوم نوآوری از مهمترین فاکتورهای رشد و توسعه فناوریهای کاربردی در جامعه میباشد. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر طراحی مدلی جامع جهت تبیین پیشایندها، فرایندها و پیامدهای تعاملات بینسازمانی دانشگاهها در راستای توسعه نوآوری فناورانه بوده است. در همین راستا در یک طرح سنتزپژوهی و با رویکرد کیفی، ضمن استفاده از روش پژوهش فراترکیب نظریهساز، یافتههای مطالعات علمی مرتبط استخراج و دادههای احصاءشده طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش در قالب 53 کد باز و 12 کد محوری در سه محور پیشایندها، فرایندها و پیامدها ارائه گردید. محور پیشایندها در قالب 3 کد محوری (عوامل فردی، سازمانی، محیطی)؛ محور فرایندها در قالب 5 کد محوری (توسعه زیرساختهای مشترک، انتقال دانش و فناوری، مدیریت پروژههای مشترک، توسعه شبکههای همکاری، مدیریت دانش)؛ محور پیامدها در قالب 4 کد محوری (توسعه محصولات و خدمات نوآورانه، افزایش درآمد سازمانی، توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه، ارتقاء اعتبار دانشگاه) صورتبندی گردیدند. جهت ارتقای اعتبار یافتهها، چهار نوع راهبرد اعتباریابی توصیفی، تفسیری، نظری و پراگماتیک مورد استفاده قرار گرفت. لازم به ذکر است که یافتههای این پژوهش میتواند به رهبران و سیاستگذاران آموزش عالی در طراحی راهبردهایی برای توسعه همکاریهای اثربخش بینسازمانی کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعاملات بینسازمانی؛ نوآوری فناورانه؛ دانشگاه؛ شبکهسازی؛ مدیریت دانش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |