
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,531,120 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,779,887 |
اثربخشی مواجهه درمانی روایتی بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان قربانی خشونت خانگی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 4، دی 1403، صفحه 87-98 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.15365.5899 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی شریفی درآمدی1؛ فریبرز درتاج* 2؛ سمیرا وکیلی3 | ||
1گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
3گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علوم وتحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مواجهه درمانی روایتی بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان قربانی خشونت خانگی بود. مواد و روش ها: بدین منظور در یک روش تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، 28 نفر دانش آموز سنین12 تا 15 سال که به دلیل فقدان صلاحیت اخلاقی والدین تحت پوشش سازمان های غیردولتی حمایت از کودکان و نوجوانان بودند و براساس پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج(2006) و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان(1999) دچار بی نظمی هیجانی و ضعف در احساس خودکارآمدی تحصیلی تشخیص داده شده بودند به شیوه در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. این افراد به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش 14 نفره گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت مداخله مواجهه درمانی روایتی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. هردو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه ها را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس یکطرفه پردازش شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که مواجهه درمانی روایتی بر بهبود تنظیم شناختی هیجان(F=18.15 و P=0,001) و افزایش احساس خودکارآمدی تحصیلی(F=7,63 و P=0,001) در نمونه پژوهش تاثیر معناداری دارد. نتیجه گیری: بر این اساس می توان نتیجه گرفت که مواجهه درمانی روایتی روشی موثر در تنظیم شناختی هیجان و نیز افزایش احساس خودکارآمدی تحصیلی در دانش اموزان قربانی خشونت خانگی است. | ||
کلیدواژهها | ||
مواجهه درمانی روایتی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ خشونت خانگی | ||
مراجع | ||
آزموده، معصومه؛ چنگیزی، فرشته؛ لیوارجانی، شعله؛ واحدی، شهرام. (1399). اثربخشی مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر روایت درمانی گروهی بر بهبود بازده های شناختی در دانشآموزان دارای نشانگان افسردگی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 14(53)، 59-31. [Doi: 10.30495/jinev.2019. 683360]
ابوالقاسمی، عباس و بیگی، پروین و نریمانی، محمد. (1390). بررسی اثر بخشی دو روش آموزشی شناختی- رفتاری و مهارت های تنظیم هیجان بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 7(22). [https://doi.org/10.22054/jep.2012.6055]
الاسو-رثبام، باربارا؛ فوآ.ادنا و ا.همبری، الیزابت. (2007). نجات زندگی از تجربة ضربة روحی. ترجمه امیر لشکری(1396). تهران: نشر ارجمند.
بشارت، محمدعلی و بزازیان، سعیده.(1393). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در نمونه ای از جامعه ایرانی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی، 84، 70-61. [https://sid.ir/paper/496015/fa]
بلوچ، صادق؛ نارویی، نواب؛ نصیرزاده، مهسا. (1395). بررسی تاثیر تنظیم شناختی هیجان بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای پدر معتاد. سومین کنگره ملی روان شناسی اجتماعی ایران. Elmnet.ir/doc/20745082-41621
حبیب زاده عباس، بیکی مهدی، پرزور پرویز. (1400). نقش سبک های تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی سلامت روان شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. رویش روان شناسی. [Doi: 10.30465/FABAK.2023.7768]
حشمتی، رسول؛ احمدی، شیرین؛ امانی، شعله. (1400). بررسی اثربخشی مداخله مواجهه درمانی روایتی بر بهبود کیفیت زندگی و تنظیم هیجان زنان مطلقه شهر زرین شهر. فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره انجمن مشاوره ایران، 21(84). [Doi: 10.18502/qjcr.v21i84.12105]
دستگاهدار، نجمه. (1399). بررسی اثربخشی مواجهه درمانی روایتی بر ترس از ارزیابی منفی، آشفتگی اجتماعی و سازگاری اجتماعی نوجوانان مبتلا به اضطراب اجتماعی شهر یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و هنر.
درتاج، فریبرز و حسین خانی، محمد. (1401). روان شناسی یادگیری. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
درتاج، فریبرز؛ موسوی، اقدس؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1399). الگوی علی روابط بین تنظیم شناختی هیجان، پایگاه اجتماعی- اقتصادی با انگیزش تحصیلی: نقش واسطه ای خودناتوان سازی. مجله علوم روانشناختی، 19(92)، 999-1010. [Dor: 20.1001.1.17357462.1399.19.92.7.7]
دره گرایی، پروین و صابری، رضا و منظری توکلی، وحید. (1401). بررسی نقش میانجی کنترل توجه، تنظیم هیجان و انعطاف شناختی در رابطه بین ذهن آگاهی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. دوفصلنامه تفکر و کودک، 13(2). [Doi: 10.30465/FABAK.2023.7768]
رضایی شاهی، فاطمه. (1402). کارامدی مواجهه درمانی روایتی بر کاهش علائم سوگ، افزایش تاب آوری و رشد پس از ضربه در افراد مبتلا به سوگ طولانی مدت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد.
زارعی پور، شیوا. (1399). اثربخشی مواجهه درمانی روایتی بر بهبود هیجان و احساس شرم کودکان دارای اختلال استرس پس از سانحه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه علم و هنر.
زنگی آبادی، معصومه، صادقی، مسعود و قدم پور، عزت اله.(1398). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودکارامدی تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان ناسازگار. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 13(44)، 87-71. https://sid.ir/paper/137475/fa
عیسی زادگان، علی، جناآبادی، حسین، و سعادتمند، سعید. (1389). رابطه بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان, خلاقیت هیجانی, عملکرد تحصیلی با بهداشت روانی در دانشجویان. مطالعات روانشناسی تربیتی، 7(12)، 71-92. [Doi: 10.22111/JEPS.2010.717]
قدم پور، عزت اله، یوسف وند، مهدی و رجبی، هومن.(1397). نقش خوش بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی خودناتوان سازی تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 15(30)، 30-1. [Doi: 10.22111/JEPS.2018.3621]
کرینگ، الف و اسلوان، د.(2010). تنظیم هیجان و آسیب شناسی روانی رویکرد فراتشخیصی به سبب شناسی و درمان. ترجمه: جعفر حسنی و مهدی اکبری(1398). تهران. نشر ارجمند.
کریم زاده، منصوره و محسنی، نیک چهره.(1385). بررسی رابطه خودکارامدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران(گرایش های علوم ریاضی و علوم انسانی). نشریه مطالعات اجتماعی- روانشناختی زنان(مطالعات زنان)، 4(2)، 45-29.
متقی دستنائی، شکوفه؛ کریمی، سمیره؛ مرادی، افسانه. (1400). اثربخشی مواجهه درمانی مداوم بر تاب آوری و نشانه های بالینی دختران آزار دیده جنسی مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب. دوفصلنامه علمی روان شناسی بالینی و شخصیت، 20(1)، 73-59. [Doi: https://dx.doi.org/10.22070/cpap.2022.14984.1128]
نورمحمدی، زینب. (1402). بررسی اثربخشی توانبخشی روانی- اجتماعی مبتنی بر بازی های اجتماعی بر خودآگاهی هیجانی و مهارت های اجتماعی در کودکان در معرض خشونت خانگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
References
Abolghasemi, A., Beygi, P & Narimani, M. (2011). Evaluating the effectiveness of two cognitive-behavioral training methods and emotion regulation skills self-efficacy and academic adaptation of students with exam anxiety. Journal of Educational Psychology, 22(7). [In Persian] Ahmadi, M., Abdollahi, M. H., Ramezani, V., & Heshmati, R. (2010). The impact of written emotional expression on depressive symptoms and working memory capacity in Iranian students with high depressive symptoms. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1610-1614. https://sid.ir/paper/134044/en Azmoudeh, M., Changizi, F., Livarjani, Sh., & Vahedi, Sh. (2021). Effectiveness of mindfulness-based narrative, group therapy on Improving the cognitive Outcomes in students with depressive symptoms. Journal of Instruction and Evaluation, 53(14). [In Persian] Balooch, S., Naroei, N., & Nasirzadeh, M. (2016). Investigating the effect of cognitive emotion regulation on the academic performance of students with addicted fathers. The Third National Congress of Social Psychology of Iran. [In Persian] Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. New York, NY: International Universities Press. Behzadipour, S., Sepah Mansour, M., Keshavarzi Arshadi, F., Farzad, V., Naziri, Gh., Zamanian, Gh. (2013). Effectiveness of stress management based on cognitive-behavioral intervention on guality of life and coping styles for female with breast cancer. Methods and Psychological Models, 3(12), 29-46. https://sid.ir/paper/227544/fa Colwel, J., & Payner, I. (2000). Negative correlates of computer game play in adolescents. The British Journal of Psychiatry, 91, 295-310. Crane, M.F., Searle, B.J., Kangas, M., & Nwiran, Y. (2019). How resilience is strengthened by exposure to stressors: The systematic self-reflection model of resilience strengthening. Anxiety, Stress, & Coping, 2, 32(1), 1-7. [Doi: 10.1080/10615806.2018.1506640] Daregiraei, P., Saberi, R., & Manzari tavakoli, V. (2022). Investigating the mediating role of attention control, emotion regulation and cognitive flexibility in the relationship between mindfulness and academic achievement of students. Thinking and children, Institute of humanities and Cultural studies (IHCS) Biannual Journal, 13(2). [In Persian] Dortaj, F., & Hossein Khani, M (2021). Psychology of Learning. Allameh Tabatabaei University Press. [In Persian] Dortaj, F., Mousavi, SA., & Abu al-moali, Kh. (2020). The scientific pattern of how cognitive emotion regulation and socioeconomic status will affect educational motivation. Journal of Psychological Science, 19(92), 999-1010. (Persian) Eckenrode, J., Campa, M., Luckey, D.W., Henderson, C.R., Cole, R., Kitzman, H., Anson, E., Sidora-Arcoleo, K., Powers, J., & Olds, D. (2010). Long-term effects of prenatal and infancy nurse home visitation on the life course of youths: 19-year follow-up of a randomized trial. Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 164(1), 9-15. [Doi: 10.1001/archpediatrics.2009.240] Foa, E.B., Chrestman, K.R., & Gilboa-Schechtman, E. (2008). Prolonged exposure therapy for adolescents with PTSD emotional processing of traumatic experiences, therapist guide. Oxford University Press. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: a comparative study of five specific samples. Personality and individual Differences, 40, 1659-1669. https://doi.org/10.1016/j.paid.2005.12.009 Gells, R.J., & Straus, M.A. (1979). Detemporary of violence in the family” in W.R. Burre, R. Hill, F.J.Nye & L.I.Reiss (E.d). Contemporary theories about the family. New York: Free press. Ghadampour, E., Yousefvand, M., & Rajabi, H. (2018). The role of academic optimism, metacognitive beliefs and cognitive emotion regulation in predicting academic self-handicapping. Journal of Educational Psychology Studies, 15(30), 30-1. [In Persian] Gumora, G., & Arsenio, W. F. (2002). Emotionality emotion regulation and school performance in middle school children. Journal of School Psychology, 40, 397-416. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(02)00108-5 Habibzadeh, A., Beyki, M., & Porzoor, P. (2021). The role of cognitive emotion regulation styles in predicting student’s mental health and academic Performance. Rooyesh-e-ravanshenasi Journal, 10(7). (Persian) Halgin, R., & Whitburn, S. (2020). Psychopathology. Translated by: Seyyed Mohammadi, Y. Tehran: Publication: Ravan. [In Persian] Heshmati, R., Ahmadi, Sh & Amani, Sh. (2022). The effectiveness of narrative exposure therapy on quality of life and emotional regulation in divorced women in Zarrinshahr city. Journal of Counseling Research Iranian Counseling Association, 84(21). [In Persian] Isa zadegan, A., Jena abadi, H & Saadatmand, S. (2010). The relationship between cognitive emotion regulation strategies, emotional creativity, academic performance and mental health in students. Journal of educational psychology studies. 7(22). [In Persian] Koyuncuoğlu, T., Sevim, H., Çetrez, N., Meral, Z., Gönenç, B., Dertsiz, E.K., Akakın, D., Yüksel, M., Çakır, O.K. (2021). High intensity interval training protects from post-traumatic stress disorder induced cognitive impairment. Behavioral Brain Research, 397, 112-117. [Doi: 10.1016/j.bbr.2020.112023] Maimon‐Blau, I. (2024). Medicolegal aspects of domestic violence against children. Dental Traumatology, 40, 18-22. [Doi: 10.1111/edt.12899] Mottaghi Dastenai, Sh., Karimi, S., & Moradi, A. (2022). The effectiveness of prolonged exposure therapy on resilience and the clinical symptoms in sexually abused girls with post-traumatic stress disorder. Journal of Clinical Psychology & Personality, 20(1), 59-73. [In Persian] Neuner, F., Elbert, T., & Schauer, M. (2020). Narrative exposure therapy for PTSD. In L. F. Bufka, C. V. Wright, & R. W. Halfond (Eds.), Casebook to the APA Clinical Practice Guideline for the treatment of PTSD, 187–205. https://doi.org/10.1037/0000196-009 Neuner, F., Schauer, E., Catani, C., Ruf, M., & Elbert, T. (2006). Post-Tsunami stress: A study of posttraumatic stress disorder in children living in three severely affected regions in SriLanka. Journal of Traumatic Stress, 19, 339-347. Noormohammadi, Z. (2023). Investigating the effectiveness of psychosocial rehabilitation based on social games on emotional self-awareness and social skills in children exposed to domestic violence. Master's thesis, Faculty of Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Branch. [In Persian] Park, S & Rayne A, S. (2012). Academic procrastinators and their self-regulation. Psychology, 3(1), 12-23. [Doi: 10.4236/psych.2012.31003] Peltonen, K., & Kangaslampi, S. (2019). Treating children and adolescents with multiple traumas: a randomized clinical trial of narrative exposure therapy. European Journal of Psychotraumatology, 10(1), 1558708. https://doi.org/10.1080/20008198.2018.1558708 Rezaei Shahi, F. (2013). The effectiveness of narrative exposure therapy on reducing grief symptoms, increasing resilience and post-traumatic growth in people with long-term grief. Master's thesis, Faculty of Humanities, Shahed University. [In Persian] Roberton, T., Daffen, M., & Bucks, R.S. (2012). Emotion regulation and aggression. Aggression and Violent Behavior, 17(1), 72-82. https://doi.org/10.1016/j.avb.2011.09.006 Schauer, M., Schauer, M., Neuner, F., & Elbert, T. (2011). Narrative exposure therapy: A short-term treatment for traumatic stress disorders. Hogrefe Publishing. Seery, M.D., Leo, R.J., Lupien, S.P., Kondrak, C.L., & Almonte, J.L. (2013). An upside to adversity? Moderate cumulative lifetime adversity is associated with resilient responses in the face of controlled stressors. Psychological Science, 24(7), 1181- 1189. [Doi: 10.1177/0956797612469210] Sen, P., & Grima, A.R. (2020). Sexual harassment against women with disabilities in the world of work and on campus. United Nations Entiry for Gender Equality and the Empowerment of Women New York. U.S.A, 2(21), 81-106. Serpeloni, F., Arabella Narrog, J., Pickler, B., Quintes Avanci, J., Goncalves de Assis, S., Koebach, A. (2023) Treating post- traumatic stress disorder in survivors of community and domestic violence using narrative exposure therapy: a case series in two public health centers in Rio de Janeiro/ Brazil. Doi: 10.1590/1413-81232023286.16532022 Siel, S., Robjant, K., Crombach, A. (2020). Systematic review and meta-analyses of the long-term efficacy of narrative exposure therapy for adults, children and perpetrators. Psychotherapy Research. https://doi.org/10.1080/10503307.2020.1847345 Tian, F., Yennu, A., Smith-Osborne, A., Lima, F.G., North, C., & Liu, L. (2014). Prefrontal responses to digit span memory phases in patients with post-traumatic stress disorder (PTSD): A functional near infrared spectroscopy study. Neurolmage Clinical, 4, 808-819. [Doi: 10.1016/j.nicl.2014.05.005] Torres, J. B., & Solberg, V. S. (2001). Role of self-efficacy, stress, social integration, and family support in Latino college student persistence and health. Journal of Vocational Behavior, 59(1), 53-63. https://doi.org/10.1006/jvbe.2000.1785 Traue, H., & Pennebaker, J. (1993). Emotion, inhibition, and health. Boston, MA: Hogrefe & Huber. https://www.researchgate.net/publication/232492892_Emotion_inhibition_and_health Zangiabadi, M., Sadeghi, M., & Ghadampour, E. (2019). The effectiveness of self-regulation strategies training on academic self-efficacy and academic adjustment of maladjusted students. Journal of Research in Educational Systems, 13(44), 71-87. [In Persian] Zareipour, Sh. (2019). The effectiveness of narrative exposure therapy on improving emotion and shame in children with post-traumatic stress disorder. Master's thesis, Faculty of Humanities, University of Science and Arts. [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |