
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,324 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,977,487 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,405,025 |
اثربخشی مواجهه درمانی روایتی بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان قربانی خشونت خانگی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 4، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.15365.5899 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی شریفی درآمدی1؛ فریبرز درتاج* 2؛ سمیرا وکیلی3 | ||
1گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
3گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه علوم وتحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مواجهه درمانی روایتی بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان قربانی خشونت خانگی بود. مواد و روش ها: بدین منظور در یک روش تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، 28 نفر دانش آموز سنین12 تا 15 سال که به دلیل فقدان صلاحیت اخلاقی والدین تحت پوشش سازمان های غیردولتی حمایت از کودکان و نوجوانان بودند و براساس پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج(2006) و خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان(1999) دچار بی نظمی هیجانی و ضعف در احساس خودکارآمدی تحصیلی تشخیص داده شده بودند به شیوه در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. این افراد به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش 14 نفره گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت مداخله مواجهه درمانی روایتی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. هردو گروه قبل و بعد از مداخله پرسشنامه ها را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس یکطرفه پردازش شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که مواجهه درمانی روایتی بر بهبود تنظیم شناختی هیجان(F=18.15 و P=0,001) و افزایش احساس خودکارآمدی تحصیلی(F=7,63 و P=0,001) در نمونه پژوهش تاثیر معناداری دارد. نتیجه گیری: بر این اساس می توان نتیجه گرفت که مواجهه درمانی روایتی روشی موثر در تنظیم شناختی هیجان و نیز افزایش احساس خودکارآمدی تحصیلی در دانش اموزان قربانی خشونت خانگی است. | ||
کلیدواژهها | ||
مواجهه درمانی روایتی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ خشونت خانگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |