
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 377 |
تعداد مقالات | 3,324 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,977,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,405,091 |
پیشبینی پرخاشگری نوجوانان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارتهای ارتباطی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 4، دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2025.6886.4109 | ||
نویسندگان | ||
اکبر عطادخت* 1؛ مینا طاهری فرد2 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2دکتری روانشناسی تخصصی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پرخاشگری نوجوانان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارتهای ارتباطی انجام شد. روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه متوسطه شهر اردبیل در سال 1398 بودند که تعداد 200 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای پرخاشگری، حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارتهای ارتباطی را تکمیل نمودند. دادههای بدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS-22 و با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که پرخاشگری نوجوانان با حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارتهای ارتباطی همبستگی منفی معنیداری دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 24 درصد از کل واریانس پرخاشگری نوجوانان به وسیله حمایت اجتماعی ادراک شده و 48 درصد آن به وسیله مهارتهای ارتباطی تبیین میشود (05/0>P). نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر میتواند به روانشناسان، خانواده و مدارس کمک کند تا هرچه بیشتر به نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارتهای ارتباطی در کاهش پرخاشگری نوجوانان پی برده و بتوانند مداخله و برنامههای آموزشی مناسبی را با در نظر گرفتن این متغیرها در مورد کاهش پرخاشگری نوجوانان برنامهریزی و اجرا کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
پرخاشگری؛ حمایت اجتماعی ادراک شده؛ مهارت ارتباطی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 |