
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 407 |
تعداد مقالات | 3,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,533,183 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,780,995 |
رویکرد شبکه عصبی مصنوعی برای پیشبینی درگیری تحصیلی بر اساس جو کلاس درس و تنظیم هیجان تحصیلی در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 3، مهر 1403، صفحه 95-105 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.16169.5986 | ||
نویسندگان | ||
محمد نریمانی* 1؛ آذین نریمانی2 | ||
1استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2متخصص اطفال، گروه پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: مشارکت فعال در مدرسه برای موفقیت تحصیلی دانشآموزان بسیار مهم است. پژوهش حاضر با هدف رویکرد شبکه عصبی مصنوعی برای پیشبینی درگیری تحصیلی بر اساس جو کلاس درس و تنظیم هیجان تحصیلی در دانشآموزان انجام گرفت. روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر اردبیل در سال 1402 بود. تعداد 250 نفر از این افراد با استفاده از نمونهگیری در دسترس از بین جامعه آماری فوق انتخاب و به پرسشنامههای درگیری تحصیلی، جوکلاس درس و تنظیم هیجان تحصیلی پاسخ دادند. دادهها با شبکه عصبی مصنوعی با روش پرسپترون چندلایه (MPL) در نرمافزار SPSS.25 تحلیل شد. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که نقش جو کلاس درس و تنظیم هیجان تحصیلی در پیشبینی درگیری تحصیلی در نوجوانان با شبکه عصبی مصنوعی دارای یک لایه ورودی با پنج گره و یک لایه پنهان با سه گره است و شبکه عصبی مصنوعی قادر است به خوبی پرشها و روند درگیری تحصیلی را از روی متغیرهای جو کلاس درس و تنظیم هیجان تحصیلی پیشبینی نماید. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت اجرای برنامه آموزشی شامل آموزش مهارتهای مدیریت هیجان، ایجاد فضاهای مثبت و حامی توسط معلمان و کادر آموزشی، جهت ارتقاء درگیری تحصیلی توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
درگیری تحصیلی؛ جو کلاس درس؛ تنظیم هیجان تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
رمضانی، ملیحه، خامسان، احمد. (1396). شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 8(29)، 204-185. https://doi.org/10.22054/jem.2018.22660.1555
سلمانی، منصور، خامسان، احمد، اسدی یونسی، محمدرضا. (1396). نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطهی ادراک از جوّ کلاس و تعلل ورزی دانشجویان، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 13 (43)، 167-139. doi: 10.22054/jep.2017.7765
مرتضیپور، محدثه؛ جناآبادی، حسین و مرزیه، افسانه. (1403). نقش انتظارات معلم ادراک شده در پیشبینی درگیری شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری. مجله ناتوانیهای یادگیری، 13(3)، 58-69. https://doi.org/10.22098/jld.2024.14774.2157
References Alazemi, A. F. T., Heydarnejad, T., Ismail, S. M., & Gheisari, A. (2023). A model of academic buoyancy, L2 grit, academic emotion regulation, and personal best: An evidence from EFL context. Heliyon, 9(2). [doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e13149] Allen, K., Kern, M. L., Vella-Brodrick, D., Hattie, J., & Waters, L. (2018). What schools need to know about fostering school belonging: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 30, 1–34. [doi.org/10.1007/s10648-016-9389-8] Alrashidi, O., Phan, H. P., & Ngu, B. H. (2016). Academic engagement: an overview of its definitions, dimensions, and major conceptualisations. International Education Studies, 9(12), 41-52. [doi.org/10.5539/ies.v9n12p41] Boulianne, S., & Theocharis, Y. (2020). Young people, digital media, and engagement: A meta-analysis of research. Social Science Computer Review, 38(2), 111–127. [doi.org/10.1177/0894439318 814190] Burić, I., Sorić, I., & Penezić, Z. (2016). Emotion regulation in academic domain: Development and validation of the academic emotion regulation questionnaire (AERQ). Personality and Individual Differences, 96, 138-147. [doi/10.1016/j.paid.2016.02.074] De Neve, D., Bronstein, M. V., Leroy, A., Truyts, A., & Everaert, J. (2023). Emotion regulation in the classroom: A network approach to model relations among emotion regulation difficulties, engagement to learn, and relationships with peers and teachers. Journal of Youth and Adolescence, 52(2), 273-286. [doi.org/10.1007/s10964-022-01678-2] Eriksen, E. V., & Bru, E. (2023). Investigating the links of social-emotional competencies: emotional well-being and academic engagement among adolescents. Scandinavian Journal of Educational Research, 67(3), 391-405. [doi/10.1080/00313831.2021.2021441] Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of general psychology, 2(3), 271-299. [doi/10.1037/1089-2680.2.3.271] Heydarnejad, T., Zareian, G., Ghaniabadi, S., & Adel, S. M. R. (2021). Measuring language teacher emotion regulation: development and validation of the language teacher emotion regulation inventory at workplace (LTERI). Frontiers in Psychology, 12, 708888. [doi.org/10.3389/fpsyg.2021.708888] Jansen, R.S., van Leeuwen, A., Janssen, J., Jak, S., & Lester, L. (2019). Self-regulated learning partially mediates the efect of self-regulated learning interventions on achievement in higher education: A meta-analysis. Educational Research Review, 28. [doi.org/10.1016/j.edurev.2019.100292] Katsantonis, I.G. (2024). I belong; hence, I engage? A cohort study of transitions between school engagement classes and academic achievement: The role of relational school climate. The Australian Educational Researcher. [doi.org/10.1007/s13384-024-00698-0] Ko, H., Park, H., & Kwon, D. (2024). A Study on the Relationship between Classroom Climate and Agentic Classroom Engagement Perceived by Elementary School Students. Korean Association For Learner-Centered Curriculum And Instruction. [doi.org/10.22251/jlcci.2024.24.5.441] Lee, I., & Mak, P. (2018). Classroom atmosphere. The TESOL encyclopedia of English language Teaching, 1-7. http://dx.doi.org/10.1002/9781118784235.eelt0217.pub2 Lee, T., Hong, S.E., Kang, J., & Lee, S.M. (2023). Role of achievement value, teachers’ autonomy support, and teachers’ academic pressure in promoting academic engagement among high school seniors. School Psychology International, 44, 629 – 648. [doi.org/10.1177/01430343221150748] Li, E. (2023). Exploring the Ways to Activate the Classroom Atmosphere. Journal of Social Science Humanities and Literature, 6(4), 44-48. [doi.org/10.53469/jsshl.2023.06(04).11] Li, M. (2024). Modeling the role of rapport and classroom climate in EMI students' classroom engagement. Acta Psychologica, 245, 104209. [doi.org/10.1016/j.actpsy.2024.104209] McGhee, D. E., Lowell, N., & Lemire, S. (2007). The classroom learning environment (CLE) questionnaire: Preliminary development. University of Washington Office of Educational Assessment. https://depts.washington.edu/assessmt/pdfs/reports/OEAReport0607.pdf Messina, I., Grecucci, A., & Viviani, R. (2021). Neurobiological models of emotion regulation: A meta-analysis of neuroimaging studies of acceptance as an emotion regulation strategy. Social cognitive and affective neuroscience, 16(3), 257-267. Monteiro, V., Carvalho, C., & Santos, N. N. (2021). Creating a supportive classroom environment through effective feedback: Effects on students’ school identification and behavioral engagement. In Frontiers in Education (Vol. 6, p. 661736). Frontiers. [doi.org/10.3389/feduc.2021.661736] Morrish, L., Rickard, N., Chin, T. C., & Vella-Brodrick, D. A. (2018). Emotion regulation in adolescent well-being and positive education. Journal of Happiness Studies, 19, 1543-1564. https://link.springer.com/article/10.1007/s10902-017-9881-y Mortezapour, M., Jenaabadi, H., & Marziyeh, A. (2024). The role of perceived teacher expectations in predicting cognitive engagement and academic self-efficacy of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 13(3),58-69. https://doi.org/10.22098/jld.2024.14774.2157 Myint, H., & Khaing, N. (2020). Factors infuencing academic engagement of university students: A meta-analysis study. Journal of Myanmar Academic Arts and Sciences, 18 (9b), 185–199. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s10212-022-00621-0 Namaziandost, E., Rezai, A., Heydarnejad, T., & Kruk, M. (2023). Emotion and Cognition Are Two Wings of the Same Bird: Insights into Academic Emotion Regulation, Critical Thinking, Self-efficacy Beliefs, Academic Resilience, and Academic Engagement in Iranian EFL Context. Thinking Skills and Creativity, 101409. http://dx.doi.org/10.1016/j.tsc.2023.101409 Ramazani, M., & Khamesan, A. (2017). Psychometric characteristics of Reeve’s academic engagement questionnaire 2013: with the introduction of the Agentic Engagement. Quarterly of Educational Measurement, 8(29), 185-204. [doi: 10.22054/jem.2018.22660.1555] Reeve, J. (2013). how students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of educational psychology, 105(3), 579. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0032690 Rushton, S., Giallo, R., & Efron, D. (2020). ADHD and emotional engagement with school in the primary years: Investigating the role of student–teacher relationships. British Journal of Educational Psychology, 90, 193-209. [DOI:10.1111/bjep.12316] Salguero-Pazos, M. R., & Reyes-de-Cózar, S. (2023). Interventions to reduce academic procrastination: A systematic review. International Journal of Educational Research, 121, 102228. [doi.org/10.1016/j.ijer.2023.102228] Salmani, M., Khamesan, A., & Asadi Younesi, M. R. (2017). Mediating Role of Motivational Beliefs on Relationship between Perception of Classroom Climate and Procrastination in Students. Educational Psychology, 13(43), 141-169. [doi: 10.22054/jep.2017.7765] Santiara, S., & Abdullah, R. (2022). Analyzing Classroom Atmosphere on the Effectiveness of English Learning. English LAnguage Study and TEaching, 3(1), 9-17. https://mail.ojs.serambimekkah.ac.id/ELASTE/article/view/4733/3482 Santos, A. C., Simões, C., Cefai, C., Freitas, E., & Arriaga, P. (2021). Emotion regulation and student engagement: Age and gender differences during adolescence. International Journal of Educational Research, 109, 101830. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101830 Wang, X., Liu, Y. L., Ying, B., & Lin, J. (2023). The effect of learning adaptability on Chinese middle school students’ English academic engagement: The chain mediating roles of foreign language anxiety and English learning self-efficacy. Current Psychology, 42(8), 6682-6692. https://link.springer.com/article/10.1007/s12144-021-02008-8 Zheng, S., & Zhou, X. (2022). Positive influence of cooperative learning and emotion regulation on EFL learners’ foreign language enjoyment. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(19), 12604. https://doi.org/10.3390/ijerph191912604 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 621 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 317 |