
تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 395 |
تعداد مقالات | 3,459 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,355,416 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,664,656 |
پیش بینی خودنظم جویی تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان از طریق ادراک آنها از جو مدرسه | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 4، دی 1403، صفحه 1-11 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.14031.5732 | ||
نویسندگان | ||
مطهره بامری* 1؛ حسین جناابادی2؛ غلامحسن پناهی3 | ||
1دانشجو ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
3گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی خودنظم جویی تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان از طریق ادراک از جو مدرسه انجام شده است. روش: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم شهر زاهدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بر حسب ناحیه استفاده شد. برای تعیین حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی و مورگان (1970)، تعداد 177 نفر از ناحیه دو و تعداد 163 نفر از ناحیه یک انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه ی خود نظم جویی تحصیلی بوفارد و همکاران(1995)، پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) و پرسشنامه ادراک از جو مدرسه وی و همکاران( 2007) بودند. نتایج: نتایج نشان داد که بین ادارک از جو مدرسه با خودنظم جویی تحصیلی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافته ها نشان دادند که ادراک از جو مدرسه و مولفه های آن( حمایت معلم، حمایت همسالان، وضوح و ثبات قوانین و خودمختاری) به طور معناداری خودنظم جویی و پایستگی تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کند. نتایج حاصل از آزمون t گروههای مستقل نشان داد بین خودنظم جویی تحصیلی، پایستگی تحصیلی و ادراک از جو مدرسه دانش آموزان ناحیه یک و دو تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکراهه نشان داد بین خودنظم جویی تحصیلی، پایستگی تحصیلی و ادراک از جو مدرسه دانش آموزان رشته های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: ادراک دانش آموزان از جو مدرسه از جمله عواملی است که می تواند مورد توجه کادر آموزشی جهت بهبود پایستگی تحصیلی دانش آموزان قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودنظم جویی تحصیلی؛ پایستگی تحصیلی؛ ادراک از جو مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,048 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 47 |