تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 358 |
تعداد مقالات | 3,142 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,625,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,149,906 |
ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گرا | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 6-24 اصل مقاله (290.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_2_1_92_12_18_1 | ||
نویسندگان | ||
کاظم برزگر بفرویی* 1؛ علی شیخ الاسلامی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ی محیط یادگیری سازند هگرا، شامل: پایایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به منظور آماده سازی جهت کاربرد در پژوهش های تربیتی انجام شده است. بدین منظور، نمونه ای متشکل از 646 دانش آموز دبیرستانی ( 328 دانش آموز دختر و 318 دانش آموز پسر) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین دبیرستان های شهرستان یزد انتخاب شدند و با پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گر ا مورد آزمون قرار گرفتند. پایایی این ابزار بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ در مورد گروه نمونه محاسبه و تأیید شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی همسو با پژوهش های قبلی به استخراج 5 عامل انجامید. همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این ساختار 5 عاملی برازش قابل قبولی با داده ها دارد. بنابراین، با توجه به ویژگی های روان سنجی مطلوب، پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گر ا می تواند در پژوهش های مربوط به ادراک از محیط کلاس به کار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسش نامه ی محیط یادگیری سازنده گر ا؛ پایایی؛ روایی | ||
مراجع | ||
ترجمه اکبر رضایی ( 1389 ). تبریز: .SPSS پالانت، جولی ( 2007 ). تحلیل داده های علوم رفتاری با برنامه انتشارات فروزش. هومن، حیدر علی ( 1387 ). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت. نریمانی، محمد؛ خشنودی نیا، بهنام؛ زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس ( 1392 ). نقش درک حمایت معلم در ،(1) پیش بینی خودکارآمدی تحصیلی دان شآموزان دارای ناتوانی یادگیری. ناتوان یهای یادگیری، 3 .110-128 Aldridge, J. M., Dorman, J. P. & Fraser, B. J. (2004). Use of multitrait-multimethod modeling to validate actual and preferred forms of the Technology-Rich Outcomes- Focused Learning Environment Inventory (TROFLEI). Australian Journal of Educational and Development Psychology, 4, 110-125. Aldridge, J. M., Fraser, B. J. & Huang, I. T. C. (1999). Investigating classroom environments in Taiwan and Australia with multiple research methods. Journal of Educational Research, 93(1), 48-62. Journal of school psychology, winter 2014 مجله ی روان شناسی مدرسه، زمستان 1392 Vol.2, No.4/6-24 6-24/ دوره ی 2، شماره ی 4 23 Aldridge, J. M., Fraser, B. J., Taylor, P. C. & Chen, C. (2000). Constructivist learning environments in a cross-national study in Taiwan and Australia. International Journal of Science Education, 22(1), 3755. Anagün, S. S. & Anilan, H. (2010). The Turkish adaptation study results of constructivist learning environments scale: Confirmatory factor analysis results. Social and behavioral sciences, 2, 1482-1487. Biggs, J. B., Kember, D. & Leung, Doris Y. P. (2001). The revised two- factor study process questionnaire: R-SPQ-2F. British Journal of education psychology, 21, 133- 149. Bukova-Guzel, E. & Alkan, H. (2005). Evaluating pilot study of reconstructed Turkish elementary school curriculum. Educational Sciences: Theory and Practice, 5, 410–420. Chang, C. Y. (2006). Effect of the interaction of instructional delivery model and preference of learning environment on students’ attitudes. British Journal of Educational Technology, 37, 799–802. Dart, B., Burnett, P., Purdie, N., Boulton-Lewis, G., Campbell, J. & Smith, D. (2000). Students’ conceptions of learning, the classroom environment, and approaches to learning. The Journal of Educational Research, 94(3), 263-272. Dorman, J. P. (2003). Cross-national validation of the what is happening in the class? (WIHIC) questionnaire using confirmatory factor analysis. Learning Environments Research, 6, 231-245. Johnson, B. & McClure, R (2004). Validity and reliability of a shortened, revised version of constructivist learning environment survey. Learning Environments Research, 7, 65-80. Kim, H.B., Fisher, D.L. & Fraser, B.J. (2000). Classroom environment and teacher interpersonal behaviour in secondary school classes in Korea. Evaluation and Research in Education, 14, 3-22. Koul, R. B. & Fisher, D. L. (2005). Cultural background and students’ perceptions of science classroom learning environment and teacher interpersonal behavior in Jammu, India. Learning Environments Research, 8, 195–211. Liang, J. C. & Tsai, C. C. (2008). Internet self-efficacy and preferences toward constructivist Internet-based learning environments: A study of pre-school teachers in Taiwan. Educational Technology & Society, 11(1), 226-237. Nix, R. K., Fraser, B. J. & Ledbetter, C. E. (2005). Evaluating an integrated science learning environment using the Constructivist Learning Environment Survey. Learning Environments Research, 8, 109–133. Ozkal, K., Tekkaya, C., Cakiroglu, J. & Sungur, S. (2009, January). A conceptual model of relationships among constructivist learning environment perceptions, epistemological beliefs, and learning approaches. Learning & Individual Differences, 19(1), 71-79. Patrick, H., Ryan, A. & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of classroom environment, motivation, and beliefs. Journal of Educational Psychology, 99, 83-98. Petegem, P. V., Donche, V. & Vanhoof, J. (2005). Relating pre-service teachers Approach to learning and preferences for constructivist learning environments. Learning Environments Research, 8, 309-332. 24 Taylor, P., Dawson, V. & Fraser, B. (1995). A constructivist perspective on monitoring classroom learning environments under transformation. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Francisco. Taylor, P., Fraser, B. & Fisher, D. (1993). Monitoring the development of constructivist learning environments. Paper presented at the annual convention of the National Science Teachers Association, Kansas City, MO. Taylor, P., Fraser, B. & Fisher, D. (1997). Monitoring constructivist classroom learning environments. International Journal of Educational Research, 27, 293-302. Telli, S., Rakici, N. & Çakiroglu, J. (2003). Learning environments and students’ attitudes towards biology. Retrieved from http://www1. phys.unn.nl/ esera2003/ programme/ pdf/165S .pdf. Yilmaz-Tuzun, O. & Topcu, M. S. (2010). Investigating the Relationships Among Elementary School Students’ Epistemological Beliefs, Metacognition, and Constructivist Science Learning Environment. Journal Science Teacher Education, 21, 255–273. Yilmaz-Tuzun, O., Cakiroglu, J. & Boone, W. J. (2006). Turkish high school student’s perceptions of constructivist learning environment in chemistry classrooms and their attitudes toward chemistry. Paper presented and published in the proceedings of National Association for research in Science Teaching (NARST). San Francisco, CA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,317 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,881 |