تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 361 |
تعداد مقالات | 3,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,135 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,201,225 |
پیش بینی کنند ههای جمعیت شناختی اختلالات یادگیری در دانش آموزان مقطع ابتدایی استان گلستان | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، فروردین 1391، صفحه 22-42 اصل مقاله (246.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-2-91-1-2 | ||
نویسنده | ||
اسحق رحیمیان بوگر | ||
استادیار روان شناسی بالینی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی کننده های جمعیت شناختی اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی استان گلستان بود. در یک مطالع هی مقطعی واپس نگر، 702 نفر از دانش آموزان پایه های دوم تا پنجم ابتدایی استان گلستان با استفاده از روش نمون هگیری خوشه ای چندمرحل های انتخاب شدند و پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس مقیاس ،(WISC-R) تجدیدنظر شده ی هوشی وکسلر کودکان درجه بندی مایکل بام جهت سنجش ناتوانی های کلی یادگیری به همراه مصاحبه بالینی را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمون خی دو و رگرسیون لوجستیک دو مقول های به روش تحلیل گردید. نتایج نشان داد PASW ورود هم زمان با نرم افزار که وضعیت اجتماعی- اقتصادی و محل سکونت قادر بودند به طور معناداری دان شآموزان دارای اختلالات یادگیری را از دانش آموزان فاقد اختلالات یادگیری تفکیک نمایند. مدل کامل 96 % موارد به طور صحیح طبقه بندی / رگرسیون نشان داد که 9 شدند. وضعیت اجتماعی- اقتصادی پایین و سکونت در نواحی روستایی در پیدایش طبقه کلی اختلالات یادگیری سهیم هستند و میزان بالایی از احتمال ابتلا به اختلالات یادگیری را پیش بینی می نمایند. این یافت هها دارای پیامدهای کاربردی در طراحی مداخلات و آموزش های ترمیمی در اختلالات یادگیری است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات یادگیری؛ استان گلستان؛ دانش آموزان ابتدایی؛ وضعیت اجتماعی- اقتصادی | ||
مراجع | ||
احدی، بتول ( 1373 ). مقایس هی عملکرد دان شآموزان با اختلال یادگیری و دان شآمو زان بدون اختلال یادگیری در مقیاس هوش وکسلر کودکا . ن پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. بهراد، بهنام ( 1384 ). فراتحلیل شیوع ناتوانی ها ی یادگیری در دانش آموز ان ابتدایی ایران . پژوهش در .417-437 ،( 4 پیاپی 18 ) حیط هی کودکان استثنایی، 5 شهیم، سیما . ( 1385 ). مقیاس تجدید نظر ش د هی هوشی وکسلر برای کودکا ن. دستورکار و هنجاره ا، انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ چهارم. رحیمیان بوگر ، اسحق ؛ صادقی، احمد ( 1385 ). شیوع اختلال خواندن در دانش آموز ان دبستانی . مجل هی .396-402،(4) روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 12 محمدی فر، محمدعلی؛ بشارت، محمدعلی؛ قاسمی، مریم؛ نجفی، محمود ( 1386 ). شیوع و تنوع ناتوانی های ویژه یادگیری در میان دانش آموزان دوره ابتدایی شیراز. فصلنامه روا نشناسی و .21-42 ،(9) علو متربیتی، 3 نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران ( 1384 ). بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان دوره .231-252 ،(3) ابتدایی استان اردبیل. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 17 Antshel, K., & Khan, F. M. (2008). Is there an increased familial prevalence of psychopathology in children with nonverbal learning disorders? Journal of Learning Disabilities, 41, 208–217. Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (second ed.). Lawrence Erlbaum Associates, 14-72. Davis, J. M., & Broitman, J. (2011). A brief overview of nonverbal learning disorders. The Educational Therapist, 27(3), 5–10. Davis, J., & Broitman, J. (2007). Nonverbal learning disabilities: Models of proposed subtypes, Part II. The Educational Therapist, 27(4), 5–10. Eisenmajer, R., Ross, N., & Pratt, C. (2005). Specificity and characteristics of learning disabilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46, 1108–1115. Karande, S. (2005). Specific Learning Disability: The invisible handicap. Indian Pediatrics, 42, 315-319. پیش بینی کننده های جمعیت شناختی اختلالات یادگیری در... 42 Kashner, T. M., Rush, A. J., Surís, A., Biggs, M. M., Gajewski, V. L.Hooker, D. J. (2003). Impact of structured clinical interviews on physicians’ practices in community mental health settings. Psychiatric Services, 54, 712–718. Kronbichler, M., Wimmer, H., Staffen, W., Hutzler, F., Mair, A., & Ladurner, G. (2008). Developmental dyslexia: Gray matter abnormalities in the occipitotemporal cortex. Human Brain Mapping, 29, 613–625. Mabbott, D. J., & Bisanz, J. (2008). Computational skills, working memory, and conceptual knowledge in older children with mathematics learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41(1), 15-28. Murphy, E., Grey, I. M., & Honan, R. (2005). Co-operative learning for students with difficulties in learning: A description of models and guidelines for implementation. British Journal of Special Education, 32, 157–164. Naogi, S. M., & McCandliss, B. D. (2006). Left lateralized white matter microstructure accounts for individual differences in reading ability and disability. Neuropsychologia, 44(11), 2178–2188. Peng, C., Lee, K., & Ingersoll, G. (2002). An Introduction to Logistic Regression Analysis and Reporting. J Educatio Research, 96(1), 3-13. Pennington, B. (2009). Diagnosing learning disorders (2nd ed.). New York, Guilford Press. Reid, D. K., & Valle, J.W. (2004). The discursive practice of LD: Implications for instruction and parent-school relations. Journal of Learning Disabilities, 37, 466–481. Schiff, R., Bauminger, N., & Toledo, I. (2009). Analogical problem solving in children with verbal and nonverbal learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 42, 3– 13. Schiff, R., Bauminger, N., & Toledo, I. (2009). Analogical problem solving in children with verbal and nonverbal learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 42, 3– 13. Seidman, L.J., Biederman, J., & Stephan, A. (2006). neuropsychological functioning in girls with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder with and without learning disabilities. Cognition, 102(3), 361-395. Semrud-Clikeman, M., & Glass, K. L. (2008). Comprehension of humor in children with nonverbal learning disabilities, Verbal learning disabilities and without learning disabilities. Annals of Dyslexia, 58, 163–180. Semrud-Clikeman, M., Walkowiak, J., Wilkinson, A., & Minne, E. P. (2010). Behavior and social perception in children with Asperger’s disorder, nonverbal learning disability, or ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 38, 509–519. Wright, B. A., & Zecker, S. G. (2004). Learning problems, delayed development, and puberty. Proceedings of the National Academy of Sciences, 101, 9942–9946 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,900 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,472 |