تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,008 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,466,594 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,046,942 |
بررسی مشکلات خودآموزی، برنامه ریزی درسی، ارزشیابی و عوامل برون سازمانی مدارس آموزش از راه دور از دیدگاه دانش آموزان: چالش ها و راهکارها | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 4، اسفند 1392، صفحه 154-169 اصل مقاله (282.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d_2_92_12_18_9 | ||
نویسنده | ||
جبرائیل فرزانه* | ||
دکتری تخصصی علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور مرکز اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مشکلات برنامه ریزی درسی، خودآموزی، ارزشیابی و عوامل برون سازمانی مدارس آموزش از راه دور از دیدگاه دانش آموزان است. روش تحقیق پژوهش حاضر با توجه به موضوع آن، توصیفی- پیمایشی از نوع مقطعی است. برای وصول به هدف از بین جامعه ی آماری پژوهش حاضر که شامل 1387 بودند، با استفاده از روش - کلیه ی دانش آموزان آموزش از راه دور شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 88 نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 112 دانش آموز انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از دو پرسشنامه ی محقق ساخته استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که دانش آموزان در همه ی سئوالات پژوهشی (خودآموزی، برنامه ریزی درسی، ارزشیابی و عوامل برون سازمانی)، مشکلات را بیشتر از حد متوسط خود ارزیابی نموده اند. براساس نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که برای توسعه و تکمیل سیستم آموزش از راه دور در آموزش و پرورش زمین ههای لازم ارائه شده در زیر را باید تامین کرد: 1- برای توسعه سیستم آموزش از راه دور باید برنامه های دولتی کامل تدوین و اجرا گردد. 2- برای فعالیت سیستم آموزش از راه دور باید کادر متخصص به وجود آید. 3- در سیستم آموزش از راه دور لازم است قانونی و نظارتی، اطلاعات تحلیلی و خدمات بازاریابی توسعه یابد. -4 در سیستم آموزش از راه دور اطلاعات و زیرساخت های ارتباطی باید تکمیل گردد. 5- برای توسعه سیستم آموزش از راه دور روش های تدریس، روش های علمی و سایر روش ها باید تکمیل گردد. 6- باید مکانیزم های کنترل فردی در سیستم آموزش از راه دور ایجاد گردد | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش از راه دور؛ دانش آموزان؛ خودآموزی؛ برنامه ریزی درسی؛ ارزشیابی | ||
مراجع | ||
ÇáÍÓíäí¡ ÓíÏÍÓíä( 1385 ). ÑÇå åÇí ßíÝíÊ ÈÎÔí Èå ÂãæÒÔ ÇÒ ÑÇå ÏæÑ ÏÑ ÂãæÒÔ æ ÑæÑÔ ÇíÑÇä. ãÌãæÚå ãÞÇáÇÊ ÂãæÒÔ ÇÒ ÑÇå ÏæÑ. ÊåÑÇä: ÇäÊÔÇÑÇÊ ãÄÓÓå í ÂãæÒÔ ÇÒ ÑÇå ÏæÑ. ÈÑÑÓí ãÔßáÇÊ ÎæÏÂãæÒí¡ ÈÑäÇãå ÑíÒí ÏÑÓí¡ ÇÑÒÔíÇÈí æ ÚæÇãá ÈÑæä ÓÇÒãÇäí ãÏÇÑÓ ... 168 ÇØÝÇáÔÇä¡ ãÍãÏÑÖÇ( 1373 ). ÈÑÑÓí ãíÒÇä ÎæÏÂãæÒ ÈæÏä ßÊÇÈåÇí ÏÑÓí ÇÕæá æ ãÈÇäí ÂãæÒÔ æ ÑæÑÔ æ ÑæÇ äÔäÇÓí ÊÑÈíÊí ÇÒ äÙÑ ÏÇä ÔÂãæÒíÇä æ ÇÓÇÊíÏ ÏÇäÔÇå íÇã äæ . Ñ ÇíÇä äÇãå í ßÇÑÔäÇÓí ÇÑÔÏ¡ ÏÇäÔÇå ÊÑÈíÊ ãÚáã¡ ÊåÑÇä. ÏáÇæÑ¡ Úáí( 1381 ). ãÈÇäí äÙÑí æ Úãáí ŽæåÔ ÏÑ Úáæã ÇäÓÇäí æ ÇÌÊãÇÚí. Ç ÔÔã. ÊåÑÇä: ÇäÊÔÇÑÇÊ ÑÔÏ. .( ãÌãæÚå ÞæÇäíä¡ ãÞÑÑÇÊ æ Ôíæ åäÇãå åÇí ãæÓÓå ÂãæÒÔ ÇÒ ÑÇå ÏæÑ ÓÇÒãÇä ÂãæÒÔ æ ÑæÑÔ( 1384 Ç Ïæã. ÊåÑÇä: ÇäÊÔÇÑÇÊ ãæÓÓå ÂãæÒÔ ÇÒ ÑÇå ÏæÑ ÓÇÒãÇä ÂãæÒÔ æ ÑæÑÔ. Boyd-Barrett, O. (2000). Distance education provision by universities: How institutional contexts affect choices. Information, Communication& Society, 3(4), 474-493. Cohen, Vicki, L. (2002). A Model for Assessing Distance Learning Instruction. Fairleigh Dickinson University, Fairleigh Dickinson University, Edtech review Series, 3(4), 76- 84. Connick, G. P. (2006). The distance learner,s guide: Western Cooperative for Educational Telecommunications, Upper Saddle River, NJ, Prentice-Hal. Dennis, J.K. (2005). Problem-based learning in online vs face-to-face environments. Education for Health, 16(2), 198-209. Gyatsho, T., Daker, S. , Galey, K., & Jamtsho, S. (2005). ICT supported distance teacher education in Bhutan (Interm Technical Report). International Development Research Centre, Canada, Ottawa, http://www.sagepublications. Jamtsho, S. & Bullen, M. (2007). Distance Education in Bhutan: Improving access and quality through ICT use. Distance Education, Melbourne, 28(149), 2-13 . McLinden, M., McCall, S., & Annette Weston., H. (2006). Participation in Online Problem based Learning: Insights from postgraduate teachers studying through open and distance education. Proquest Education journals, Melbourne, 27 (331), 3-23. McLinden, M., &McCall, S., & Annette Weston., H (2006). Developing online problembased resources for the professional development of teachers of children with visual impairment. Open Learning, 1(3), 235-249. Miller, B., & Rector, C. (2000). Distance Learning in a School Nurse Credential Program. The Journal Of School Nursing, 18; 338. Published by SAGE http://www.sagepublications. On behalf of, National Association of School Nurses. Olson, C. A. (2002). Leadership in online education: Strategies for effective online administration and governance, In K. E. Rudestam & J. Schoenholtz-Read(Eds), Handbook of online learning: Innovations in higher education and corporate training,(3-23)Thousand Oaks, CA, Sage. Palmer., S (2000). On-and off-compus computer usage in engineering education. School of Egineering and Technology, Australia, Deakin University Geelong. Journal of school psychology, winter 2014 ãÌáå í ÑæÇä ÔäÇÓí ãÏÑÓå¡ ÒãÓÊÇä 1392 Vol.2, No.4/154-169 154-169/ ÏæÑå í 2¡ ÔãÇÑå í 4 169 Phipps, R., & Merisotis, j. (2006). Quality on the line: Benchmarks for success in Internetbased distance education. Washington, DC,The Institute for Higher Education Policy. Savin-Baden, M. (2006) The challenge of using problem based learning online: in M. Savin- Baden& K.Wilkie(Ede) Problem-based learning online (3-13). Berk-Shive, United Kingdom, Open University Press. Simpson, O. (2006). Supporting students in open and distance learning. London, kogan page. Vlavianou, K. & Ioannidon, A. (2005) Literary studies in open universities in France, Germany and Italy: a critical presentation , in A. Lionarakis(ed.) Third International Conference on Open and Distance eraning: Applications of Pedagogy and Technology, 2(5), 517-35. Athens: Propombos [in Greek]. Also available at http:// www.openlit.gr. Zhao, J., Melody, W., Heidi Perreault, A., Waldman, L. & Truell, A. D. (2009). Faculty and Studen Use of Technologies, User Productivity, and User Productivity, and User Preference in Distance Education. Journal of Education for Business. Washington, 84(4),206-207. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,854 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,360 |