تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 361 |
تعداد مقالات | 3,184 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,687,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,201,409 |
مقایسه ی شایستگی اجتماعی و مولفههای آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، دی 1390، صفحه 6-23 اصل مقاله (178.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): jld-1-1-90-7-1 | ||
نویسندگان | ||
عباس ابوالقاسمی* 1؛ حسن رضایی جمالویی2؛ محمد نریمانی3؛ عادل زاهدبابلان4 | ||
1دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
2کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3استاد روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی | ||
4استادیار دانشگاه محقق اردبیلی | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه مقایس هی شایستگی اجتماعی و مؤ لّفه های آن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری و دانش آموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین، متوسط و بالا است. آزمودنی های پژوهش شامل 160 دانشآموز( 40 نفر دارای ناتوانی یادگیری، 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی پایین، 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی متوسط و 40 نفر دارای پیشرفت تحصیلی بالا) پایه تحصیلی دوم راهنمایی بودند که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای از میان دانشآموزان مدارس ناحیه 1 و 2 شهر اردبیل انتخاب شدند. برای جم عآوری دادهها از آزمونهای محقق ساخته خواندن، نوشتن و ریاضیات، پرسشنامه ی شایستگی اجتماعی فلنر و آزمون هوشی ریون استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که دانش آموزان دارای ناتوانیهای یادگیری و دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی پایین نسبت به دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی متوسط و بالا در شایستگی اجتماعی نمرات کمتری کسب کردند. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان استثنایی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی اجتماعی؛ ناتوانی یادگیری؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا. ( 1388 ). اختلالات یادگیری از نظریه تا عم . ل چاپ سوم، تهران، ارسباران. انجمن روانشناسی امریکا. ( 2000 ). متن تجدید نظر شده چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی. ترجمه ی هامایاک آوادیس یانس و محمدرضا نیکخوه( 1388 ). چاپ اول، تهران، نشر سخن. برهمند، اوشا؛ نریمانی، محمد؛ امانی، ملاحت. ( 1385 ). شیوع اختلال حساب نارسایی در دانش آموزان .917-930 ،(4) دبستانی شهر اردبیل. پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 6 سیدعباس زاده، میرمحمد؛ گنجی، مسعود و شیرزاد، علی. ( 1382 ). بررسی رابطه ی هوش، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ی سوم راهنمایی تحصیلی مدارس استعداد درخشان شهرستان اردبیل، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل. گورمن، جین. چنگ.( 2002 ). اختلالات هیجانی و ناتوانیهای یادگیری در کلاسهای ابتدای . ی ترجمه محمد نریمانی و ناصر دگرماندروق. ( 1381 ). چاپ اول، اردبیل، انتشارات نیک آموز. نریمانی، محمد؛ رجبی، سوران. ( 1384 ). بررسی شیوع اختلالات یادگیری در دانش آموزان دوره ابتدایی. .221-252 ،(3) پژوهش در حیط هی کودکان استثنایی، 5 Bear, G. G., Minke, K. M., & Manning, M. A. (2002). Self-concept of students with learning disabilities: A meta-analysis. School Psychology Review, 31, 405-427. Bender, W. N., & Wall, M. E. (1994). Social-emotional development of students with learning disabilities. Learning Disability Quarterly, 28(2),87-94. Coleman, J. M., & Minnett, A. M. (1992). Learning disabilities and social competence: A social ecological perspective. Exceptional Children, 59, 234-240. Conte, R., Andrews, j. (1993). Social skills in the context of Learning Disaiblities definition: A reply to Gresham and Elliot directions for the future. Journal of Learning Disablities, 26, 146- 153. Felner, R. D., Lease, A. M., and Philips, R. C.(1990). Social Competence and the Language of Adequay as a Subject Matter for Psychology: A Quadripartite Trievel Frmework. In T.P.Gullotta. G. R. Adams, & R Montemayor (Eds), the Deveolopment of Social Competence (pp. 254-264). Gresham, F. M.(1981). Social skills training with handicapped children: a review. Rev. Educ. Res., 51, 139-176. Gresham, F.M., & Elliott, s. n. (1988). Social skills deficit as a primary learning disability. Journal of Learning Disablities, 22, 120-124. Hazel, J. S., & Schumaker, J. B. (1988). Social skills & Learning Disaiblities, Current issues and recommendations of the national conference. Parkton, MD: yorc press. 239-344. Heiman, T. Berger, B. (2007). Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilities: Family environment and social support. Research in Developmental Disabilities, 29, 289–300. Hiebert, B., Wong, B., & Hunter, M. (1982). Affective influences on lrerning disabiled adolescencts. Learning Disabilities Quarterly, 5(4), 334-343. Holder, H. B., & Kirkpatrick, S.W. (1991). Interpretation of emotion from facial expressions in children with and without lrerning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 24, 170-177. Kavale, K., & Forness, S. R. (1995). Social skills deficits and training: a meta-analysis of the research in learning disabilities. Adv. Learn. Behav. Disabil., 9, 119–160. Kendall, O. & Braswel, L. (1993). Cognitive- Behavior Oral Therapy for Impulsive Children (2 ed). New York: Guilford Press.emedial and Special Education, 19, 300–309. LaGreca, A. M. (1981). Social behavior and social perception in learning disabled children: A review with implications for social skills training. Journal of Pediatric Psychology, 6, 359-416. La Greca, A. M., & Stone, W. L. (1990) Children with disabilities: the role of achievement in social. personal, and behavioral functioning. In H. L. Swanson & B. K. Keogh (Eds), Learning disability: Theoretical and research issues. Hillsde, N. J.: Erlbaum, pp. 333-352. Most, T., & Greenbank, A. (2000). Auditory, visual, and auditory–visual perception of emotions by adolescents with and without learning disabilities, and their relationship to social skills. Learn. Disabil. Res. Pract., 15, 171–178. Nabuzoka, D., & Smith, P. K. (1995). Identification of expressions of emotions by children with and without learning disabilities. Learn. Disabil. Res. Pract, 10, 91–101. Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relations and later personal adjustment: Are low accepted children at risk? Psychological Bulletin, 102, 357-389. Parril-Burnstein, M. (1981). Problem solving and lrerning disabilities: An information prossesing approach. New York: Grune & Stratton. Roberts, C., & Zubrick, S. (1993). Factor influencing the social status of children with mild academic disabilities in regular classrooms. Exceptional children, 59(3), 192-202. Journal of Learning Disabilities, Autumn & Winter 2011 مجله ی ناتوانی های یادگیری، پاییز و زمستان 1390 Rourke, B. P. (1995). Syndrome of nonverbal learning disabilities: Neurodevelopmental manifestations. New York: The Guilford Press. Sideridis, G. D., Morgan, P., Botsas, G., Padeliadu, S., & Fuchs, D. (2006). Prediction of students with LD based on metacognition, motivation, emotions and psychopathology: A ROC analysis. Journal of Learning Disabilities, 39, 215–229. Silver, H. Ruff, M. Iverson, L. Barth, T. Broshek, K. Wechsler, D. (1991). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children—Third edition. San Antonio, TX: Psychological Corporation. Silver., H. Ruff., M. Iverson., L. Barth., T. Broshek., K. Bush., S. Koffler., P. Reynolds, R. (2008). Learning disabilities: The need for neuropsychological evaluation. Archives of Clinical Neuropsychology, 23, 217–219. Sobornie, E. J. (1994). social-affective characteristics in early adolescents identified as learning disabled and nondisabled. Learning Disabilities Quarterly, 17(4), 268-279. Swanson, H. L. & Malone, S. (1992). Social skills and lrerning disabilities: A meta-analysis of the literature. Social psychology Review, 21, 579-582. Tsatsanis, K. D., Fuerst, D. R., & Rourke, B. P. (1997). Psychosocial dimensions of learning disabilities: External validation and relationship with age and academic functioning. Journal of Learning Disabilities, 30, 490–502. Vaughn, S., Elbaum, B., & Boardman, A. G. (2001). The social functioning of students with learning disabilities: implications for inclusion. Exceptionality, 9, 47–65. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,892 |