تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,753,729 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,244,644 |
تأثیر خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف انگلیسی(فینگلیش)، بر تغییرات کورتیزول بزاقی دختران دانش آموز | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 2، تیر 1392، صفحه 124-137 اصل مقاله (280.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): d-2-2-92-4-8 | ||
نویسندگان | ||
احمد علی پور* 1؛ علیرضا آقایوسفی2؛ نیکتا عباس زاده اقدم3 | ||
1استادگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2دانشیار روانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
3کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه پیامنور | ||
چکیده | ||
امروزه کاربران فارسی زبان اینترنت، رایانه و موبایل ، به ویژه دانش آموزان، برای سهولت در نگارش، می گویند . هدف پژوهش « فینگلیش » اقدام به نوشتن این زبان با حروف لاتین می کنند که خود شان به آن حاضر بررسی این فرضیه است که خواندن متن فارسی نوشته شده با حروف انگلیسی ، دارای اثر تنیدگی زایی و فعال کننده محور هیپوتالاموس -هیپوفیز-آدرنال است که سبب افزایش در ترشح کورتیزول بزاقی می شود . 40 داوطلب دختردبیرستا نی از منطقه ی 5 آموزش و پرورش تهران انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین گردیدند . گروه آزمایش متن فینگلیش و گروه کنترل متن فارسی عادی را مطالعه کردند . نمونه بزاق آنان سه مرحله، قبل، بلافاصله بعد از خواندن و 15 دقیقه پس از خواندن متون گردآوری شد و میزان کورتیزول بزاقی در آزمایشگاه به روش الایزا تعیین گردید . میزان ترشح کورتیزول بزاقی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، در مراحل مختلف، به طور معنادار افزایش یافته است تحلیل نتایج نشان داد که خواندن متن فارسی نوشته شده به حروف لاتین، دارای اث ر .(P<0/05) تنیدگی زایی است که میزان ترشح کورتیزول بزاقی را در دانش آموزان دختر افزایش می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
خواندن؛ متن فارسی؛ فینگلیش؛ تنیدگی؛ کورتیزول بزاقی؛ الایزا | ||
مراجع | ||
علی پور،احمد ( 1385 ). اثر استرس امتحان بر تغییرات کورتیزول بزاق و نبض دانش آموز ان و تأثیر .26- ویژگی های شخصیتی بر آن. مجل هی علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 32،19 Adams, G. L., & Engelmann, S. (1996). Research on Direct Instruction. Seattle, WA: Educational Achievement Systems. Allen, M., Sherwood, A., Obrist, P.A., Crowell & Grange, A. (2002). Stability of cardio - vascular reactivity to laboratory stressors: A 21/2 yr follows up. Journal of Psychosomatic Research, 1,1-12. Bernardi, L., Wdowczyk-Szulc, J., Valenti, C., Castoldi, S., Passino, C., Spadacini ,G. & Sleight, P. (2000). Effects of controlled breathing, mental activity and mental stress with or without verbalization on heart rate variability. Journal, 35(6): 1462-1469. Birkett, M. A. (2011). The Trier Social Stress Test protocol for inducing psychological stress. J Vis Exp, 19 (56), 3238. Chrousos, G. P.(2009).Stress and Disorders of the Stress System. Nat. Rev. Endocrinol, 5, 374-381. Dickerson, S. S. & Kemeny, M.E. (2004). acute stressors and cortisol responses: a theoretical integration and synthesis of laboratory research. Psychol Bull, 130(3):355-91. Gulati, K. & ray, A. (2009). Stress: its impact on reproduction & developmental toxity. Reproductive & development toxicology, 2(5), 36-49. Hellhammer, J. & Schubert, M. (2011). The psychological response to trier stress test related to subjective measure of stress during but not before or after the test. Psychoneuroendocrinology, 7(5), 126-138. Hellhammer, D. H., Wüst, S. & Kudielka, B. M. (2009). Salivary cortisol as a biomarker in stress research.Psychoneuroendocrinology, 34(2), 163-71.. Horwitz, E. K., Horwitz, M. B. & Cope, J. (1986). Foreign Language Classroom Anxiety. The Modern Language Journal.70 (2), 125-132. Kaplan, N. M. (2006) .Clinical Hypertension, 9th edition. Lippincott, Williams & Wilkins. 29(8), 983-992. Kim, S. B., Takenaka, Y. & Torimura, M.(2011). A bioluminescent probe for salivary cortisol. Bioconjug Chem, 22(9), 1835-41. Kirschbaum, C. (2010). Trier Social Stress Test. In: Stolerman Ian P. (doi :10.1007/978-3- 540-68706-1. Kudielka, B. M. & Kirschbaum, C. (2005). Sex differences in HPA axis responses to stress: a review. Biological Psychology, 69, 113–132. Kudielka B. M. , Hell hammer, D. H. & Wüst, S. (2009). Why do we respond so differently? Reviewing determinants of human salivary cortical responses to challenge. Psychoneuroendocrinology, 34(1), 2-18. Levine, A., Zagoory-Sharon, O., Feldman, R., Lewis, J. G. & Weller, A. (2007). Measuring cortical in human psychobiological studies.Physiology & Behavior, 90(1), 43-53. Martinek, L., Oberascher-Holzinger, K., Weishuhn, S., Klimesch, W. & Kerschbaum, H. H. (2003). Anticipated academic examinations induce distinct cortisol responses in adolescent pupils.Neuro Endocrinol Lett.,24(6):449-53. Matteri, R. L., Carroll, J. A. & Dyer, C. J. (2000). Neuroendocrine responses to stress. Pages 43–75. In: Moberg, G. P. and J. A. Mench, editors. The biology of animal stress: basic principles and implications for animal welfare. CAB International. Davis, California, USA. Oswald, L. M., Zandi , P., Nestadt, G., Potash, J. B., Kalaydjian, A. E. & Wand, G. S. (2006). Relationship between Cortisol Responses to Stress and Personality. Neuropsychopharmacology , 31, 1583–1591. Pani, S. C., Al Askar, A. M., Al Mohrij, S. I. & Al Ohali, T. A. (2011). Evaluation of stress in final-year Saudi dental students using salivary cortisol as a biomarker. J Dent Educ., 75(3), 377-84. Saito, Y., Garza, T. J. & Horwitz , E. K. (1999). Foreign Language Reading Anxiety. The Modern Language Journal, 83(2), 202–218. Selye, H. (1950). The Physiology and Pathology of Exposures to Stress. Acta Medica.Publ., Montreal.Canada | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,997 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,714 |