تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,040 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,478,786 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,056,013 |
تاثیر برنامه آموزشی ریاضی خانوادهمحور بر عملکرد حافظه فعال، مفاهیم پایه ریاضی و درک عددکودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 22، خرداد 1396، صفحه 106-121 اصل مقاله (189.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2017.522 | ||
نویسندگان | ||
اطهر محمّدی ملک آبادی1؛ علی اکبر ارجمند نیا* 2؛ مسعود غلامعلی لواسانی3؛ صاحب یوسفی4 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزشی ریاضی خانوادهمحور بر عملکرد حافظه فعال، مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد کودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری کودکان 5 و 6 ساله پیش دبستانیهای شهر تهران را شامل میشد.20 نفر از کودکان پیشدبستانی واجد ملاکهای احتمالی ناتوانی ریاضی به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنیها به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. همه کودکان قبل و پس از مداخله ی آموزشی با آزمون محققساخته ریاضی و خردهآزمون حافظه فعال برگرفته از آزمون هوش تهران استنفرد بینه-5، مورد ارزیابی قرار گرفتند. کودکان طی هشت جلسه 40 دقیقهای برنامه آموزش ریاضی با محوریت خانواده را دریافت کردند. یافتهها نشان داد گروه آزمایش از نظر درک و کاربرد مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد (05/0p<) تفاوت معناداری با گروه کنترل دارد. ولی عملکردشان در حافظه فعال (05/0p>) تفاوت معناداری با گروه کنترل ندارد. براساس نتایج بدست آمده برنامه آموزش ریاضی خانوادهمحور در پژوهش حاضر باعث بهبود مفاهیم پایه ریاضی و درک عدد در کودکان با مخاطره ناتوانی ریاضی شده است و از اعتبار لازم برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
حافظه فعال؛ مفاهیم پایه ریاضی؛ درک عدد؛ مداخله آموزش ریاضی خانوادهمحور؛ کودکان در معرض خطر ناتوانی ریاضی | ||
مراجع | ||
حسینائی، علی (1386). بررسی میزان شیوع اختلالات یادگیری در میان دانشآموزان دوره ابتدایی استان قم در سال 1385-86. طرح پژوهشی. جهاد دانشگاهی واحد البرز. شکوهییکتا، محسن و پرند، اکرم (1389). روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: تیمورزاده. قمری گیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و ربیعی، ژاله(1388). مقایسه کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی، ناتوانی در یادگیری و بهنجار. مجله ی اصول بهداشت روانی، 4(1)، 24-10. عابدی، احمد؛ خدامی، نغمه و آتشپور، حمید (1390). تاثیر آموزش حافطه فعال و فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی در یادگیری ریاضی.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 12، 1، 53-45. نریمانی، محمد و سلیمانی، اسماعیل(1392). اثربخشی توان بخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی (حافظه کاری و توجه) و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی. مجلهی ناتوانی های یادگیری، 2(3)، 115-91. Abedi, A., Khodami, N. &Atashpoor, H. (2011).The effect of Working memory training and Metacognition on academic performance of Students with math learning disability.Knowledge and Research in Applied Psychology, 12(1), 45-53. (Persian)
Baroody, A. J. (2004). The developmental bases for early childhood number and operations standards. Engaging young children in mathematics: Standards for early childhood mathematics education, 173-219.
Baroody, A. J. &Coslick, RT (1998).Fostering children's mathematical power: An investigative approach to K-8 mathematics instruction.
Bottle, G. (1999).A study of children's mathematical experiences in the home. Early Years, 20(1), 53-64.
Charlesworth, R. (2011). Experiences in math for young children.Cengage Learning.
Copley, J. V. (2000). The young child and mathematics. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
Dehn, M. J. (2008). Working memory and academic learning; Hoboken.
Denckla, M. B. (2003). ADHD: topic update. Brain and Development, 25(6), 383-389.
Elkind, D. (1998). Educating Young Children in Math, Science, and Technology.
Evans, J. J., Floyd, R. G., McGrew, K. S., &Leforgee, M. H. (2002).The relations between measures of Cattell-Horn-Carroll (CHC) cognitive abilities and reading achievement during childhood and adolescence. School Psychology Review, 31(2), 246.
Fuchs, L. S. (2005). Prevention research in mathematics: improving outcomes, building identification models, and understanding disability.
Geary, D. C. (2004).Mathematics and learning disabilities. Journal of learning disabilities, 37(1), 4-15.
Geary, D. C., Bailey, D. H., & Hoard, M. K. (2009). Predicting mathematical achievement and mathematical learning disability with a simple screening tool the number sets test. Journal of Psychoeducational Assessment, 27(3), 265-279.
Gersten, R., Jordan, N. C., &Flojo, J. R. (2005).Early identification and interventions for students with mathematics difficulties. Journal of learning disabilities, 38(4), 293-304.
Ginsburg, H. P. (1997). Mathematics learning disabilities A view from developmental psychology. Journal of learning disabilities, 30(1), 20-33.
Hecht, S. A., Torgesen, J. K., Wagner, R. K., &Rashotte, C. A. (2001). The relations between phonological processing abilities and emerging individual differences in mathematical computation skills: A longitudinal study from second to fifth grades. Journal of Experimental Child Psychology, 79(2), 192-227.
Hoseinaei, A. (2007). Investigation he prevalence of learning disorders in elementary students in Qom during the academic 2007-2008.Research Project.Alborz branch of JahadDaneshgahi. (Persian)
Jensen, E. (2000). Learning with the body in mind. San Diego: Brain Store.
Jordan, N. C., Kaplan, D., Nabors Oláh, L., &Locuniak, M. N. (2006). Number sense growth in kindergarten: A longitudinal investigation of children at risk for mathematics difficulties. Child development, 77(1), 153-175.
Jordan, N. C., Dyson, N., & Glutting, J. (2011). Developing Number Sense in Kindergartners at Risk for Learning Difficulties in Mathematics. Society for Research on Educational Effectiveness.
Kaufman, A. S. (1994). Wiley series on personality processes. Intelligent testing with the WISC-III.
Kirk, S., Gallagher, J., Coleman, M. R., &Anastasiow, N. J. (2011). Educating exceptional children.Cengage Learning.
Lee, D. (2011). The Implications of Number Sense on the Mastery of Addition and Subtraction Concepts. Unpublished in partial fulfillment of the MAT degree. University of Nebraska-Lincoln.
Marmasse, N., Bletsas, A., & Marti, S. (2000). Numerical mechanisms and children’s concept of numbers. MIT media laboratory online publication.Accessed: November, 22, 2009.
Mazzocco, M. M., & Thompson, R. E. (2005).Kindergarten predictors of math learning disability. Learning Disabilities Research & Practice, 20(3), 142-155.
Narimani, M. & Soleymani, E. (2013). The effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions (working memory and attention) and academic achievement in students with math learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 2(3), 91-115. (Persian).
Oz, A. S. (2008). Computer-supported collaborative learning between children and parents: A home-based early intervention study to improve the mathematical skills of young children at risk for learning disabilities (Doctoral dissertation, INDIANA UNIVERSITY).
Schopman, E. A., & Van Luit, J. E. (1999).Counting strategies among kindergartners with special educational needs: an exploratory study. European journal of special needs education, 14(1), 61-69.
Schwartzberg, N. S. (2001). Parent and Preschooler Newsletter: A Monthly Exploration of Early Childhood Topics, 2001. Parent and Preschooler Newsletter, 16, n1-10.
Seidman, L. J. (2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical psychology review, 26(4), 466-485.
Silver, C. H., Ruff, R. M., Iverson, G. L., Barth, J. T., Broshek, D. K., Bush, S. S., & Planning Committee. (2008). Learning disabilities: The need for neuropsychological evaluation. Archives of Clinical Neuropsychology, 23(2), 217-219.
Shokouhiyekta, M.,Parand, A. (2010).Psychology and Education of Exceptional Children. Tehran: Teimorzadeh. (Persian)
Sood, S. (2009). Teaching number sense:Examining the effects of number sense instruction on mathematics competence of kindergarten students. LEHIGH UNIVERSITY
Steele, M. M. (2004). Making the case for early identification and intervention for young children at risk for learning disabilities. Early Childhood Education Journal, 32(2), 75-79.
Thorell, L. B., Lindqvist, S., Bergman Nutley, S., Bohlin, G., &Klingberg, T. (2009). Training and transfer effects of executive functions in preschool children. Developmental science, 12(1), 106-113.
Yang, D. C. (2003). Developing number sense through realistic settings.Australian Primary Mathematics Classroom, 8(3), 12.
Zorofi, M. (2010).The Study of Students’ Mathematics Lesson Learning Quality. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 8, 505-511.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,129 |