تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 366 |
تعداد مقالات | 3,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,754,288 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,245,117 |
نقش حمایت اجتماعی مدارس بر رضایت از زندگی دانشآموزان: آزمون نقش میانجی رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، اسفند 1395، صفحه 31-51 اصل مقاله (217.4 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد حسنی* 1؛ مهسا اصغری2؛ مهدی کاظم زاده بیطالی3؛ جواد عبدلی سلطان احمدی4 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه | ||
2کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه | ||
4استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی بر رضایت از زندگی دانشآموزان با توجه به اثر میانجی رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیه 2 شهر ارومیه به تعداد 7167 نفر بوده که از این تعداد 365 نفر به عنوان نمونه آماری به وسیلهی جدول مورگان بهصورت نمونهگیری در دسترس، جهت مطالعه انتخاب گردید. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامههای استاندارد حمایت اجتماعی واکس و همکاران، رضایتمندی (رضایت از زندگی و رضایت از مدرسه) گیلمن و همکاران، شایستگی تحصیلی هارتر و استراتهوف و ترفوس و خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین حمایت اجتماعی با شایستگی، خودکارآمدی، رضایت از مدرسه و رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنیدار هستند. هم چنین بین متغیرهای شایستگی، خودکارآمدی و رضایت از مدرسه با رضایت از زندگی رابطه مثبت و معنیداری دیده شد. در عین حال با میانجی گری رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی، حمایت اجتماعی مدارس میتواند رضایت از زندگی دانشآموزان را پیشبینی کند. براساس یافتههای پژوهش نتیجه میگیریم که هر گونه افزایش در حمایت اجتماعی مدارس همراه با افزایش در رضایت از زندگی، رضایت از مدرسه، شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی عمومی از طرف دانشآموزان میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت اجتماعی؛ رضایت از زندگی؛ رضایت از مدرسه؛ شایستگی تحصیلی و خودکارآمدی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس؛ برزگر، سبحان و و رستم اوغلی، زهرا (1393). اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی بر خودکارآمدی و رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای اختلال ریاضی. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 4(2)،21-6. ابوالقاسمی، عباس (1390). ارتباط تابآوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. فصلنامه مطالعات روانشناختی، 7 (3)، 151- 131. بخشیپوررودسری، عباس؛ پیروی، حمید و عابدیان، احمد (1384). بررسی رابطه میان رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان. فصلنامهی اصول بهداشت روانی، 7 (28و27)، 152- 145. پرپوچی، بهجت؛ احمدی، مجید و سهرابی، فرامرز (1392). رابطه ی دینداری و حمایت اجتماعی با رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 4 (3)، 68-60. حسام، مسلم؛ آسایش، حمید؛ قربانی، مصطفی؛ شریعتی، علیرضا و نصیری، حسین (1390). ارتباط حمایت اجتماعی ادراک شده، سلامت روان و رضایت از زندگی در دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاههای دولتی شهرگرگان. مجله ی علمی دانشکده پرستاری و مامایی گرگان، 8 (1)، 41 -34 حسین زاده، علی اصغر؛ عزیزی، مرتضی و توکلی، حسین (1393). حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی در نوجوانان: نقش واسطه ای خودکارآمدی و حرمت خود. فصلنامه ی روانشناسی تحولی، روان شناسان ایرانی، 11(41)، 114-103. خسروی، زهره و ناهید پور، فرزانه (1391) بررسی رضایت از زندگی، باور به عادلانه بودن دنیا حمایتهای اجتماعی در دانشجویان ایرانی و هندی، فصلنامه جامعه شناسی زنان، 3 (2)، 16-1. رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس و عباسی، مسلم (1391). نقش عزت نفس و اضطراب امتحان در پیشبینی رضایت از زندگی دانشآموزان پسر دارای اختلال ریاضی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(3)، 46-62. رحمانی، فرناز؛ سیدفاطمی، نعیمه؛ برادران رضایی، مهین و صداقت ،کامران (1385). ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان شایستگی تحصیلی دانشآموزان نوجوان مدارس شهر تبریز. اصول بهداشت روانی، 8 (30-29)، 16-11. رستگار، عباسعلی (1393) ارتباط عدالت سازمانی با حمایت اجتماعی در کارکنان بیمارستان. فصلنامه ی اخلاق زیستی، 4(13)، 158-137. رستمی، رضا؛ شاهمحمدی، خدیجه؛ قائدی، غلامحسین؛ بشارت، محمدعلی؛ اکبری زردخانهای، سعید و نصرتآبادی، مسعود (1389). رابطه ی خودکارآمدی باهوش هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان دانشگاه تهران. فصلنامه ی افق دانش، 16 (3)، 54-46. زکی، محمدعلی (1386). اعتباریابی مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانشآموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایرانیان، 13(1)، 57 - 49. شاملو، سعید (1378). بهداشت روانی. تهران، انتشارات رشد. صفاری، ناصر (1389) بررسی رابطه بین توسعه حرفه ای کارکنان باخودکارآمدی آنان و نوع قدرت مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه. عسکری، سعید؛ کهریزی، سمیه و کهریزی، مریم (1392). نقش خودکارآمدی و رضایت از زندگی در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر سال سوم دورهی متوسطه شهر کرمانشاه. مجله ی روانشناسی مدرسه، 2(2)، 123، 107. فولادوند، خدیجه؛ فرزاد، ولی اله؛ شهرآرای، مهرناز و سنگری، علیاکبر (1388). اثر حمایت اجتماعی، استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی بر سلامت روانی- جسمانی. روانشناسی معاصر، 4 (2)، 93-81. قائدی، غلام حسین و یعقوبی، حمید (1387). بررسی رابطهی بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و ابعاد بهزیستی در دانشجویان دختر و پسر. ارمغان دانش، 13(2)، 81-69 . قدسی، احقر (1391). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت از زندگی در زمینه: رضایت از مدرسه، دوستان، رضایت از خود، خانواده، محیط زندگی دانشآموزان دوره متوسطه و ارائه راهکارهایی جهت بهبود مدرسه زندگی. فصلنامه ی تعلیم و تربیت، 111، 62- 45. قدیری بهرام آبادی، فرزانه و میکاییلی منیع، فرزانه (1394). اثربخشی آموزش مدیریت شناختی- رفتاری استرس بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از مدرسه دختران نوجوان. ارمغان دانش، 20(5)، 443-433 میرسمیعی، مرضیه و ابراهیمیقوام، صغری (1387) بررسی رابطه ی بین خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی. فصلنامه ی روانشناسی و علوم تربیتی، 2(7)، 91-73. نریمانی، محمد و وحیدی، زهره ( 1392 ). مقایسه ی نارسایی هیجانی، باورهای خودکارآمدی و عزت نفس در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 3 (1)، 78-91. نریمانی، محمد؛ خشنودنیای چماچایی، زاهد، عادل و ابوالقاسمی، عباس ( 1392 ). نقش درک حمایت معلم در پیش بینی خودکارآمد ی تحصیلی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری. مجله ی ناتوانی های یادگیری، 3(1)، 110-128. نصرآبادی، حسن علی و نوروزی، رضاعلی (1382). راهبردهای جدید آموزشی در هزاره سوم. قم، سما قلم. همتیراد، گیتی و سپاه منصور، مژگان (1387). رابطه ی بین استرس و حمایت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه تهران. اندیشه و رفتار، 2 (7)، 86-79. Aunola, K, Statin, H, Nurmi, J. E. (2000) Parenting style and adolescent achievement strategies. Journal of Adolescence, 23, 205-222.
Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior, 4, 71-81.
Berrkman, L.F. (2004). The role of social relations in health promotion. Psychosomatic Medicine, 57, 245- 254.
Byrne, B.A., Haddock, C.K., & Poston, S,C. (2002) Mid American Heart Institute. Parenting style and adolescent smoking. Journal of Adolescence. Health. 6(30), 418-425.
Cobb, S.(1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic Medicine, 38, 301–314.
Gilman, R., Huebner, E. S., & Laughlin, J. E. (2000). A first study of the Multidimensional Students’ Life Scale with Adolescents. Social Indicators Research, 52, 135-160.
Huebner, E. S., Gilman, R. (2002). The relationship between perfectionism and multidimensional life satisfaction among Croatian and American youth. Personality and Individual Differences, 39, 155-166.
Huebner, E.S., & Gilman, R. (2006). Students who like and dislike school. Applied Research in Quality of Life, 1, 139- 150.
Jingjing, Z., Yonghui, W., & Feng, K. (2014). Exploring the mediation effect of social support and young adults. Personality and Individual Differences, 53, 513-517.
Karademas, E.C. (2006). Self-efficacy, social support and well-being: The mediating role of optimism. Personality and Individual Differences, 40, 1281–1290.
Konstantinos, P., Doxa, P., Anthony, M., & Argyro, S. (2014). Social support and depression of adults with visual impairments. Research in Developmental Disabilities, 35, 1734-1741.
Lundberg, C.A., McIntire, D.D., & Creasman, C.T. (2008). Sources of social support and self-efficacy for adult students. Journal of College Counseling, 11, 58-72.
Meyer, A.R. (2002). Happiness and domain-specific life satisfaction in adult northern Swedes. Clin Rehabil February, 5no. 1, 25-33.
Pamukçu, B., & Meydan, B. (2010). The role of empathic tendency and perceived social support in predicting loneliness levels of college students. Social and Behavioral Sciences, 5, 905–909.
Rueger, S. Y., Malecki, C. K., & Demaray, M. K. (2010). Relationship between multiple sources of perceived social support and psychological and academic adjustment in early adolescence: Comparisons across gender. Journal of Youth Adolescence, 39, 47-61.
Sherer, M., Maddus, J. (1982). The self-efficacy scale: Construction and validation psychological report , 51, 663-671 .
Suldo, S.M., & Huebner, E.S. (2004) Does life satisfaction moderate the relationship between stressful life events and psychopathological behavior during adolescence? School Psychology Quart 19, 93-105.
Suldo, S.M., Riley, k.N., & Shaffer, E. J. (2006). Academic correlates of children and adolescents life satisfaction. School Psychology International, 27(5), 567-582.
Vecchio, G.M., Gerbino, M., Pastorelli, C., & Delbove, G. (2007). Multi- faceted selfefficacy belief as predictors of life satisfaction in late adolescence. Personality and individual Differences, 43(7), 1807-1818.
Vieno, A., Santinello, M., Pastore, M., & Perkins, D.D. (2007). Social support, sense of community in school, and self-efficacy as resources during early adolescence: an integrative model. Am J Community Psychol, 39,177–190.
Warren, J.I., Stein, J.A., & Grella, Ch.E. (2007). Role of social support and self-efficacy in treatment outcomes among clients with co-occurring disorders. Drug and Alcohol Dependence, 89 ( 2–3), 267–274.
Wilkins, K., Santilli, S., Ferrari, L., Tracey, T., & Soresi, S. (2014). The relationship among positive emotional dispositions, career adaptability, and satisfaction in Italian high school students. Journal of Vocational Behavior, 85, 329-38.
Yalcin, I. (2011). Social support and optimism as predictors of life satisfaction of college student. International Journal for the Advancement of Counselling, 33, 79-87.
Zimmer, Z., & Chen, F.F. (2012). Social support and change in depression among adult in Taiwan. Journal of Applied Gerontology, 31, 764-782. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,063 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,552 |