تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,028 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,475,827 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,054,025 |
اثربخشی بستهی مداخلهای تنظیم هیجانهای پیشرفت بر کاهش هیجان-های منفی دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 76-93 اصل مقاله (213.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهزاد ستاری* 1؛ حسین پورشهریار2؛ امید شکری2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
2استادیار روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
پژوهش با هدف ساخت بسته مداخلهای تنظیم هیجانهای پیشرفت و بررسی اثربخشی آن در کاهش هیجانهای منفی با استفاده طرح «پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری با یک گروه گواه» اجراءگردید. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان رشته ریاضی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 4080 نفر است. در مرحله اول، با استفاده از نمونهبرداری تصادفی طبقهای 489 نفر و در مرحله دوم، 48 نفر از دانشآموزانیکه در هیجانهای منفی یادگیری نمرههای بالایی را بهدست آورده بودند گزینش و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش طی دو هفته و در شش جلسه، هر جلسه 90 دقیقه تحت آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان قرارگرفت. سنجش هیجانهای منفی با مقیاس هیجان مرتبط با یادگیری انجام شد. تفاوت میانگین هیجانهای منفی از طریق تحلیل کواریانس و آزمون t برای دو گروه مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجراء بسته مذکور هیجانهای منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) دانشآموزان دبیرستانی را در مراحل پسآزمون و پیگیری کاهش داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان های منفی؛ دانش آموزان دبیرستانی؛ نظریه کنترل- ارزش هیجان های پیشرفت | ||
مراجع | ||
اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل. (1393). گزارش آماری دانشآموزان دبیرستانی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-93. گروه تحقیق و پژوهش. ستاری، بهزاد. (1391). ساختار عاملی پرسشنامه هیجانهای پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی معاصر. (ویژه نامه) (7)، 1592-1588. ستاری، بهزاد؛ پورشهریار، حسین و شکری، امید. (1394). تحلیل عاملی تائیدی و همسانی درونی مقیاسهای هیجان مرتبط با یادگیری (LRES). فصلنامه اندازهگیری تربیتی. 5 (20)، 53- 31. زارع، حسین و امیرپور، برزو. (1391). مقایسه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانشآموزان راست برتر و چپ برتر، جنسیت و ماه تولد. ارمغاندانش،مجلهعلمیپژوهشیدانشگاهعلومپزشکییاسوج. 3 (17)، 232-225. کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی الله؛ کاوسیان، جواد و نیکدل، فریبرز. (1388). رواسازی پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 8 (32)، 38- 7. Carver, C. S., Scheier, M. F. (1989). Expectancies and coping: From test anxiety to pessimism. In R. Schwarzer, H. M. Van der Ploeg, & C. D. Spielberger (Eds.), Advances in testanxiety research, (Vol. 6, pp. 3-11). Lisse, Netherlands: Swets & Zeitlinger.
Cole, P. M., Martin, S. E., & Dennis, T. A. (2004). Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development research. Child Development, 75, 317–333.
Eisenberg, N., & Morris, A. S.(2002).Children’s emotion-related regulation. In H. Reese & R. Kail (Eds.), Advances in child development and behavior (Vol. 30, pp. 189–229). San Diego, CA: Academic Press.
Ferenzel, A., Pekrun, R., & Goetz, T. (2007). Girls and mathematics —A “hopeless” issue? A control-value approach to gender differences in emotions towards mathematics. European Journal of Psychology of Education. 22(4), 497-514.
General administration of Ardabil province education. (2015). A statistical report high school students Ardabil city in 2014-2015 academic year. Research group. (Persian).
Goetz, T., Pekrun, R., Hall, N., & Haag, L. (2006). Academic emotions a social-cognitive perspective: Antecedents and domain specificity of students, affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology, 76, 289-308.
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 3–26). New York: Guilford Press.
Haga, S. M., Kraft, P., & Corby, E-M. (2009). Emotion regulation: Antecedents and well-Being outcomes of cognitive reappraisal and expressive suppression in cross-cultural samples. Journal of Happiness Stud, 10, 271–291.
Lazarus, R.S. (1999). Stress and emotion: A new synthesis. New York: Springer.
Kadivar, P., Farzad, V., Kavosian, J,. Nikdel, F. (2010). Validation of Pekrun achievement emotional questionnaire. Innovation in education. 32(8), 7- 38. (Persian).
Meltzer, L.(Ed.).(2010). Promoting Executive Function in the Classroom (pp. 175-201): The Guilford Press.
Pekrun, R., Frenzel, A. Goetz, T. & Perry, R. (2007). The control- value of achievement emotions: An integrative approach to emotions in education. In P.A. Shutz, & R. Pekrun, (Eds.). Emotion in Education (pp.13-36). San Diego, CA: Academic Press.
Pekrun, R., Goetz, T., & Perry, R.P. (2005). Achievement Emotions Questionnaire (AEQ), Users manual. Munich, Germany: Department of psychology, University of Munich.
Sattari, B., pourshahriar, H., shokri, O. (2016). The confirmatory factor analysis and internal consistency of Learning-Related Emotion Scales (LRES). Educational measurement, 20 (6), 31-53. (Persian).
Sattari, b. (2013). The factor structure of achievement emotional questionnaire in students. Contemporary psychology, 7 (suppl.), 1588-1592. (Persian).
Solberg Nes, L., Roach, A. R., & Segerstrom, C. S. (2009). Executive Functions, Self-Regulation, and Chronic Pain: A Review. Ann. Beha, 37, 173-183.
Stein, J. (2010). Emotional self-Regulation a critical component of executive function. In L. Meltzer (Ed.), Promoting Executive Function in the Classroom (pp. 175-201). The Guilford Press.
Tamers, L. T., Janick, D., & Helgeson, V.S. (2002). Sex differences in copying behavior: A meta analytic review and examination of relative copying. Personality and Social Psychology Review, 6(1), 2-30.
Weiner, B. (1985). An attribution theory of achievement motivation and emotion. Psychological Review, 92, 548–573.
Zare, H., Amirpour, B. (2012). Cognitive emotion regulation strategies among left and right –handed students: gender and month of birth. Armaghane danesh, 17 (3), 225-232. (Persian).
Zeidner, M. (2007). Test Anxiety in Educational Contexts: Concepts, findings, and future directions. In P. A. Schutz, R. Pekran (Eds.), Emotion in Education (pp. 165-184). San Diego, CA: Academic Press.
Zeidner, M., & Matthews, G. (2005). Evaluative anxiety. In A. Elliot & C. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation (pp. 141-166). New York: Guilford Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,772 |