![سامانه مدیریت نشریات علمی دانشگاه محقق اردبیلی](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 370 |
تعداد مقالات | 3,276 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,854,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,322,807 |
فعالیت امواج مغزی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص: (مطالعه مروری سیستماتیک ) | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 1، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2025.15687.2189 | ||
نویسنده | ||
محبوبه کیانی* | ||
دانشجوی دکتری در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
اهداف: اختلال یادگیری خاص، یک اختلال عصبی رشدی است که منشأ زیستی دارد. یعنی پایه و اساس نابهنجاریهای موجود در سطح شناختی است و نشانههای رفتاری اختلال از آن نشات گرفتهاند. در راستای شناسایی عوامل ایجادکننده این ناتوانایی، در تحقیقات متعددی به زیربنای فیزیولوژیکی این اختلال پرداخته شده است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر به مطالعۀ مروری سیستماتیک مربوط به ارتباط فعالیت مغزی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و زیر گروههای اختلال یادگیری خاص میپردازد. در این پژوهش روش مطالعه مروری سیستماتیک، با استفاده از پایگاههای علمی معتبر فارسیزبان به بررسی مقالات علمی - پژوهشی مرتبط از سال 1375 تا 1402 در ایران پرداخته شده است. انتخاب مطالعات (از طریق مطالعه 39 چکیده مقاله) با کلمات کلیدی مرتبط جستجو و 11 مطالعه حائز شرایط ورود بر اساس بیانیه پریزما بهعنوان نمونه نهایی انتخاب شدند. یافته ها: بهدستآمده، ارتباط معناداری را بین انواع امواج مغزی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و تأثیر این امواج در زیر گروههای این اختلال نشان میدهد. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهد که نابهنجارهای شناختی مشاهده شده در این کودکان به طور معناداری با الگوهای خاص فعالیت مغزی مرتبط است. این یافتهها به درک بهتر مکانیسمهای زیرین این اختلال کمک کرده و میتوانند مبنای طراحی مداخلات درمانی هدفمند قرار گیرند. همچنین ضرورت انجام تحقیقات بیشتر در مورد رابطه بین فعالیتهای مغزی و عملکردهای شناختی تأکید شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری خاص؛ عصب روانشناختی؛ امواج مغزی؛ الکتروآنسفالوگرافی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 72 |