تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 370 |
تعداد مقالات | 3,276 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,854,302 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,322,876 |
طراحی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس انگیزه یادگیری در دانشآموزان مدرسه تیزهوشان | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2025.14089.1035 | ||
نویسندگان | ||
مریم عبدالهی مقدم* 1؛ علی شریفی فرد2؛ صفدر نبی زاده3؛ گلناز علی بابائی2 | ||
1مشاور مرکز مشاوره آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه | ||
2مشاور | ||
3استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزش عالی عمران و توسعه، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: اشتیاق و علاقهمندی به یادگیری، منجر به پیشرفتهای تحصیلی و آگاهسازی جامعه شده و از این طریق، پیشرفتهای اجتماعی و فرهنگی را دامن میزند. هدف پژوهش پیشرو نیز طراحی و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس انگیزه یادگیری در دانشآموزان مدرسه تیزهوشان بود. روش و ابزارها: روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل عاملی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه مدرسه تیزهوشان شهرستان خرمآباد بود که تمامی آنها به روش سرشماری انتخاب گردیدند. بنابراین، حجم نمونه 128 شرکتکننده بود. ابزارها نیز شامل مقیاس انگیزه به یادگیری (LMS-39) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS-5) بود. نتایج: پس از تحلیل اکتشافی، 11 گویه به دلیل بارهای عاملی نامناسب از پرسشنامه حذف شدند و 28 گویه پرسشنامه نهایی را تشکیل دادند. در نهایت ویژگی-های روانسنجی مطلوب و منطبق گزارش گردید و آلفای کرونباخ نیز 87/0 به دست آمد. بحث و نتیجهگیری: بنابراین این مقیاس، در جهت اهداف پژوهشی و آموزشی، قابلیت اجرا در جامعه دانشآموزان ایرانی، با تاکید بر مدارس تیزهوشان را دارد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 |