تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 370 |
تعداد مقالات | 3,276 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,854,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,322,812 |
تدوین مولفهها و عناصر و تعیین اعتبار الگوی استعدادیابی و هدایت تحصیلی دانشآموزان در مدارس البرز | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1403 اصل مقاله (956.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.16227.1501 | ||
نویسندگان | ||
مریم رجبیان ده زیره1؛ رحیم مرادی2؛ حسن طاهری* 3 | ||
1دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: استعدادیابی و هدایت تحصیلی بهعنوان یکی از ارکان اساسی در توسعه استعدادها و انتخاب مسیر شغلی و تحصیلی دانشآموزان، نیازمند الگوهای جامع و علمی است. هدف از پژوهش حاضر تدوین مولفه ها و عناصر و تعیین اعتبار الگوی استعدادیابی و هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس البرز بود. روششناسی پژوهش: پژوهش حاضر با روش کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد انجام شد. جامعه آماری شامل صاحبنظران و متخصصان مشاوره، راهنمایی شغلی و هدایت تحصیلی بود که از میان آنها 12 نفر به روش نمونهگیری نظری برای مصاحبه عمیق انتخاب شدند. مصاحبهها تا اشباع نظری ادامه یافت. برای اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی، 14 متخصص بهصورت نمونهگیری هدفمند مشارکت داشتند. ابزار پژوهش شامل مصاحبه با متخصصان و مشاوران مدارس بود. جهت بررسی روایی محتوایی الگوی پیشنهادی، از شاخص روایی محتوایی(CVI) و مناسبت کلی(S-CVI) استفاده شد. یافتهها: شاخص روایی محتوایی(CVI) نشان دهنده جامعیت قضاوت های مربوط به روایی یا قابلیت مدل، یا ابزار نهایی می باشد. از آنجایی که حداقل مقدار قابل قبول برای CVI برابر با 79/0 است، نتایج نشان می هد که این عدد برای تمام معیارهای الگو بالای 79/0 است و لذا می توان نتیجه گرفت که الگوی پیشنهادی از روایی محتوایی مناسبی برخورد است. بحث و نتیجهگیری: با توجه نتایج، الگوی استعدادیابی و هدایت تحصیلی میتواند به دانشآموزان امکان طراحی و راهبردیکردن آینده شغلی و تحصیلی خود را بدهد و به آنها اعتماد به نفس و امید بیشتری برای دستیابی به اهداف خود ببخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استعدادیابی؛ هدایت تحصیلی؛ مدل پارادایمی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 67 |