
تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 426 |
تعداد مقالات | 3,749 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,892,648 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,085,433 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اوباشگری مجازی در دانشآموزان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 59-70 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.15948.5959 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ نسترن سیداسماعیلی قمی2؛ بهمن زردی گیکلو3؛ سعید خاکدال قوجهبیگلو4 | ||
1استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی ور وانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران. | ||
3کارشناسیارشد روانشناسی، آموزگار استثنایی، اداره کل آموزش و پرورش اردبیل، پارسآباد، ایران. | ||
4دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس اوباشگری مجازی در دانشآموزان انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعهی آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دورهی متوسطهی دوّم شهر گرمی در سالتحصیلی 1403-1402 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 328 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اوباشگری مجازی هامارتا و همکاران، مقیاس صفات چهارگانهی تاریک شخصیت عطادخت و همکاران ، پرسشنامهی هوش هیجانی برادبری-گریوز و مقیاس نشخوار خشم ساکودولسکی و همکاران استفاده شد. برای بررسی پایایی از روش ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و برای بررسی روایی از تحلیل عاملی تأییدی و روایی واگرا استفاده شد. تمامی تحلیلها با استفاده از نرم افزار SPSS27 نسخه و نرم افزار LISREL8/8 نسخه انجام گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از ضریب همسانی درونی نشان داد که مقیاس 3 عاملی اوباشگری مجازی از پایایی مناسبی برخوردار است به گونهای که ضریب آلفای کرونباخ برای عامل اوباشگری مبتنی بر آسیبرساندن (92/0=α)، برای عامل اوباشگری مبتنی بر تحریک (فتنهانگیزی) (86/0=α) ، برای عامل اوباشگری مبتنی بر فریبکاری (78/0=α) و برای کل مقیاس (94/0=α) به دست آمد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نیز بیانگر روایی سازه مناسب مقیاس اوباشگری مجازی بود. نتیجهگیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که مقیاس اوباشگری مجازی برای سنجش این سازه در نمونههای دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
اوباشگری؛ مجازی؛ روانسنجی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
برادبری، ت.، و گریوز، ج. (1384). آزمون هوش هیجانی. ترجمه مهدی گنجی. تهران: انتشارات ساوالان.
جماعتی اردکانی، ر.، اخوان تفتی، م.، و منادی، م. (1403). پدیده رهاشدگی در دانش آموزان نارساخوان: درک پیامدهای بلندمدت غفلت از دانش آموزان نارساخوان. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(1)، 39-51. Doi: 10.22098/jld.2025.15469.2181
عطادخت، ا.، زردی گیکلو، ب.، لاله، ح. (1398). بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس جدید صفات چهارگانه تاریک شخصیت. مجله روان شناسی، 23(3)، 319-303.
قاسمی، و. (1392) مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics. تهران، انتشارات جامعه شناسان.
سلطانی، م.، نریمانی، م.، موسی زاده، ت. (1403). بررسی اثر بخشی آموزش راهبرد های خود تعلیمی کلامی بر سازگاری اجتماعی و هماهنگی دیداری حرکتی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری. مجله ناتوانی های یادگیری، 14(2)، 1-11.
گنجی، ح.، میرهاشمی، م.، ثابت، م. (1385). هنجاریابی مقدماتی آزمون هوش هیجانی برادبری-گریوز. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی(اندیشه و رفتار)، 2، 35-23.
محسنین، ش.، اسفیدانی، م. ر. (1393). معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart-PLS: آموزشی و کاربردی. تهران، انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر.
Ao, S. H., & Mak, A. K. (2021). Regenerative crisis, social media publics and Internet trolling: A cultural discourse approach. Public Relations Review, 47(4), 102072. DOI: 10.1016/j.pubrev.2021.102072 Atadokht, A., Zardi Gikloo, B., & Laleh, H. (2019). Investigating Psychometric Properties of New Scale of Dark Tetrad. Journal of Psychology, 23(3), 303-319. (Persian) Bakioğlu, F. (2017). Internet addiction and social self-efficacy: The mediator role of loneliness. Annals of Psychology, 36(3), 435-442. DOI: 10.6018/analesps.394031. Besharat, M. A. (2011). Factorial and cross-cultural validity of a Farsi version of the Anger Rumination Scale. Psychological Reports, 108, 317-328. DOI: 10.2466/02.08.09.PR0.108.1.317-328 Bosacki, S., Dane, A., Marini, Z., & YLC-CURA. (2007). Peer relationships and internalizing problems in adolescents: Mediating role of self-esteem. Emotional & Behavioural Difficulties, 12(4), 261–282. DOI: 10.1080/13632750701664293. Brown, W. M., Hazraty, S., & Palasinski, M. (2019). Examining the Dark Tetrad and its links to cyberbullying. Cyberpsychology Behavior and Social Networking, 22(8), 552–557. DOI:10.1089/cyber.2019.0172 Buckels, E., Trapnell, P., Andjelovic, T., & Paulhus, D. (2018). Internet trolling and everyday sadism: Parallel effects on pain perception and moral judgment. Journal of Personality, 87(2), 328–340. DOI: 10.1111/jopy.12393 Buckels.E. E., Trapnell.P.D., & Paulhus.D. L. (2014). Trolls just want to have fun. Personality and Individual Differences, 67, 97-102. DOI: 10.1016/j.paid.2014.01.016 Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS Scales. Journal of Personality and Social Psychology, 67(2), 319– 333. DOI: 10.1037/0022-3514.67.2.319 Case, C., & King, D.L. (2018). Internet Trolling Victimization: An empirical examination of incidence in undergraduate business students. Research in Higher Education Journal, 34. Coles B, West M. (2016). Trolling the trolls: Online forum users constructions of the nature and properties of trolling. Computers in Human Behaviour, 60, 233–244. DOI: 10.1016/j.chb.2016.02.070 Cook, C., Schaafsma, J., & Antheunis, M. (2018). Under the bridge: An in-depth examination of online trolling in the gaming context. New Media & Society, 20(9), 3323–3340. DOI: 10.1177/1461444817748578 Craker, N., & March, E. (2016). The dark side of Facebook: The dark tetrad, negative social potency, and trolling behaviours. Personality and Individual Differences, 102, 79–84. DOI: 10.1016/j.paid.2016.06.043 emsar, V., Brace-Govan, J., Jack, G., & Sands, S. (2021). The social phenomenon of trolling: Understanding the discourse and social practices of online provocation. Journal of Marketing Management, 37(11–12), 1058–1090. DOI: 10.1080/0267257X.2021.1900335 Esharat, M. A., & Mohammadmehr, R. (2009). Psychometric properties of anger rumination scale. Journal of Nursing and Midwifery Faculty, 65, 36-43. (Persian) Fichman, P., & Sanfilippo, M. R. (2016). Online Trolling and Its Perpetrators: Under the Cyberbridge. Rowman & Littlefield Publishers. Gemiharto, I., & Sukaesih. (2020). The phenomenon of Internet trolling and the spreading of hate speech onsocial media. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(1), 510–517. Gibb, Z. G., & Devereux, P. G. (2014). Who does that anyway? Predictors and personality correlates of cyberbullying in college. Computers in Human Behavior, 38, 8–16. DOI: 10.1016/j. chb.2014.05.009 Goodboy, A. K., & Martin, M. M. (2015). The personality profile of a cyberbully: Examining the Dark Triad. Computers in Human Behavior, 49, 1–4. DOI: 10.1016/j.chb.2015.02.052 Hamarta, E., Akat, M., & Deniz, M. (2021). Development of online trolling scale: Validity and reliability study. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 11(63), 457-470. Hardaker, C. (2010). Trolling in asynchronous computer-mediated communication: From user discussions to academic definitions. Journal of Polymer Research, 6, 215–242. DOI: 10.1515/jplr.2010.011 Jain, N., Kowalski, C., Johnson, L., & Saklofske, D. (2022). Dark thoughts, dark deeds: An exploration of the relationship between the Dark Tetrad and aggression. Current Psychology. DOI: 10.1007/s12144-022-02993-4 Jamaati Ardakani, R., Akhavan Tafti, M., & Monadi, M. (2024). The phenomenon of abandonment in dyslexic students: Understanding the long-term consequences of neglecting dyslexic students. Journal of Learning Disabilities, 14(1),39-51. (Persian) Doi: 10.22098/jld.2025.15469.2181 Kemp, S. (2022). Digital around the world. Kepios. https://datareportal.com/global-digital-overview Lenhart, A. (2012). Teens, smartphones, & texting (Retrieved from) http://www. pewinternet.org/2012/03/19/teens-smartphones-texting/. Lopes, B., & Yu, H. (2017). Who do you troll and why: An investigation into the relationship between the Dark Triad Personalities and online trolling behaviours towards popular and less popular Facebook profiles. Computers in Human Behavior, 77, 69–76. DOI: 10.1016/j.chb.2017.08.036 Maltby, J., Day, L., Hatcher, R. M., Tazzyman, S., Flowe, H. D., Palmer, E. J., Frosch, C. A., O'Reilly, M., Jones, C., Buckley, C., Knieps, M., & Cutts, K. (2016). Implicit theories of online trolling: Evidence that attention-seeking conceptions are associated with increased psychological resilience. British Journal of Psychology, 107(3), 448–466. DOI: 10.1111/bjop.12154 Mann, M., Hosman, C. M., Schaalma, H. P., & de Vries, N. K. (2004). Self-esteem in a broad-spectrum approach for mental health promotion. Health Education Research, 19(4), 357–372. DOI: 10.1093/her/cyg041. March E, Grieve R, Marrington J, et al. (2017). Trolling on Tinder (and other dating apps): examining the role of the Dark Tetrad and impulsivity. Personality and Individual Differences, 110,139–143. DOI: 10.1016/j.paid.2017.01.025 March, E. (2019). Psychopathy, sadism, empathy, and the motivation to cause harm: New evidence confirms malevolent nature of the internet troll. Personality and Individual Differences, 141, 133–137. DOI: 10.1016/j.paid.2019.01.001 March, E., & Steele, G. (2020). High esteem and hurting others online: Trait sadism moderates the relationship between self-esteem and internet trolling. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 23(7), 441–446. DOI: 10.1089/cyber.2019.0652 March, E., Marrington, J. (2019). A Qualitative Analysis of Internet Trolling. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 1-6. DOI: 10.1089/cyber.2019.0652 Masui, K. (2019). Loneliness moderates the relationship between Dark Tetrad personality traits and Internet trolling. Personality and Individual Differences, 150, 109475. DOI: 10.1016/j.paid.2019.06.018 Mitsopoulou, E., & Giovazolias, T. (2015). Personality traits, empathy and bullying behavior: A meta-analytic approach. Aggression and Violent Behavior, 21, 61–72. DOI: 10.1016/j.avb.2015.01.007 Molenda, Z., Marchlewska, M., Rogoza, M., Michalski, P., Górska, P., Szczepańska, D., & Cislak, A. (2022). What makes an Internet troll? On the relationships between temperament (BIS/BAS), Dark Triad, and Internet trolling. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 16(5), 11. DOI: 10.5817/CP2022- 5-11 Nicol, S. (2012). Cyber-bullying and trolling. Youth Studies Australia, 31(4), 3–4 (Retrieved from https://learning.wintec.ac.nz/pluginfile.php/229483/mod_resource/content/1/Youth_Studies_social_media_nicol_003.pdf) Özteke Kozan, H. İ., & Hamarta, E. (2017). Body image in emerging adulthood: The role of attachment and social appearance anxiety. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 7(48), 63-81. DOI: 10.1177/00332941231159600 Papapicco, C., & Quatera, I. (2019). “Do not make to eat to troll!”: The dark side of web. Online Journal of Communication and Media Technologies, 9(2), e201910. DOI: 10.29333/ojcmt/5764 Paulhus, D. L., & Dutton, D. G. (2016). Everyday sadism. In V. Zeigler-Hill, & D. K. Marcus (Eds.), The dark side of personality: Science and practice in social, personality, and clinical psychology (pp. 109–120). American Psychological Association. DOI: 10.1037/14854-006 Peker, A. (2019). Rehberlik öğretmeni adaylarında dikkat kontrolünün siber zorbalığa ilişkin duyarlılık üzerindeki yordayıcı rolü. Milli Eğitim, 49(25), 343-368. DOI: 10.53850/joltida.1087377 Savci M, Aysan F. (2017). Technological addictions and social connectedness: predictor effect of internet addiction, social media addiction, digital game addiction and smartphone addiction on social connectedness. Dusunen Adam The Journal of Psychiatry and Neurological Sciences, 30(3), 202-216. DOI: 10.5350/DAJPN2017300304. Savcı, M., Ercengiz, M., Yıldız, B., Griffiths, M. D., & Aysan, F. (2021). Can risky behaviors, gaming addiction, and family sense of coherence accurately classify gender among university students?. Current Psychology, DOI: 10.1007/s12144-020-01284-0. Sest, N., March, E. (2017). Constructing the cyber-troll: Psychopathy, sadism, and empathy. Personality and Individual Differences, 119, 69-72. DOI: 10.1016/j.paid.2017.06.038 Shachaf, P., & Hara, N. (2010). Beyond vandalism: Wikipedia trolls. Journal of Information Science, 36, 357–370. DOI: 10.1177/0165551510365390. Smith, P. K., & Slonje, R. (2012). Cyberbullying: The nature and extent of a new kind of bullying, in and out of school. In S. R. Jimerson, S. M. Swearer, & D. L. Espelage (Eds.), Handbook of bullying in schools: An international perspective (pp. 249–262). Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., & Tippett, N. (2008). Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(4), 376–385. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2007.01846.x Soltani, M., & Narimani, M., & Mousazadeh, T. (2025). Investigating the effectiveness of teaching verbal self-teaching strategies on social adaptation and visual motor coordination of students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 14(2), 1-11. (Persian) DOI:10.22098/jld.2023.13578.2120 Sukhodolsky, D. G., Golub, A., & Cromwell, E. N. (2001). Development and validation of the anger rumination scale. Personality and Individual Differences, 31, 689-700. DOI: 10.1016/S0191-8869(00)00171-9 Suler, J. (2004). The Online Disinhibition Effect. CyberPsychology & Behavior, 7(3), 321–326. DOI: 10.1089/1094931041291295 Sun, H., & Fichman, P. (2020). The collective trolling lifecycle. Journal of the Association for Information Science and Technology, 71(7), 770–783. DOI: 10.1002/asi.24296 Taylor, S. E., Lerner, J. S., Sherman, D. K., Sage, R. M., & McDowell, N. K. (2003). Are self-enhancing cognitions associated with healthy or unhealthy biological profiles? Journal of Personality and Social Psychology, 85(4), 605–615. DOI: 10.1037/0022-3514.85.4.605 Wang, F., & Veugelers, P. J. (2008). Self-esteem and cognitive development in the era of the childhood obesity epidemic. Obesity Reviews : An official Journal of the International Association for the Study of Obesity, 9(6), 615–623. DOI: 10.1111/j.1467-789X.2008.00507.x. Widyanto, L., & Griffiths, M. D. (2011). An empirical study of problematic Internet use and self-esteem. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning, 1(1), 13–24. DOI: 10.4018/ijcbpl.2011010102. Włodarska, K. A., Zyskowska, E., Terebus, M. K., & Rogoza, R. (2021). The Dark Triad and BIS/BAS: A meta-analysis. Current Psychology, 40(11), 5349–5357. DOI: 10.1007/s12144-019-00467-8. Zezulka, L. A., & Seigfried-Spellar, K. C. (2016). Differentiating cyberbullies and Internet trolls by personality characteristics and self-esteem. Journal of Digital Forensics, Security and Law, 11(3), 5. DOI: 10.15394/jdfsl.2016.1415. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |