تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 363 |
تعداد مقالات | 3,208 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,720,690 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,225,293 |
نقش مولفههای اراده معلمان بر کاربست راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.7872.4473 | ||
نویسندگان | ||
مریم محمدی1؛ حسن حیدری* 2؛ خلیل غفاری3 | ||
1دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
2دانشیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور مطالعه نقش مولفههای اراده معلمان بر کاربست راهبردهای مدیریت منابع یادگیری آنان انجام شد. روش پژوهش از نظر راهبرد اصلی: کمی؛ از نظر هدف: توسعهای؛ از نظر راهکار اجرایی: میدانی و اسنادی و از نظر تکنیک تحلیلی: توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را معلمان شاغل به تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) نیمسال دوم سال تحصیلی 1398-1397 در دانشگاه محقق اردبیلی به تعداد 426 نفر تشکیل داد. روش نمونهگیری در این پژوهش نمونه گیری تصادفی بود. حجم نمونهی کلی بر اساس جدول کرجسی- مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α؛ قریب به 196 نفر در نظر گرفته شد. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامهی راهبردهای مدیریت منابع یادگیری با پایایی (77/0) و پرسشنامهی اراده با پایایی (83/0) جمع آوری گردید. دادههای جمع آوری شده با استفاده از رگرسیون مدل ورود تحلیل شد. نتایج نشان داد که با اطمینان 99 درصد ابعاد اراده به گونهی معنیداری 48 درصد راهبردهای مدیریت منابع یادگیری یادگیرندگان را تبیین مینمایند که به ترتیب از بیشترین به کمترین، سهم کنترل انگیزشی(369/0= )، کنترل دیگران (181/0= )، کنترل هیجانی (169/0 = )، کنترل شناختی(132/0 = ) و کنترل محیط (125/0) در سطح اطمینان 99 درصد معنیدار است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای مدیریت منابع یادگیری؛ اراده؛ کنترل انگیزشی؛ کنترل دیگران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 |