تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,476,178 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,054,279 |
بررسی رابطه بین رهبری تحولگرا و اشتیاق شغلی با نقش میانجی آوای سازمانی در بین معلمان ابتدایی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 2، 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.12136.5473 | ||
نویسندگان | ||
بهروز اسکندرپور* 1؛ حسن احمدی2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین رهبری تحولگرا و اشتیاق شغلی با نقش میانجی آوای سازمانی در معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل صورت گرفته است. روششناسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی– همبستگی از نوع معادلات ساختاری صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان ابتدایی ناحیه دو شهر اردبیل در سال 1401 تشکیل دادند که بر اساس آخرین آمار واطلاعات موجود تعداد کل آنها معادل 1260 نفر هستند که با استفاده از فرمول کوکران 294 نفر به صورت نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادههای مربوط از پرسشنامه اشتیاق شغلی، آوای سازمانی و رهبری تحولگرا استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتهها: نتایج آزمون حاکی از آن بود تاثیر مستقیم رهبری تحولگرا و اشتیاق شغلی در سطح اطمینان(95%) برابر با 296/0 است. همچنین اثر غیر مستقیم متغیر رهبری تحولگرا و اشتیاق شغلی با تأثیر متغیر میانجی آوای سازمانی در سطح اطمینان(95%) برابر با 313/0 میباشد. نتیجهگیری: این تحقیق نشان میدهد که رهبر باید بتواند بازتاب خوبی برای معلمان باشد تا اشتیاق شغلی را افزایش دهد. بنابراین اگر مدیران استراتژیهای رهبری تحولآفرین را به عنوان یک الزام بر سبک رهبری خود در نظر گیرند، از این طریق میتوانند معلمان را به گونهای نسبت به کارشان مشتاق کنند که در هر سطحی با آن ارتباط برقرار کرده و یک احساس اشتیاق و تمایل شغلی در آنها پدیدار گردد | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: رهبری تحولگرا؛ اشتیاق شغلی؛ آوای سازمانی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 |