تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,007 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,465,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,046,401 |
بررسی تأثیرگیاهان زینتی بر توان نسبی امواج مغزی آلفا با رویکرد کاهش استرس یادگیری در محیط آموزشی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.14955.5836 | ||
نویسندگان | ||
سعداله علیزاده اجیرلو1؛ فرشته رئیسی ساداتی2؛ یونس پوربیرامی هیر* 3؛ محمد نریمانی4 | ||
1گروه مهندسی فضای سبز، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز،تبریز، ایران. | ||
2اصلاح و بیوتکنولوژی باغبانی، گروه علوم باغبانی، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3دانشکده کشاورزی گروه علوم باغبانی | ||
4گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: فضای سبز بارنگهای متنوع گلها، گیاهان و عناصر بصری خود بر سیستم اعصاب مرکزی از طریق ترشح هورمونهای خاص، حالات، وضعیت ذهنی و سطح انرژی افراد را تحت تأثیر قرار میدهند. قابلیتهای بالایی فضای سبز نقش آشکاری در پایداری تعادل روانی در فرآیند فعالیتهای ذهنی ایفا میکند و باعث ایجاد واکنش های های عاطفی و زیباشناختی در افراد، کنترل اختلال اضطراب ازجمله کاهش میزان استرس یادگیری میشود. روش: پژوهش حاضر ازنظر نوع استفاده کاربردی، به روش تحلیلی –شبه آزمایشی با رویکرد آماری –کمی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی به تعداد 32 دانشجو منتخب در دو ردههای سنی 20 تا 25 ساله و 25 تا 40 ساله، با توجه به ملاکهای ورود و خروج از پژوهش به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها دستگاه الکتروانسفالوگرافی کمی (QEEG) جهت ثبت فعالیت امواج مغزی آلفا انتخاب گردید. جهت تجزیهوتحلیل امواج ثبتشده از نرمافزار نورو گاید و تحلیل آماری دادههای کمی از نرمافزار آماری (SAS) استفاده شد. یافتهها: محیط حاوی گیاه نسبت به محیط فاقد گیاه در افزایش امواج آلفای مغز تأثیر معنیداری داشته و توان نسبی آلفا نیمکرههای مغزی زنان و مردان زیر 25 سال به هنگام تماشای گیاهان افزایش داده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر با ارائه تأثیرات روانشناسانه فضای سبز کمک میکند که قبل از اقدام در طراحی فضای سبز با علم بر نحوه تأثیرگذاری آن اقدامات بر توان فعالیت مغزی و کاهش میزان استرس یادگیری در محیط آموزشی با طراحی مناسب باعث ارتقای سلامت روانی دانشجویان گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
فضای سبز؛ الکتروانسفالوگرافی کمی؛ استرس یادگیری؛ توان نسبی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 |