تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,007 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,465,745 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,046,376 |
اثربخشی فیلیال تراپی بر کارکردهای اجرایی، انعطافپذیری شناختی و خودکارآمدی کودکان 8 تا 12 سال دارای اختلال یادگیری نوشتن | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2024.14782.1049 | ||
نویسندگان | ||
عارفه نصراصفهانی1؛ سمیه پورمیدانی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش با هدف اثربخشی فیلیال تراپی بر کارکردهای اجرایی، انعطافپذیری شناختی و خودکارآمدی کودکان 8-12 سال دارای اختلال یادگیری نوشتن انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 8-12 ساله شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که، پس از انتخاب مراکز مشاوره فعال در حوزه کودک به صورت دسترس30کودک از طریق ملاک های ورود و خروج و به صورت هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش( هر کدام 15 نفر) گمارش شدند. ابزارپژوهش حاضرشامل پرسشنامه های کارکردهای اجرایی نجاتی (1392)، انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، خودکارآمدی موریس (2001)، اختلال یادگیری فلاح چای(1374) و 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش فیلیال تراپی لندرث و براتون ( 2006) بود. در حالی که گروه گواه آموزشی دریافت ننمودند. در نهایت داده های حاصل از پژوهش حاضر به کمک آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر) درنرم افزار Spss26 تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد فیلیال تراپی برکارکردهای اجرایی؛ بر انعطاف پذیری شناختی و خودکارآمدی در کودکان 8 تا 12 سال دارای اختلال یادگیری نوشتن اثربخش است(01/0>p). نتیجه گیری: با توجه نتایج به دست آمده می توان چنین نتیجه گیری نمود که فیلیال تراپی درمانی مناسب برای رفع مشکلات کودکان دارای اختلال نوشتن محسوب می گردد. از این رو پیشنهاد می گردد این روش درمانی مورد توجه مشاورین و روانشناسان قرار گیرد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 |