تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,007 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,465,750 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,046,379 |
بررسی نقش ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با سازگاری اجتماعی و کیفیت دوستی در دانشآموزان | ||
پژوهش در روان درمانی کودک و نوجوان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/rcap.2024.15598.1065 | ||
نویسندگان | ||
شهرام واحدی1؛ امیر یکانی زاد* 2؛ سمیه عالی زاده3 | ||
1استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: پژوهش حاضر، باهدف بررسی نقش ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با سازگاری اجتماعی و کیفیت دوستی در دانشآموزان میباشد. روش ها: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر خوی در سال تحصیلی 1403- 1402 که تعداد آنها 5543 بود. تعداد 360 دانشآموز با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها مقیاس نیازهای بنیادین روانشناختی (لی گاردیا و همکاران، 2000)، پرسشنامه کیفیت دوستی (زهره وند، 1380) و پرسشنامه سازگاری فردی – اجتماعی کالیفرنیا (کلارک و همکاران، 1953) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام در نرم افزار 23 spss - تحلیل شدند. یافته ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی همبستگی مثبت و معنیداری با مؤلفههای سازگاری اجتماعی (قالبهای اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، روابط خانوادگی، روابط مدرسهای و روابط اجتماعی) و با مؤلفههای کیفیت دوستی (مجاورت، افشای خود، رضایتمندی و اعتماد) و همبستگی منفی و معنیداری با مؤلفههای سازگاری اجتماعی در (علائق ضداجتماعی) وجود دارد. علاوه بر این نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی به میزان 30 درصد میتواند سازگاری اجتماعی و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی به میزان 37 درصد میتواند کیفیت دوستی دانشآموزان را پیشبینی کند. نتیجه گیری: درمجموع، نتایج بهدستآمده از این پژوهش، وقتی ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی دانشآموزان برآورده شود راهبردی مؤثر برای بهبود سازگاری اجتماعی و کیفیت دوستی در دانشآموزان میباشد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 |