تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 340 |
تعداد مقالات | 2,929 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,396,310 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,989,873 |
بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه کوتاه پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان در دانش آموزان: DERS-16 | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 2، 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.8648.4747 | ||
نویسندگان | ||
تقی اکبری* 1؛ سعید پورعبدل2؛ رامین غریب زاده3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
3دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی. اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی نسخه کوتاه پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان در دانشآموزان (DERS-16) بود. مواد و روشها : جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 (به تعداد 12196) دانشآموز بود که تعداد 380 نفر به روش نمونهگیری در دسترس از طریق اینترنت (برنامه شاد) انتخاب شدند. جهت محاسبه روایی همگرا و تشخیصی از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی استفاده شد. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. پایایی به کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی انجام شد. یافتهها : نتایج تحلیل عاملی تأییدی همانند فرم اصلی، پنج عامل عدم وضوح هیجانی، دشواری در کنترل تکانهها، دشواری در انجام رفتارهای هدفمند، دسترسی محدود به راهبردهای مؤثر تنظیم هیجان و عدم پذیرش پاسخهای هیجانی را مورد تائید قرار داد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 84/0 و برای خرده مقیاسهای عدم وضوح هیجانی، دشواری در کنترل تکانهها، دشواری در انجام رفتارهای هدفمند، دسترسی محدود به راهبردهای مؤثر تنظیم هیجان و عدم پذیرش پاسخهای هیجانی به ترتیب برابر90/0، 84/0، 86/0، 85/0، 87/0 به دست آمد. علاوه بر این، ضریب بازآزمایی با فاصله چهار هفته برای کل پرسشنامه 72/0 و برای خرده مقیاسهای عدم وضوح هیجانی، دشواری در کنترل تکانهها، دشواری در انجام رفتارهای هدفمند، دسترسی محدود به راهبردهای مؤثر تنظیم هیجان و عدم پذیرش پاسخهای هیجانی به ترتیب برابر 68/0، 80/0، 69/0، 82/0 و 77/0 به دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی نشاندهنده روایی همگرا و تشخیصی مطلوب پرسشنامه بود (001/0P<). نتیجه گیری : با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت که پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازهگیری دشواری در تنظیم هیجان دانشآموزان است. | ||
کلیدواژهها | ||
دشواری در تنظیم هیجان؛ روایی؛ پایایی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 672 |