تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 362 |
تعداد مقالات | 3,209 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,713,729 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,221,105 |
الگوی ساختاری ارتباط میان سبکهای دلبستگی ناایمن و علائم افسردگی در دانشآموزان: نقش میانجی کمالگرایی | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 2، مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.14161.5738 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سادات حسینی1؛ محمود نجفی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری کمالگرایی در ارتباط بین سبکهای دلبستگی ناایمن با نشانههای افسردگی انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و الگوی پیشنهادی روابط در پژوهش با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعهی آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان مقطع دوم دبیرستان شهرستان دلیجان در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل داده بودند. 550 دانشآموز به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از ابزارهای پرسشنامه سبک دلبستگی (کولینز و رید، 1990)، پرسشنامه کمالگرایی (هویت و فلت، 1991) و زیر مقیاس افسردگی در پرسشنامهی ۲۱ سوالی داس (لاویبوند و لاویبوند، ۱۹۹۵ ) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدل ساختاری ارائه شده در پژوهش با دادههای گرداوری شده برازش دارد و رابطهی مستقیم افسردگی با دلبستگی اجتنابی، دلبستگی دوسوگرا و کمال گرایی مثبت (001/0 p =) است. همچنین رابطهی غیرمستقیم افسردگی و سبک های دلبستگی اجتنابی (002/0 p =) و دوسوگرا (001/0 p =) با میانجیگری کمالگرایی معنیدار بود. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که کمالگرایی در رابطهی بین سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا با افسردگی نقش میانجی دارد. بنابراین میتوان با آموزش و افزایش آگاهی والدین، دانشآموزان و مسئولین آموزشی در حیطهی کمالگرایی ناکارآمد و سبکهای دلبستگی آسیبزا کیفیت روابط بین فردی را بهبود بخشید. یافتههای این پژوهش همچنین با تأکید بر نقش میانجیگری کمالگرایی در زمینههای آسیبشناسی روانی و طراحی برنامههای درمانی نیز کمککننده خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
افسردگی؛ سبک دلبستگی؛ کمالگرایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 379 |