تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 352 |
تعداد مقالات | 3,029 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,476,224 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,054,327 |
مدلسازی تاثیر راهبردهای انگیزشی و یادگیری از طریق اراده بر راهبردهای مدیریت منابع یادگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی | ||
رهبری آموزشی کاربردی | ||
دوره 5، شماره 2، تیر 1403، صفحه 196-211 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/ael.2024.15463.1452 | ||
نویسندگان | ||
مریم محمدی* 1؛ حسن حیدری2؛ خلیل غفاری3 | ||
1دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران | ||
2دانشیار گروه مشاوره، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران. | ||
3استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: این پژوهش به منظور ارائهی مدلی برای تاثیر راهبردهای انگیزشی و یادگیری از طریق اراده بر راهبردهای مدیریت منابع یادگیری دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام گرفت روششناسی پژوهش: روش پژوهش از نظر راهبرد اصلی: کمی؛ از نظر هدف: کاربردی؛ از نظر راهکار اجرایی: میدانی و اسنادی و از نظر تکنیک تحلیلی: توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) نیمسال دوم سال تحصیلی 1398-1397 در دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل می داد که در رشتههای مختلف مشغول تحصیل بودند. این دانشجویان در زمان اجرای پژوهش، حداقل به مدت دو نیمسال تحصیلی، سیستم آموزشی را تجربه نموده بودند. حجم جامعه تقریباً برابر 1159 نفر گزارش شده است روش نمونهگیری در این پژوهش نمونهگیری تصادفی ساده بود. حجم نمونهی کلی بر اساس جدول کرجسی- مورگان، با در نظر گرفتن خطای 05/0 = α؛ قریب به 289 نظر گرفته شد که پس از تکمیل و پالایش آنها تعداد 256 پرسشنامه قابل تحلیل بود. در این پژوهش جهت جمعآوری دادهها از، پرسشنامهی راهبردهای انگیزش برای یادگیری، و پرسشنامهی اراده استفاده گردید پرسشنامهی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران (1993) بازنویسی شده توسط دانکن و مککیچی (2005) حاوی سه مولفهی انگیزش (با پایایی88/0= α)، راهبردهای یادگیری (با پایایی92/0= α) و راهبردهای مدیریت منابع یادگیری (با پایایی77/0= α) در قالب پانزده زیرمقیاس؛ و پرسشنامهی ارده با پنج مولفه و بیست ویک سوال و (با پایایی83/0) که توسط کوینیین و کلر تدوین و هنجاریابی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای انگیزشی؛ راهبردهای یادگیری؛ اراده؛ راهبردهای مدیریت منابع یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 76 |