تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 340 |
تعداد مقالات | 2,929 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,395,854 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,989,814 |
بررسی رابطه بین تمرین بدنی و اعتیاد به موبایل با نقش میانجی خودکنترلی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.15311.2171 | ||
نویسنده | ||
ماهرخ دهقانی* | ||
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
1- اهداف ( Objectives ) اعتیاد به موبایل پدیدهای منفی و رو به رشد در بین دانشآموزان است که نیازمند توجه جدی پژوهشگران می باشد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین تمرین بدنی و اعتیاد به موبایل با نقش میانجی خودکنترلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری انجام شد. 2- مواد و روشها روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دارای اختلال یادگیری دورهی متوسطه شهر اردبیل بود که 145 نفر شناسایی و به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (2011)، پرسشنامه تمرینات بدنی گالوین، تولیا، روزنفیلد و کریسفون (2020)، پرسشنامه خودکنترلی تانجی (2004) و پرسشنامه اعتیاد به موبایل یونگ کو (2008)استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار Spss و برای بررسی برازش مدل از نرم افزار Smart Pls استفاده شد. 3- یافتهها نتایج تحلیل دادهها نشان داد که تمرین بدنی بر اعتیاد به موبایل تاثیر منفی و مستقیم دارد، خودکنترلی بر اعتیاد به موبایل تاثیر منفی و مستقیم دارد، تمرین بدنی بر خودکنترلی تاثیر مثبت و مستقیم دارد و تمرین بدنی بر اعتیاد به موبایل با نقش میانجی خودکنترلی اثر غیر مستقیم دارد. 4- نتیجه گیری بنابراین می توان نتیجه گرفت که تمرین بدنی و خودکنترلی از متغیرهای مهم و موثر بر اعتیاد به موبایل در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری هستند که لازم است پژوهشگران برای اقدامات پیشگیرانه با هدف کاهش اعتیاد به موبایل در دانشآموزان به آنها توجه داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین بدنی؛ خودکنترلی؛ اعتیاد به موبایل؛ اختلال یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 |