تعداد نشریات | 27 |
تعداد شمارهها | 350 |
تعداد مقالات | 3,007 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,465,796 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,046,417 |
تبیین بیگانگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری با نقش میانجی مشغولیت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ورزشکار | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.15200.5867 | ||
نویسنده | ||
ماهرخ دهقانی* | ||
گروه آموزشی رفتار حرکتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: این پژوهش با بررسی رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و بیگانگی تحصیلی با نقش میانجی مشغولیت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ورزشکار انجام شد. مواد و روشها: روش انجام پروهش توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر شهر اردبیل بود که تعداد 95 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ادراک از محیط یادگیری، بهزیستی تحصیلی، مشغولیت تحصیلی و بیگانگی تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار pls استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین ادراک از محیط یادگیری و مشغولیت تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد. بین ادراک از محیط یادگیری و بهزیستی تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد، بین مشغولیت تحصیلی و بیگانگی تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد، بین بهزیستی تحصیلی و بیگانگی تحصیلی رابطه معنیدار وجود دارد، بهزیستی تحصیلی در رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و بیگانگی تحصیلی نقش میانجی دارد، مشغولیت تحصیلی در رابطه بین ادراک از محیط یادگیری و بیگانگی تحصیلی نقش میانجی دارد. نتیجهگیری: بنابراین می توان گفت که متغیرهای ادراک از محیط یادگیری، نگرش به مدرسه، بهزیستی تحصیلی و مشغولیت تحصیلی متغیرهایی هستند که در کاهش بیگانگی تحصیلی دانشآموزان میتوانند مورد توجه قرار بگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک از محیط یادگیری؛ بهزیستی تحصیلی؛ مشغولیت تحصیلی؛ بیگانگی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 113 |