تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 340 |
تعداد مقالات | 2,929 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,396,267 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,989,841 |
اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری | ||
ناتوانی های یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 3، 1403، صفحه 44-57 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jld.2024.14385.2141 | ||
نویسندگان | ||
مریم عزتی بابی1؛ محمد نریمانی* 2؛ نیلوفر میکائیلی3؛ سیف اله آقاجانی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
4استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
اهداف: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری مراجعهکننده به مرکز تخصصی وابسته به آموزشوپرورش شهرستان های اردبیل و گرمی در سال 1401 بود. نمونه پژوهش 30 دانشآموز دارای ناتوانی یادگیری بود که به روش نمونهگیری تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامههای مشکلات یادگیری (LDQ)، خودکنترلی تانچی و همکاران و اضطراب اجتماعی لاجرسا استفاده شد. گروه آزمایش 8 جلسه90 دقیقه ای آموزش تنظیم هیجانی آلن، مکهاگ و بارلو (2009) را دریافت کردند و برای گروه کنترل مداخلهای ارائه نشد. داده های جمعآوریشده نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره بهوسیله نرمافزار spss27 تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که میانگین پسآزمون نسبت به پیشآزمون در متغیرهای خودکنترلی افزایش معنادار و در اضطراب اجتماعی کاهش معنادار داشت (0/001>P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجانی موجب بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری شده است. بنابراین، پیشنهاد میشود از آموزش تنظیم هیجانی بهعنوان روش درمانی مؤثر و جایگزین در کنار روشهای درمانی برای ارتقاء خودکنترلی، اضطراب اجتماعی، سلامت روانی و کاهش علائم اختلال و مشکلات هیجانی-رفتاری دانش آموزان دارای اختلال ناتوانی یادگیری استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تنظیم هیجانی؛ خودکنترلی؛ اضطراب اجتماعی؛ ناتوانی یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 16 |