تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 340 |
تعداد مقالات | 2,929 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,396,255 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,989,832 |
اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده و خودکنترلی دانشآموزان مبتلا به آسم | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 1، 1403، صفحه 24-12 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.14436.5768 | ||
نویسندگان | ||
حسین بیات1؛ حسن رضایی جمالویی* 2؛ مسلم عباسی3؛ مهدی طاهری4 | ||
1گروه روانشناسی سلامت، دانشکده پزشکی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
2مرکز توسعه پژوهش های بالینی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران | ||
3دانشگاه سلمان فارسی کازرون | ||
4استادیارگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سجاد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: آسم به عنوان یکی از بیماریهای شایع و یکی از جدیترین مشکلات بهداشتی میتواند مشکلات جسمانی و روانشناختی زیادی به همراه داشته باشد. بنابراین به کارگیری مداخلات روانشناختی در جهت تعدیل همبستههای روانشناختی یک ضرورت اجتماب ناپذیر است. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده و خودکنترلی دانشآموزان مبتلا به آسم انجام گرفت. روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها این پژوهش یک پژوهش نیمهآزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان مبتلا به آسم شهر شیراز تشکیل میدهند. نمونه پژوهش 30 نفر از دانشآموزان مبتلا به بیماری آسم بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آموزشتنظیم هیجانی (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) گمارده شدند. افراد نمونه پژوهش، قبل و بعد از آموزش تنظیم هیجانی در گروههای آزمایشی و گواه به پرسشنامه استرس ادراک شده (کوهن، 1983) و خودکنترلی (تانجی و همکاران، 2004) پاسخ دادند. آموزش تنظیم هیجان با استفاده از مدل گراتز و همکاران (2006) در گروه آزمایشی اجرا شد؛ و گروه گواه در طول این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که آموزش تنظیم هیجانی بر استرس ادراک شده و خودکنترلی نوجوانان مبتلا به آسم مؤثر است (001/0≥P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان از آموزش تنظیم هیجانی به عنوان برنامههای آموزشی مناسب برای بهبود استرس و مدیریت رفتار و هیجان سود برد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تنظیم هیجانی؛ استرس ادراک شده؛ خودکنترلی؛ آسم؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 450 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |