تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 340 |
تعداد مقالات | 2,930 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,398,931 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,991,841 |
الگوی ساختاری سازگاری بر اساس تصویر بدنی با نقش میانجی راهبردهای تنظیم شناختی در دانش-آموزان نوجوان | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 1، 1403، صفحه 39-25 اصل مقاله (1.25 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.12371.5506 | ||
نویسندگان | ||
محمد دریکوند* 1؛ مسلم دانش پایه2؛ ندا نخستین روحی3 | ||
1دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. | ||
2دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
3دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بررسی روابط ساختاری سازگاری بر پایه تصویر بدنی با نقش میانجی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان نوجوان بود. روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش-آموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد 332 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. ابزارها شامل پرسشنامه روابط چند بعدی بدن - خود کش و همکاران (1997)، پرسشنامه سازگاری سینها و سینک (1993) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران (2002) بود. دادههای پژوهش با استفاده از روش همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزارهای SPSS نسخه 24 و AMOS بررسی شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که تصویر بدنی اثر مستقیم و معناداری بر سازگاری دانشآموزان دارد (05/0 p<). همچنین، تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین تصویر بدنی و سازگاری نقش میانجی دارد (05/0 p<). نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، تصویر بدنی با واسطهگری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان میتواند بر سازگاری دانشآموزان نوجوان اثرگذار باشد. لذا پیشنهاد میشود مداخلههای مبتنی بر بهبود تصویر بدن و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان برای بهبود سازگاری دانشآموزان نوجوان مورد توجه متخصصان قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر بدنی؛ تنظیم شناختی هیجان؛ سازگاری؛ نوجوانان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 623 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |