تعداد نشریات | 26 |
تعداد شمارهها | 308 |
تعداد مقالات | 2,653 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,989,851 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,689,786 |
نقش میانجی هیجانخواهی در رابطه بین چشمانداز زمانی با اعتیاد به بازیهای ویدئویی-رایانهای در بین دانشآموزان پسر متوسطه دوره اول | ||
روان شناسی مدرسه و آموزشگاه | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 1، فروردین 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22098/jsp.2024.6715.4027 | ||
نویسندگان | ||
میرنادر میری1؛ نادر حاجلو* 2؛ سجاد بشرپور2؛ محمد نریمانی3 | ||
1دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف:هدف مطالعه حاضر بررسی نقش میانجی هیجانخواهی در رابطه بین ابعاد چشمانداز زمانی با اعتیاد به بازیهای ویدئویی-رایانهای در دانشآموزان پسر بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه دوره اول تهران در سال 98- 1397 بوده و حجم نمونه شامل 405 دانشآموز بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای مقیاس اعتیاد به بازیهای ویدئویی-رایانهای آنیوتاورن، چشمانداز زمانی زیمباردو و بوید و هیجانخواهی آرنت بدست آمده و با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داد که گذشته مثبت، گذشته منفی، حال لذتگرا و آیندهنگری بر هیجانخواهی (به ترتیب با 143/0، 286/0، 246/0 و 198/0) و اعتیاد به بازیهای ویدئویی-رایانهای (به ترتیب با 236/0-، 197/0، 135/0 و 152/0-) و از سوی دیگر، هیجانخواهی بر اعتیاد به بازیهای ویدئویی- رایانهای(285/0) تاثیرگذار است. با توجه به یافتهها میتوان گفت که هیجانخواهی نقش میانجی(جزئی) در رابطه بین گذشته مثبت، گذشته منفی، حال لذتگرا و آیندهنگری با اعتیاد به بازیهای ویدئویی- رایانه ای دارد. نتیجهگیری: ابعاد مختلف چشمانداز زمانی هم بهطور مستقیم و هم بهطور غیرمستقیم از طریق هیجانخواهی بر اعتیاد به بازیهای ویدئویی- رایانهای تأثیر دارد. بر این اساس، با تغییر و یا تقویت نگرش افراد نسبت تجربیاتشان در ابعاد مختلف زمانی میتوان میزان اعتیاد به بازیهای ویدئویی-رایانهای را در بین آنها کاهش داد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد به بازیهای ویدئویی-رایانهای؛ چشمانداز زمانی؛ هیجانخواهی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |